Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Racefiets verlichting voor in het donker

willemboomhof
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2020 17:14

willemboomhof 29 aug 2020 17:24

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum dus wellicht hoor ik dit bericht eigenlijk op een andere wijze te posten. Als dat zo is, laat me dit dan gerust weten! Ik hou me graag aan de regels en de cultuur op dit forum.

Mijn topic/vraag: sinds korte tijd ben ik begonnen met wielrennen (op een mooi Puch retroframe). Nu de dagen korter worden en de avonden vroeger vallen, ben ik eigenlijk op zoek naar fatsoenlijke verlichting voor in het donker. Het liefst iets waarmee behoorlijk ver kan schijnen zodat ik ook op onverlichte wegen genoeg zicht heb. Zelf zat ik te kijken naar een LED lamp van rond de 1000 Lumen met een beetje fatsoenlijke accuduur. Alleen deze zijn best wel prijzig. Heeft een van jullie tips/ervaring met een goede lamp die niet al te duur is maar wel genoeg vermogen heeft? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of tips!

Groeten, Willem

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 29 aug 2020 20:21

Allereerst, niet naar Lumen maar naar Lux kijken. Lumen is de botte hoeveelheid licht die er uit een lamp komt. Leuk voor het gezien worden. Wil je wat zien, dan is Lux belangrijk. Lux is de hoeveelheid effectief licht op de plek die je nodig hebt, op de weg voor je.
Een heel populaire lamp met verwisselbare AA accu's is de B&M Ixon. Met 1 set verwisselbare AA accu's heb je ongeveer 5 uur op vol vermogen, iets van 15-20 uur op laag vermogen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2020 20:31

Wat Ivo zegt:
Hier wat leesvoer:
https://www.mantel.com/blog/fietsverlichting-koopgids

(er zijn lampen met ingebouwde accu's en er zijn losse ledlampen die je op een voorwiel met naafdynamo kunt aansluiten)

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 29 aug 2020 22:12

En staar je niet blind op dat tabelletje; vaak hebben lampen met hoog max. vermogen ook een grotere accu. ik heb een 1000lumen lamp, maar die kan ook op 200lumen (en dan gaat hij makkelijk een week woon/werk mee).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 aug 2020 23:37

Tevreden gebruiker van de verlichting van Leyzine. Ingebouwde accu, oplaadbaar via USB.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 aug 2020 23:50

Lezyne heeft best een groot aanbod.
Heb je daar een lamp die op niet verlichte wegen voldoende opbrengst heeft?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 aug 2020 06:28

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 30 aug 2020 08:29

Wat me altijd opvalt is dat bij de meeste lampjes de accuduur wat te positief wordt weergegeven. Zeker als je hem maximaal gebruikt, qua intensiteit , dan ga maar uit van 75-80% v.d. Aangegeven tijd. Bij langere tochten ‘s avonds gebruik ik meestal een sigma met externe accu: https://www.sigmasport.com/nl/produkte/ ... tterijpack
Gebruik ook van Garmin varia UT 800, werkt goed, maar te kort bij vol vermogen, althans minder dan aangegeven. Als compensatie een tweede voor een fors gereduceerde prijs gekregen. Dus bij kortere ritten, < 2 uur, neem ik er een extra mee en verwissel ik ze indien nodig.
Een groot verschil is of je in de bebouwde kom rijdt of in het buitengebied. In de bebouwde kom heb je niet zoveel licht nodig, het is meer dat je gezien wordt. In het buitengebied wil je meer licht omdat er niets is wat op de weg schijnt. Let op dat je bij b.v. de sigma snel een tegenligger verblindt, dus ik dim altijd even als er een auto aankomt.
Succes met de keuze.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2020 11:30

walters schreef: 30 aug 2020 08:29 Wat me altijd opvalt is dat bij de meeste lampjes de accuduur wat te positief wordt weergegeven. ..................
Dat is niet enkel met lampjes zo, ook het rijbereik van elo fietsen wordt overdreven, het werkelijke verbruik van je auto is dan weer wel hoger dan opgegeven enz.

Ik heb voor mijn avondritten een Lezyne Mini Drive 400 op mijn stuur , (vooral om gezien te worden) en een Lupine Piko4 op mijn helm om te "zien".
Afbeelding

Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 30 aug 2020 12:18

Lezyne.
Ik heb de 800Xl en de 1100 Xl.
In de donkere maanden kan ik daar circa 2 dagen woonwerk mee doe,n, ofwel een uurtje of drie. Maar dan is hij ook helemaal plat. Ik heb sowieso een reserve lichtje bij om thuis te raken als de Lezyne onderweg plat raakt.

Ik heb een paar lichtjes van Ali gekocht met externe batterij, maar die sneuvelden snel. Ofwel niet waterdicht, of de kabels houden het niet lang vol,... De Lezynes doen nu al twee seizoenen hun werk.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 30 aug 2020 18:11

Ik heb voor mijn woon-werk verkeer afgelopen winter gefietst met de Knog PWR Road en de Trail, dit zijn 2 superlampen :)
Voordeel is dat je de lampen zelf onderling kan wisselen (dus bv de Road koppelen aan de batterij van de Trail en omgekeerd).
Voor de rest kan je de lamp ook gebruiken als powerbank.
Je kan de Road ook bevestigen op je helm (de Trail ook, maar die voelt wel zwaar aan).

De lampen kan je ook programmeren (via hun software) om alleen de lichtstanden te gebruiken die jij echt nodig hebt.

https://www.mantel.com/search/?q=knog+pwr
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 30 aug 2020 18:33

Ik rijd zelf met een Lezyne Superdrive 1200, erg fijne lamp. Wat ik aan de Knog wel mooi vind is dat je deze goed onder je stuurpen weg kan werken.

Gesloten