Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Redshift verende stuurpen voor gravelbike?

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 05 jun 2020 16:59

Heb afgelopen week mijn S15 Canyon zadelpen van mijn Endurace op mijn Grail AL gezet en was verrast van wat dat doet voor het comfort.

Ging eens kijken wat er bestaat om aan de voorkant iets op te vangen en kwam deze stuurpen tegen: https://www.amazon.nl/Redshift-Sports-S ... B01N5H997S

Veel goede reviews, heeft iemand dit al op zijn gravelbike?

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 541
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 05 jun 2020 17:07

Degene van de link heeft een hoek van 30 graden.
Ben je daar naar op zoek?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2020 17:18

Had dan gewoon een MTB gekozen, bredere banden en een verende vork doet het werk een stuk beter dan zo'n stuurpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 05 jun 2020 18:32

Ik heb een Redshift stuurpen. Hij zit er bij mij niet permanent op, ik hang ook wel eens tassen aan mijn stuur.
Ik snap waar het argument voor de MTB vandaan komt. Maar daar krijg je gelijk een hele andere geometrie bij kado.
Ik vind de stuurpen goed werken, hij is alleen wat zwaarder en niet echt mooi. Maar voor een lange graveltocht zoals Dirty Boar brengt het wel wat extra comfort. Op de weg heb je geen gewiebel ofzo en met onregelmatig wegdek is het ook fijn. Ik zou hem alleen niet op je klimfiets zetten.

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 06 jun 2020 10:13

Ik snap het mtb argument ook maar een gravelbike met subtiele demping rijdt toch wel echt anders dan een mtb.

Die 30 graden versie bedoel ik overigens niet inderdaad.

Thanks Supermatt, wie weet probeer ik hem ooit :) heeft geen haast maar was vooral benieuwd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 06 jun 2020 11:16

Ik heb het hele 'gravelen' nooit echt begrepen (behalve voor fabrikanten om wéér een fiets te kunnen verkopen.

Maar als het zo 'oncomfortabel' is, waarom ga je dan niet gewoon op asfalt fietsen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37380
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jun 2020 11:35

afrit13 schreef: 06 jun 2020 11:16 Ik heb het hele 'gravelen' nooit echt begrepen (behalve voor fabrikanten om wéér een fiets te kunnen verkopen.

Maar als het zo 'oncomfortabel' is, waarom ga je dan niet gewoon op asfalt fietsen?
Haha, same here.
Een atb met een ander setje wielen/banden is een goedkopere/flexibelere optie imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 jun 2020 11:43

Een MTB is gewoon enorm veel trager dan de gravelfiets.

Ik reed vroeger mijn winterritjes met de MTB (veldtoertochten), nu met de gravelfiets.
Met de MTB reed ik ongeveer 3-5km/u trager (verschil wordt groter als er meer wind ik), dit is met de heen- en terugrit inbegrepen (50km heen en terug en 50km veldtoertocht, gemiddeld)

De gravelfiets is veel sneller op asfalt en nog steeds een stuk sneller in het veld (meestal vlak hier in Antwerpen en omstreken)

Een crossfiets had natuurlijk ook mogelijk geweest maar die zal dan waarschijnlijk iets minder comfortabel zijn voor mij (door de geometrie)

Voor mij was het 1 van de beste aankopen van de laatste jaren. Ik heb op de gravelfiets op 2 jaar tijd ook al veel meer kilometers gereden dan op de MTB op 4-5 jaar tijd. Zegt wel genoeg denk ik (in mijn geval dan)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jun 2020 12:20

Volgens mij is de TS niet op zoek naar snelheid maar naar comfort.

Dan blijft deze samenvatting over. De volgende keuze:
1) Koop een MTB
2) Rij op asfalt

Wel knap hoe de industrie iedere keer weer wat bedenkt om onze schuur vol te krijgen. :mrgreen:

Ja ik vind het ook leuk op gravel te rijden. Doe ik gewoon op een koersfiets ;)

kristof047
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2006 20:05

kristof047 06 jun 2020 13:51

Ik heb recent een solo rit gedaan van 400km. Naar enkele plekken gereden die ik eens wilde bezichtigen. Grote stukken asfalt langs het kanaal of goedlopende wegen, ter afwisseling, om niet om te hoeven rijden of gewoon omdat het de mooiste route is, wat gravel en MTB stroken meegepikt. Eén van de bezochte plekken was een MTB enduro parcours dat ik eens wilde verkennen zonder de auto te hoeven nemen.

Dit alles op een comfortabele manier, aan een deftige snelheid en off-road nog best vlot te rijden. Een gravelbike blinkt nergens in uit en is een compromis. Maar met mijn koersfiets of MTB had ik het absoluut niet kunnen doen.

Goed bedacht dus van de industrie voor mij. Zonder het concept gravelfiets had ik deze rit ook wel gedaan, maar dan op de cyclocrosser of randonneursfiets welke ik vroeger gebruikte. De gravelfiets van nu is voor dit gebruik weliswaar meer geschikt dan deze vorige 2.

Om toch een beetje on-topic te antwoorden, ik heb een redshift dual-posion searpost. Zeer doordacht en werkt goed, denk dat de kwaliteit van Redshift alvast goed zit.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 06 jun 2020 16:47

Ik reageer nog even op de dwaling...
Ik heb niet het gevoel dat de industrie de bedenker is van het gravel gebeuren. In Amerika was men al veel langer (noodgedwongen) gravel aan het rijden om aan de drukke wegen te ontsnappen. In het kielzog van het gravelen is nu het bikepacken door de fabrikanten ontdekt. Jaren nadat ik mijn eerste bikepacking tassen kocht, en een decennium nadat de kleine bedrijfjes startten, komen ineens Ortlieb en Shimano met hun tasjes.
Het is niet anders dan destijds met de MTBs, er zijn pioniers die iets leuks bedenken en een kleurloze variant wordt door de grote firma's gepresenteerd als de nieuwe rage.

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 06 jun 2020 20:55

Haha mooie discussie aan het worden.

Denk ook dat de kracht van een gravelbike hem zit in langere afstanden op hogere snelheid over gevarieerde ondergronden. En vaak door de natuur in plaats van tussen de auto’s en stoplichten.

Hoorde het laatst iemand mooi zeggen, ‘met een gravelbike rij je routes die te suf zijn voor een mtb maar slechter begaanbaar zijn voor een racefiets’.

Heb juist mijn mtb de deur uit gedaan 2 jaar terug omdat ik hem vooral op singletracks tot zijn recht vond komen maar op lange stukken rechtdoor of op schelpenpaden verveelde ik me. Plus stuk zwaarder.
Zie hier rond Hilversum ook genoeg mensen op hardtails / fullies routes rijden die je ook met een racefiets of gravelbike zou kunnen rijden, is maar net wat je wil.

En ja het groeit naar elkaar toe, die nieuwe Cannondale gravelbike met lefty en die Diverge met flatbar... Of de Specialized Roubaix met demping onder het stuur... voor op de weg! ;)

Plaats reactie