Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lengte Crank 172,5 of 175 mm merkbaar?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 27 feb 2021 13:53

Misschien is dit artikel op Bikeradar nog een interessante aanvulling
https://www.bikeradar.com/advice/sizing ... r-cycling/
Dirk

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mar 2021 14:49

Na een paar weken met 165mm gereden te hebben. Ik had 175mm hier een review.

De suggestie naar de aanpassing kwam uit een bikefit. Ik heb een wat zwakke rug en had een verkeerde houding, die heb ik na een paar maanden ook redelijk aangepast. Kost moeite maar viel me ook niet tegen.

Naast deze aanpassing werd dus ook de suggestie gedaan voor een 165mm crank. Die heb ik toen aangeschaft.
Eerst twee keer op de trainer en de laatste drie weken buiten.

Mijn eerste gevoel dat het fijner/makkelijker rijd is gebleven.
Doordat de heup hoek kleiner is merk ik zeker verlichting in mijn rug. Ik wiebel ook minder.

Ik merk heel weinig negatieve effecten, eigenlijk niets, misschien dat ik soms het gevoel heb dat bij vol aanzetten mijn been het tempo iets minder goed bijhoud in de sprint, maar alleen in volle sprint, met een heuveltje of viaduct op 80% sprint niets aan de hand.

Voor de rest alleen positieve effecten. ik zit rustiger op de fiets en het lang aanhouden van een tempo zonder te verzitten of net iets harder of zachter te trappen is veel makkelijker.

Op de MTb rijd ik nog met 175mm, ik zou daar wel naar bv 170mm willen, maar daar heb ik de neiging niet zo omdat je toch nooit langer dan een minuutje zit. en de langere cranks lijken wel iets meer controle te geven bij kort manoeuvreren.

franciscus2007
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:53
Locatie: Leiden
Contact

franciscus2007 14 mei 2021 23:28

Heb nu een nieuwe fiets met crank 172.5. ipv 175. Na 175 km merk ik nog geen verschil.
Het is de liefde voor de fiets!

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 16 feb 2023 15:22

Ik ga even inhaken hier, na mijn post bij mijn topic over de Synapse waar ik nu een paar weken mee rondrijdt. Ik dacht goed nagedacht te hebben hierover, maar dat valt helaas toch beetje tegen :-) Ik zit op deze endurance racer minder comfortabel dan op de Caad 10 waar ik vanaf kom. Een hoop maten zijn redelijk goed overgenomen, ik zit voor het gevoel nog iets te lang, maar dat is nog makkelijk op te lossen.

Maar nu...de cranklengte. Ik heb al zolang ik fiets (en das al best lang) last van mijn onderrug en SI gewricht (altijd links) en ook een redelijk beenlengte verschil, iig meer dan 1 cm. Sta dus ook een beetje scheef.

Dus ik ben gewend dat bij bepaalde inspanningen gedurende langere tijd mijn rug gaat protesteren, maar op de Synapse komt dit nu al na bijv een half uur tot een uur naar boven, bij de Caad moest ik daar al wat langer voor onderweg zijn. Cranklengte op de Caad is 170 mm en op de Synapse 172,5. Nu heb ik vroeger eigenlijk altijd met 172,5 gereden, maar dus ook altijd klachten gehad. Op de mountainbike heb ik beduidend minder last. Nu komt het daar ws grotendeels ook door het meer dynamisch bezig zijn, maar volgens mij zitten daar nog kortere cranks op. Ik zal dit van het week even uitzoeken.

Dus wat is wijsheid? Gewoon een crankstel met 170 mm gaan aanschaffen (een shimano 105 is nog best betaalbaar) of dit bijv met een bikefitter beter uitzoeken en kijken of misschien nog iets korter beter zou zijn?

Iemand hier ervaring met bijv de Biomechanieker in Rotterdam? Die heeft ook nog wel wat tekst geschreven over invloed van cranklengte.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 feb 2023 15:56

Op MTB's zitten heel vaak 175mm cranks, hoewel dat de laatste jaren minder is geworden.
(less is more, overal, zelfs bij tijdrijden is er een tendens naar kortere cranks)
Niet zijken maar reiden !

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 feb 2023 16:20

Alles hierover is hierboven al gezegd.
The proof of the pudding is in the eating.
Dat zou mijn advies zijn er is namelijk geen uniform antwoord. Zeker bij rugklachten kan wat bij de ene persoon goed werkt bij de ander juist weer slecht werken. Het gaat er om wat voor jou werkt en daar kom je pas achter door het te doen.

Dat tijdrijders kortere cranks nemen heeft te maken met de iets kleinere heup hoek. Maar zo diep zit de gemiddelde wielertoerist vrijwel nooit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2023 21:51

Nog een aanvulling op mijn post.

Ik heb afgelopen najaar ter test weer naar 175 gegaan, dat voelde niet goed, bewust twee weken en 1000km laten zitten maar echt niet fijn.
Terug naar 165, dat was meteen weer goed. Bij eerste montage naar 165 ook nooit problemen gehad.

Op de MTB rijd ik 170, dat voelt het fijnst. Op de mtb komt 170mm ook steeds meer op.
Ik denk dat op de racer voor mij 167,5 misschien ideaal zou zijn, maargoed 165 voelt goed.

Bij mij heeft het met de heuphoek te maken, je ziet dat profs die ook zo groot mogelijk houden.
Dat is daar compromis van luchtweerstand en heuphoek.

Je ziet onze nieuwe klim Nederlander (ff zijn naam kwijt) zijn zadel behoorlijk naar voren kantelen.
En meer prof doen het. Het is alleen een vrij onderbelicht onderdeel
Ik adviseer dat ook bij de punt zo ver mogelijk naar beneden, zonder dat je natuurlijk gaat schuiven.

Kulhavi had het extreem, hoe die daar op kon fietsen geen idee, maar hij deed het.....

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJ ... QVlXt3_XpM

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 17 feb 2023 07:40

Het zal iid een kwestie worden van proberen, maar ik denk dat ik dan een grotere stap zal moeten maken dan nu van 172,5 naar 170. Daar heb ik ook veel mee gereden en uiteindelijk ook last. Ik zal eens kijken wat er mogelijk is om nog korter te vinden.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 feb 2023 08:21

Als het gaat om een grotere heuphoek te bereiken, staat het je vrij om te proberen. Indien je hiermee klachten op wilt lossen, dan is het in mijn ogen veel verstandiger om dit te doen op aanwijs van een bikefitter / fysiotherapeut. Zeker als ik ook al lees, dat je wat wilt doen aan de lange reach.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2023 08:39

Eens, dat lijkt me wel handig, het zit in veel meer dingen.

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 17 feb 2023 09:34

Daar ben ik het uiteraard wel mee eens, het lijkt erop dat een groot deel van de maten overeenkomt met de vorige fiets, maar dat er toch ergens iets misgaat. Ik zal binnenkort me eens gaan verdiepen in een goede bikefitter ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2023 10:00

Ik heb zelf ook veel last gehad van mijn rug. En dan ga je eerste zelf aanpassingen doen om je rug te ontlasten.
Maar je raakt soms steeds verder van wal omdat het symtoon bestrijding is.

Je rug is eigenlijk zelfden het probleem. het wordt veel vaker veroorzaakt door te korte hamstrings en je bil en heup spieren en bekken.
Die rug belast je alleen maar hoog als er iets niet goed zit.

20 jaar geleden allemaal geen probleem, maar nu midden 40 kan ik niet zomaar even alles meer doen. Nogsteeds heel veel, maar het is wel even wat aanpassen.

Plaats reactie