Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vragen Campagnolo Veloce 9speed shifters.

JeffreyItaliaander
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2020 23:40

JeffreyItaliaander 01 aug 2020 10:54

Afbeelding[/img]Hallo!

Ik heb deze shifters op een fiets gevonden. Ze shiften heel zwaar. De Mouse-ear vooral, de shifter voor je duim. Moet ik echt kracht op zetten. Note het zijn mijn eerste Campa shifters. Dus ik weet er ook weinig van. Verder lijkt de rechter shifter oké. Mooie 9speed. Maar links... Ik weet niet eens of dat een dubbel of trippel is, want ik zie zoveel tandjes (12 volgens mij) dat ik helemaal in de war ben. Zijn dit allemaal tussenstanden?? Help :) o en zijn er mensen die deze weleens goed schoon hebben gekregen. Veeeel zand. Hoor graag van jullie.

Groet, Jeffrey
Bijlagen
IMG_20200801_104513.jpg

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 01 aug 2020 11:02

Links heb je bij 9S inderdaad een overvloed aan trimstanden.
Als je moeite hebt met de duimschakelaar dan zou ik de Ergo eens goed schoonmaken (en van overvloedig vet voorzien)
Demonteren en weer monteren is eenvoudig, op Youtube even zoeken naar de vide van Campagnolo...
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2020 11:29

Die 25 jaar oude shifters kan je voor triple gebruiken (best ook een triple voorderailleur maar niet absoluut noodzakelijk). De linker heeft idd zeer veel tussenstanden. Je zou bijna kunnen zeggen dat ze niet getrimd zijn. In de praktijk: de shifter goed opzwaaien of eens goed doorduwen schakelt voorblad op of af.

Zwaar shiften: zo los in de hand kan ik me dat voorstellen. Op de fiets valt het meestal wel mee. De voorderailleur bij downshiften helpt ook. Zet eens een derailleurkabel er in en zet die eens op wat spanning; shift dan al beter?

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2020 11:32

ps; zoals mackers zegt: ze zijn demonteerbaar en zo eenvoudig te kuisen en in te vetten. Alternatief is ze eens met WD40 door te spuiten om alle vuil weg te halen, dan te laten drogen -WD40 is vluchtig, nadien terug invetten.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2020 11:34

ps bis: 2 campa shifters op een vuilbakdeksel fotograferen? Foei!

JeffreyItaliaander
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2020 23:40

JeffreyItaliaander 01 aug 2020 17:43

Geïnstalleerd! En goooeeed schoongemaakt. Uit elkaar halen durf ik nog even niet aan. Hij werkt voor nu tot behoren. Dankjewel voor de snelle hulp

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 aug 2020 08:58

De campa shifters werken meestal niet echt goed in de hand. Zeker niet als de kabels er niet inzitten. Als je klikt en zelf mee de kabel wat op spanning houdt gaat het beter. Uit elkaar halen is best een vervelend klusje. Je kan ze net zo goed in elkaar laten zitten en goed doorspuiten en dan met spuit/kruipvet invetten. Dat lijk je al gedaan te hebben. Ze zien er goed gebruikt uit wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 aug 2020 16:07

Schoonmaken is inderdaad je eerste klus. Ik heb deze shifters ook op een van mijn fietsen en ik vind dat ze heel goed werken! De trimstanden is even wennen als je dat niet gewend bent maar als ze werken naar behoren zijn het echt fijne dingen.
Ik maak ze elk jaar schoon met veel wd40 en daarna weer goed afstellen na een flinke smeerbeurt met siliconen spray.
Nooit problemen mee 😉
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie