Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2020 10:04

ypuh schreef: 04 aug 2020 09:39 Denk dat dit ook vooral een Nederlands probleem is hoor. Noem eens een 2e land (behalve misschien zo'n dwergstaatje of eilandje) waar een 11 te zwaar is want vlak en een 23 groot genoeg.
Denemarken en ik denk dat Australië er ook wel voor door kan.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 04 aug 2020 10:12

Po-vlakte, NRW, Niedersachsen, … gek genoeg zijn juist vlakke gebieden vaak dichtbevolkt en economisch welvarend.
Vorsprung durch Pedantik

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 aug 2020 10:18

NicoNB schreef: 04 aug 2020 10:04
ypuh schreef: 04 aug 2020 09:39 Denk dat dit ook vooral een Nederlands probleem is hoor. Noem eens een 2e land (behalve misschien zo'n dwergstaatje of eilandje) waar een 11 te zwaar is want vlak en een 23 groot genoeg.
Denemarken en ik denk dat Australië er ook wel voor door kan.
Op een globe met relief is Australië vlak, ja.
In het zuidoosten liggen bergketens , ruim boven 2000 m, waar ik niet graag met een 23 zou rond moeten rijden,
Op een wereldkaart krijg je ook de valse indruk dat Australië een landje is, maar het is een werelddeel...niet veel kleiner dan Europa.
Europa ruim 10 M vierkante km
Australië 7,7 M vierkante km.
Laatst gewijzigd door Keezx op 04 aug 2020 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 aug 2020 10:19

12-25 voor de lichtgewichten en gevoelige cadans types.
11-28 voor de zwaardere en ongevoelige cadans types.
12-28 in 12 speed dan heb je beide in 1 cassette :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 aug 2020 13:27

Zo denk ik er persoonlijk ook over.

Maar ik denk:
1 niet dat die er komt ze vullen 12sp aan met een 11
2 ze maken een 12/30 waar nog de 18 niet in zit.......

Ik vraag me af welke aantallen shimano afzet van een 11/23 en 12/25 ten opzichte van de rest.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 04 aug 2020 15:13

Ik stond ook voor het probleem dat de 12-23 niet meer in de verkoop was. Dit was dan wel 10 speed. Ik ben overgestapt naar Miche omdat je daar zelf je cassette kunt samenstellen uit diverse losse kransjes. Dan blijft het toch mogelijk om met een cassette te blijven fietsen waarvan het verloop in de meeste gevallen 1 tandje bedraagt. Voor het geval dat ik in bergachtig gebied ga fietsen vervang ik de cassette voor een cassette met grootste blad 28.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 04 aug 2020 21:31

ypuh schreef: 03 aug 2020 21:43 Klinkt alsof jullie echt zitten te wachten op 12 speed.
Dat zit ik inderdaad. Toen er van 8 naar 9 werd gegaan waren er mensen die dat nutteloos vonden. Van 9 naar 10 idem, van 10 naar 11 idem..... En vast daarvoor ook al maar toen fietste ik zelf nog niet.
Je moet vooruitgang niet tegen willen houden omdat het huidige prima werkt. Dan reden we nu nog met een achterwiel met zowel links als rechts een tandwiel.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 aug 2020 22:10

Vind je het erg dat ik zoiets enigszins pathetisch vind?
Geleidelijk nadert de "vooruitgang" tot nul en met 11 speed zitten we al in de buurt, welke krans mis je nog?
Oh , je wil alles met 1 tand omhoog....
11-12 is iets van 9%
21-22 is nog maar 4 a 5% , hier gaan extra kransjes alleen nog maar in de weg zitten.

Was getekend: een geharnaste 9 speed rijder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 aug 2020 12:10

Ik zie dat Shimano 105 R7000 ook een cassette in 12-25 heeft, dus wel met de 18T. Opzich is dat wel een mooie cassette voor mijn trainingswielen. Iets zwaarder dan de Ultegra, maar dat zal op het vlakke niet zoveel uitmaken. Op die manier kan ik mijn 3 11-23 cassettes die ik nu nog heb bewaren voor de koerswielen.

Zijn er verder nog nadelen aan de 105 cassette? Scheelt toch zo'n 20 euro tov Ultegra.

De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 aug 2020 12:22

NuitKor schreef: 06 aug 2020 12:10
De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?
Ik zeg: marketing BS. Het gewichtsverschil is vrij klein (30 gr op een cassette van 11-28). En dat komt vermoed ik meer door de opbouw van de cassette. M.a.w. de spiders van de grote kransen. De Ultegra heeft de grootste 5 kransen op 2 spiders zitten en de 105 alleen de grootste 3 op 1 spider.

En aangezien twee van de meest gebruikte kransen (hier op het platteland) bij de Ultegra op 1 spider zitten zul je veel minder last van invreten hebben. En je kunt voor Ultegra losse kransen kopen. Voor 105 weet ik dat niet. Dus twee voordelen voor Ultegra (al kun je de 105 cassette natuurlijk ook met sommige Ultegra kransen opbouwen).

(EDIT: even weggehaald dat ik het niet kon bevestigen - nu wel - met dank aan het WWW)
Laatst gewijzigd door leon1 op 06 aug 2020 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2020 12:43

voordeel voor de 105 is de prijs.., en goede kans dat het materiaal juist slijtvaster is. Ten kostte van het kleine verschil in gewicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 aug 2020 12:45

Ultegra en 105 zijn slijtvaster dan DA.
In da zitten de grootste kransen van Tita dat slijt sneller, maar is lichter.

Plaats reactie