Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuur en houding verbeteren

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 mei 2010 18:38

Ik heb nu een paar ritjes op mijn racer gemaakt 600km. De zit had ik na 100km wel redelijk voor elkaar maar met het stuur heb ik het idee dat het beter kan.

Ik heb altijd op de MTB gereden dus ik had ook zoiets gewoon ff paar honderd KM rijden en dan kijken hoe het voelt.

Wat is het probleem:
1. Als ik het stuur recht heb staan (de onderkant horizontaal) dan zit ik niet lekker in de beugel. Wel redelijk op de remgrepen, deze staan dan wel een beetje schuin naar boven maar dat voelt wel fijn.

2. Als ik in de beugel ook goed wil zitten op de remmen moet ik de beugel kantelen zodat de remrubbers recht staan, dan zit in confortabel in de beugel en kan ik goe dbij de remmen. Ik heb de grepen al ingesteld dat ze meer naar het stuur ztaan en ik erbij kan, daardat de remgrepen vrij hoog op het stuur staan.

Stuur is een syntace duraflite carbon, wat zou ik nog kunnen doen? gevoelsmatig zou ik het stuur willen kantelen (2) maar dan vind ik de remmen te vlak, deze zouden dan nog verder naar boven moeten en dan komen mijn remgrepen weer te ver van het stuur.

Mijn idee is om bv met een goedkoop ander stuurtje eens te gaan experimenteren en bij de juiste een mooie passende bij mijn fiets aan te schaffen.
Iemand betere ideen?

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 28 mei 2010 18:41

Een foto zegt meer dan 1000 woorden...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2010 17:00

ik zal er zsm een posten

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 29 mei 2010 21:19

Op mijn fiets zit een compact stuur van 3T (Ergonova LTD) en deze bevalt me erg goed. Zowel met de handen op de remgrepen als in de beugel (remmen binnen bereik) zit ik lekker comfortabel. De alu variant kun je al voor een paar tientjes kopen.

Ik heb even gegoogled naar het duraflite stuur, maar deze lijkt alleen in MTB uitvoering te bestaan. Wellicht bedoelde je de racelite.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2010 10:11

Ja sorry ik bedoel de racelite.

Voor nu ben ik door de tip van moustache al gered. Toen ik de foto's ging maken dacht ik. Nu ben ik te ver doorgeslagen.

Ben weer op het nulpunt begonnen en zit bijna goed nog wat fijnafstelling. Dat laat niet weg dat ik wel denk dat er betere sturen voor mij zijn met een vlakkere bovenkant waarbij de bocht iets eerder begint.

Wat nu wel weer lekker is, dat ik mijn handen in veel posities kan plaatsen. Ik ga er binnenkort drie weken mee naar de dolomieten, dus kijken hoe het daar bevalt. als je klimt en lang daalt.

Om dan je stuur iets aan te passen vind ik niet erg, denk dat er meer zijn die dat doen. Ik doe dat ook altijd met mijn MTB zadel, die zet ik in de bergen met de punt ietsje naar beneden 2 graden, dan zit ik beter bij het klimmen.

axeleratie
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006 22:16

axeleratie 02 jun 2010 10:25

wasbeer2006 schreef: Wat is het probleem:
1. Als ik het stuur recht heb staan (de onderkant horizontaal) dan zit ik niet lekker in de beugel. Wel redelijk op de remgrepen, deze staan dan wel een beetje schuin naar boven maar dat voelt wel fijn.

2. Als ik in de beugel ook goed wil zitten op de remmen moet ik de beugel kantelen zodat de remrubbers recht staan, dan zit in confortabel in de beugel en kan ik goe dbij de remmen. Ik heb de grepen al ingesteld dat ze meer naar het stuur ztaan en ik erbij kan, daardat de remgrepen vrij hoog op het stuur staan.
Ik begrijp het probleem niet helemaal... Hoe is het met stuur kantelen zo dat je lekker in je beugels zit, en vervolgens de schakelaars naar beneden...maar dat zal wel te simpel gedacht zijn...

Ik heb iig een vergelijbaar (=ergonomisch) stuur en het zo gedaan. Onderkant beugel staat dus niet parallel aan grond maar net-niet parallel aan stuurpen.

Plaats reactie