Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpen zonder setback op crosser

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 sep 2020 07:59

Van het weekend met de cyclocrosser op pad geweest. Beetje aan het sleutelen met mijn positie. Ik denk dat eigenlijk mijn frame net een tikkeltje te groot is maar ik reed altijd met een korte stuurpen (60mm) (overigens lange benen en korte armen). Op zich prima maar nou had ik dit weekend een pen die 2 cm langer is gemonteerd. Dat stuurt fijner moet ik zeggen. Alleen zit ik nu 2 cm langer.

Ik rij met een zadelpen met setback. Op de racer rijd ik zonder en dat zit op zich het fijnst voor mij. Dus de verleiding is groot om ook een pen zonder setback op de crosser te zetten zodat ik met een langere stuurpen, toch weer op mijn oude afstand van mijn stuur zit.

Mijn vraag is nu: is dat een goed idee op een crosser? Ik kan me voorstellen dat op een crosser je wellicht wat meer achterop wilt zitten voor de gewichtsverdeling. En wellicht rolt en stuurt ie dan lekkerder. Of zijn er mensen die zonder probleem zonder setback rijden?

Ik kan altijd terug naar mijn oude stuurpen, maar zo aan het begin van de herfst is het wel een mooi moment een beetje hiermee te klooien.

Alvast dank voor jullie ideeën/ervaringen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 sep 2020 08:28

Yep. heb op mijn crosser ook een pen zonder setback.
Gewoon proberen en om die gewichtsverdeling zou ik me al helemaal niet druk maken.
Je "zit"sowieso actiever op een crosser, belangrijk is dat je goed zit op de stukken waar je in het zadel zit.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 sep 2020 08:38

Dank je.

Ik vond ondertussen dit schrijfseltje nog: https://www.fiets.nl/2019/12/13/vrijdag ... rossfiets/

Wellicht maar eens een marktplaats-pennetje proberen te scoren en uittesten.

Andere nog ervaringen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie