Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies buitenband - Strade Bianche (25mm max)

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 01 jul 2020 00:59

Hi,

Tijdens de komende zomervakantie hebben we een huisje geboekt in de buurt van Siena. De streek van de strade bianche dus.

De wedstrijd zelf zal er enkele dagen voor onze aankomst hebben plaats gevonden, dus naar deze magische wedstrijd gaan kijken zal er niet bij zijn.
Echter, ik begrijp dat het huisje niet ver van het parcours is gelegen.
Aangezien mijn racefiets mee op vakantie gaat, zal ik toch enkele stukken van de beruchte parcours willen testen.

Vraag die ik mij stel, is met welke banden ik dit best doe ?

Een gravelfiets heb ik niet, en op mijn Pinarello FP Quattro kunnen max 25mm banden geplaatst worden. De bandenkeuze is dus eerder beperkt...

Ik heb nog een paar nieuwe Continental Grand Prix 4000 liggen.
Zou ik deze best opleggen, of hebben jullie meer duurzame alternatieven die jullie kunnen aanraden?

Misschien bijkomende vraagje. Wat met de bandendruk? Ergens tussen 4 en 5 bar? In mijn toertocht zullen toch ook veel asfaltstroken voorkomen.

Ik kijk uit naar jullie feedback.

Alvast bedankt !

K

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 jul 2020 06:59

Zo breed mogelijk en voldoende druk tov je gewicht. Heb zelf in een huisje aan Strada Bianche gezeten, bergen lopende en banden verwisselende fietsers gezien. Zelf ging ik met de auto tot aan het asfalt, want als het net geregend heeft is het een keien pad. 28 mm zou voor mij het minimum zijn, maar die passen niet bij jou. Evt. Andere fiets meenemen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jul 2020 07:41

Precies lekker wegblijven van die gravelstroken en het asfalt opzoeken, zoals walters al zegt of je vrouw in de volgwagen erachter..... ;)
Strade blanche gewoon op tv kijken en vervolgens over de asfaltwegen van de toscane genieten.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 01 jul 2020 08:07

Ik heb de Strade nooit gereden, maar wel PR en Vlaanderen, beide in licht natte omstandigheden. Op gewone conti GP 4000 s van 25 mm. Probleemloos. Dus ik zou die conto’s erop gooien, een extra binnenbandje meenemen en het gewoon proberen.

gssch
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:32

gssch 01 jul 2020 09:30

Heb je al eerder met de conti's gereden? Je zegt dat je max 25 mm kan hebben, maar de 25 mm conti's zijn uiteindelijk een stuk breder op de velg!

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 01 jul 2020 09:40

Bedankt al voor de reacties.
Inderdaad, Conti GP 4000 ken ik. Deze liggen er nu ook op, maar zijn wel aan vervanging toe.

Ik zou ook een andere fiets kunnen meenemen.
Sinds 2-tal weken ben ik de erg tevreden eigenaar van een nieuwe Basso Diamante disc, maar ik ontzie het toch om met deze nieuwe fiets in dit gravel-avontuur te duiken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jul 2020 09:49

Ik kom er met regelmatig.
25mm en Italiaanse Strade Bianche zijn géen goede combinatie. Het is geen grindstrook of schelpenpad, maar stel je eerder stroken voor met afwisselende grof en fijn grind afgewisseld met kleine stenen. Op de plekken waar het veel geregend heeft zijn er geulen en gaten. Soms hard pack, dan loose pack, waardoor je met banden breder dan 30mm al moeite hebt een lijn te kiezen en vast te houden. Afrader

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2020 10:13

Ligt er gewoon aan welke stroken dat je mee wil pakken. De kleine boerenweggetjes zijn niet fatsoenlijk te doen met 25 mm banden. Maar bijvoorbeeld de SP71 vond ik toch een leuk feestje op 25 mm banden, daar kon ik ook gewoon gas geven (buiten wat spookrijdende Amerikaanse toeristen op E-fatbikes).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jul 2020 10:18

