Van remschijf 140mm naar 160mm
Een grotere schijf kan meer warmte verstouwen, dat kan wellicht schelen als je over slechte steile weggetjes wilt dalen en/of zwaar bent en/of angstig daalt en sowieso veel remt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik ben met 90kg de Stelvio naar beneden gedonderd, geen probleem met de 140mm
Ik ben met iets minder dan 90kg de Ventoux afgereden achter een idioot met een camper, halve afdaling (richting Malaucene) continu moeten remmen, geen probleem.
Zelfs op de gravelfiets heb ik 140mm schijven, zonder problemen.
Ik heb gelezen dat het bij SRAM wel beter zou zijn met 160mm maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik ben met iets minder dan 90kg de Ventoux afgereden achter een idioot met een camper, halve afdaling (richting Malaucene) continu moeten remmen, geen probleem.
Zelfs op de gravelfiets heb ik 140mm schijven, zonder problemen.
Ik heb gelezen dat het bij SRAM wel beter zou zijn met 160mm maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Mijn Ridley Noah Fast Disc (met SRAM AXS) werd standaard geleverd met 160mm voor en 140mm achter en nog geen problemen gehad met remmen
Denk dat 160mm beetje overkill is zeker voor achteraan.
Denk dat 160mm beetje overkill is zeker voor achteraan.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
ik vind 160 voor vooral fijn voor de dosering, echt nodig is het niet.
Voor een mindere daler zou ik eerder achter 160 adviseren ipv voor. Dat slepen gebeurt meestal achter.
Voor een mindere daler zou ik eerder achter 160 adviseren ipv voor. Dat slepen gebeurt meestal achter.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb ism Sram Etap vooraan 160 en achter 140 mm.
Werkt voor mij goed in alle omstandigheden.
Ik weeg normaal ongeveer 89 kg, alhoewel het nu wel enkele kilo's meer is.
Werkt voor mij goed in alle omstandigheden.
Ik weeg normaal ongeveer 89 kg, alhoewel het nu wel enkele kilo's meer is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Als ik van 160mm naar 140mm ga achter, heb ik het dan goed dat ik geen andere bouten voor de caliper nodig heb? In plaats van de gaten waarmee de adapter nu vastzit komt dan rechtstreeks de caliper met dezelfde bouten?t2300 schreef: ↑31 aug 2020 15:24
Zoals al gezegd, de bouten die nu je achtercaliper vasthouden gebruik je opnieuw om de adapter vast te zetten, om de caliper op de adapter te zetten zitten bij de adapter
Mocht 1 van je huidige achtercaliper bouten vervangen moeten worden, heb je deze nodig.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p45063/
Die zijn er in verschillende lengtes, dus eerst even je huidige lengte opmeten.
Dat is correct. Geen nieuwe lengte bouten nodignielsve schreef: ↑03 jun 2021 15:53Als ik van 160mm naar 140mm ga achter, heb ik het dan goed dat ik geen andere bouten voor de caliper nodig heb? In plaats van de gaten waarmee de adapter nu vastzit komt dan rechtstreeks de caliper met dezelfde bouten?t2300 schreef: ↑31 aug 2020 15:24
Zoals al gezegd, de bouten die nu je achtercaliper vasthouden gebruik je opnieuw om de adapter vast te zetten, om de caliper op de adapter te zetten zitten bij de adapter
Mocht 1 van je huidige achtercaliper bouten vervangen moeten worden, heb je deze nodig.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p45063/
Die zijn er in verschillende lengtes, dus eerst even je huidige lengte opmeten.
Ok, merci! En nu nog een domme vraag. In de lengte van de remleiding heb ik zo te zien geen overschot om de caliper iets op te schuiven naar achteren voor de 140mm zonder adapter. Kan ik de kabel gwn beetje uittrekken als ik het rubbertje losmaak waar de kabel in het kader gaat. Of heb ik gewoon geen overschot?
Ja, die lengte moet ergens vandaan komen.
Caliper zakt iets, dus daar win je iets mee De rest moet dan komen van, mogelijk nog overschot intern in t frame, anderzijds van voren bij het stuur.
Rubbers losnemen en met gevoel Voorzichtig voelen of er nog wat “rek” zit
Caliper zakt iets, dus daar win je iets mee De rest moet dan komen van, mogelijk nog overschot intern in t frame, anderzijds van voren bij het stuur.
Rubbers losnemen en met gevoel Voorzichtig voelen of er nog wat “rek” zit