Dit kan inderdaad zonder problemen. Je ketting iets inkorten en de b-schroef wat aandraaien, zodat het derailleurwieltje goed aansluit op de 25. De werkwijze en juiste afstand vind je op YouTube.
Misschien een vraag die hier op aansluit, wat is eigenlijk nog de meerwaarde van een korte kooi derailleur? Ik heb altijd met een korte kooi gereden, omdat ik de lange (nog) niet nodig heb in de bergen. Mij is altijd gezegd dat een korte kooi beter schakelt i.c.m. poldercassettes. Geldt dat nog steeds?
Polder cassette op een GS kooi
Volgens mij worden de meeste mainstreamfietsen nu met een lange kooi geleverd, inclusief een bergcassette. De meeste ruilen die in voor de 12-25 of 12-23 omdat dit in NL veel fijner fietst. Ik koop meestal een los frame en losse groep, maar mijn huidige Canyon werd dan weer geleverd met een korte kooiDerrie en 52-36. Ik dacht dat mijn Ultegra 8000 achterderrie korte kooi tot max 30 kan. Voor nu is me dat meer dan prima om overal boven te komen, maar ben ook geen 23 meer.....
Vraag me vooral af of je het verschil merkt in het schakelen. Dan kies ik de volgende keer gelijk voor een lange kooi.
Vraag me vooral af of je het verschil merkt in het schakelen. Dan kies ik de volgende keer gelijk voor een lange kooi.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Wat ik kan verzinnen is dat bij een korte kooi de ketting meer gespannen staat. In de derailleur zit een veer die de kooi (en daarmee de ketting) spant. Een kortere kooi resulteert in een kleinere hefboom dan een lange kooi. Aangenomen dat de GS en de SS derailleur dezelfde veer hebben met dezelfde kracht zal in theorie de ketting bij een lange kooi wat meer klapperen als je over ruw wegdek rijdt, omdat de langere kooi trager reageert. Dit omdat de massa van de ketting via de langere hefboom van de lange kooi de veerspanning meer tegenwerkt dan bij een kortere kooi. Of dit in de praktijk ook merkbaar is - ik denk zelf van wel, vooral op kasseien/klinkers/hobbelige/onverharde wegen. Klapperen kan ook het schakelen beinvloeden - schakelen als de ketting net even niet strak genoeg staat kan een probleem geven. Just my 2cmarsman schreef: ↑15 jun 2020 09:55 Dit kan inderdaad zonder problemen. Je ketting iets inkorten en de b-schroef wat aandraaien, zodat het derailleurwieltje goed aansluit op de 25. De werkwijze en juiste afstand vind je op YouTube.
Misschien een vraag die hier op aansluit, wat is eigenlijk nog de meerwaarde van een korte kooi derailleur? Ik heb altijd met een korte kooi gereden, omdat ik de lange (nog) niet nodig heb in de bergen. Mij is altijd gezegd dat een korte kooi beter schakelt i.c.m. poldercassettes. Geldt dat nog steeds?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je praat inmiddels alleen over Shimano. Sram heeft maar 1 kooi.marsman schreef: ↑15 jun 2020 09:55
Misschien een vraag die hier op aansluit, wat is eigenlijk nog de meerwaarde van een korte kooi derailleur? Ik heb altijd met een korte kooi gereden, omdat ik de lange (nog) niet nodig heb in de bergen. Mij is altijd gezegd dat een korte kooi beter schakelt i.c.m. poldercassettes. Geldt dat nog steeds?
Kijk even op welke krans je de B schroef moet afstellen. Voor "berg" cassettes meestal op de grootste voor kleiner polder cassettes vaak op het kleinste.
De B schroef heeft het meeste effect op het schakelen. Kettinglengte amper, tenzij die 8 schakels te groot is, maar 1 of 2 ga je niet merken.
Persoonlijk stel ik de berg cassette af op het grote tandwiel en de polder cassette op het kleinste.
Op mijn pekelfiets, MTB rijd ik met een lange kooi op een poldercassette, dat schakelt ook nog goed maar wel iets vager. De lange kooi op een racer is medium
Same.