Ik heb er enkele jaren geleden in september, al enkele maanden na de koers dus, eens een stukje van gedaan met de wagen.
Juist na de koers zullen de wegen er volgens mij net iets beter bij liggen.
Er waren soms diepe putten en ook diepe sleuven in het wegdek van de regen.
Af en toe eens uitgestapt en het blijft mij verwonderen dat de profs daar aan soms hoge snelheden toch recht blijven.
Ik ben na enkele stroken gestopt want ik wilde er mijn auto niet aan kapotrijden. :(
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 jul 2020 10:23

Mijn vrouw is ook een paar keer op dat parcours meegereden haalt toch een beetje haar schouders op ;)

Ik heb 5 keer de lange L'Eroica daar gereden. Daar zit 112 km Strade Bianche in.
Verder er tientallen ritten gemaakt.

Tegenwoordig wordt alles maar Strade Bianche genoemd maar niet iedere strook waar grind ligt is Strade Bianche.
Ook in Toscana niet.

De meeste Strade Bianche vormen ook gewoon onderdeel van de plaatselijke infrastructuur en hebben gewoon een wegnummer (bv SP34 naar Radi), en rijden er zelfs bussen. De meeste Strade Bianche kan je ook gewoon met Streetview bekijken.
Het is klei waar grind grotendeels is ingereden. De wegen zijn wit waar de naam aan te danken is en als het geregend heeft wordt de modder zacht roze.

Niet ieder grindweggetje naar een B&B of wijnboerderij is maar gelijk een Strade Bianche. Tussen de wijnranken ligt doorgaans heel grof grind en oprijlanen ligt doorgaans ook grof grind.

Maar de gewone Strade Bianche zijn prima te rijden met 23 mm banden.
Zeker als je per dag maar 1 of 2 stroken per rit doet.
Ga je 50 km stroken per dag doen dan is 25 mm beter maar vooral omdat je ook zo nu en dan wat kuilen en wasborden tegenkomt.
Met L'Eroica gebruikte ik 28 maar dan krijg je dus 112km.
Bredere banden hebben nauwelijks voordeel tegen scherpe steentjes. Ze zorgen wel voor meer comfort. Maar 28mm klimt minder lekker.

In een week Toscana met een moderne fiets gewoon iedere dag 3-4 stroken met 23mm (GP4000). Niks aan de hand. Ik zou mij eerder druk maken om je versnellingen want ze zijn in Toscana echt zuinig met afsfalt en soms gaat het recht omhoog :mrgreen:

Ik zou gewoon 25 mm steken en mij beperken tot de stroken met een wegnummer (bv SPxx).

Wat voorbeelden van echte Strade Bianche
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jul 2020 11:28

Of je nu wel of niet een Witte weg gaat rijden in Toscane kan je de Vredenstein senso extreme weather monteren.
Lage prijs.
Loopt soepel en is ook soepel.
Zeer lek bestendig.
Monteert makkelijk.
En in Nederland bruikbaar in de Herfst-Winter of wanneer het nat is.
Rij er al 5 jaar mee en 0x lek.
Succes en geniet van de Pasta en de Wijn ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 01 jul 2020 14:20

Ik heb de juist locatie even opgezocht.

We zitten blijkbaar langs de SP24, ten westen van het dorpje Lucignano.
Wanneer ik naar de beelden op Google Streetview kijk, dan denk ik dat het hier inderdaad wel eerder over platgereden grind gaat.
Geen idee of hier scherpe steentjes tussen zitten, met hoog risico op lekke banden.

Van daaruit zou ik graag een rondrit maken, met hierin zeker het segment dat begint in Asciano en noordwaarts de SP8 volgt.
De profwedstrijd zal hier dan een week eerder gepasseerd zijn.

Ik kijk er echt wel naar uit.

Plaats reactie