Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadel keuze.......short nose.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 03 jun 2020 15:36

TL@ schreef: 03 jun 2020 07:40 Als je zitbotjes smaller zijn, zit je met een smaller zadel meer op de zitbotjes.

Als een breder zadel echt comfortabeler zou zijn, reden we allemaal met zo'n breed, zacht vrouwenzadel rond hé

Afbeelding
Dat zou een mooi zadeltje zijn voor mijn vrouw ...die zoekt nog een goed zittende zadel voor haar electrische stadsfiets :winkthumb:

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 13 jun 2020 18:54

Even dit topic weer naar boven halen......zijn er ook mensen die ervaring met de Prologo Dimension (143mm) of de Dimension Space (153mm) hebben?

Ik heb nog eens naar de Aeolus gekeken en gezocht...deze gaat em niet worden aangezien ze even tijdelijk niet leverbaar zijn tot eind juli begin augustus...

De Specialized Power Comp/Expert......nog steeds een zadel die bij mij op de 2e plaats van mijn lijst staat.....maar ik wil eerst wat meer weten over de Prologo Dimension gebruikers....

Ik weet niet of hier mensen zijn die van een Power Comp/Expert zadel zijn over gegaan naar een Prologo Dimension...of juist andersom?

Ik vind de keuze om een goeie zadel te kiezen voor mij knap lastig....

Alvast bedankt voor de reacties allemaal! 😉👍🏻

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 14 jun 2020 07:57

Ik heb en een Power Comp Arc en Prologo 143 gehad.
De Prologo is minder rond dan de Power comp arc.
Beide zadels zijn goed (als ze je passen) maar de Prologo lijkt iets meer door de buigen.
De power arc was voor mij prettiger maar geen blijvertje, idem voor de Prologo.
Voordeel van Speci is dat je ze om kunt ruilen als het zadel niet bevalt.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 23 jun 2020 19:31

Nou mensen...kogel is door de kerk! :D
Vandaag een nieuwe zadel uitgekozen en op de fiets gezet, gelijk een testrit gemaakt van ruim 50km wat een verschil met de originele zadel....die echt te smal was voor me..
De keuze is gevallen op.......Fizik Tempo Argo R5, 160mm ivm mijn zitbotten.
Wat een heerlijke zadel, zit niet meer op mijn peri dinges te beuken de hele tijd...zit nu echt heel de rit...als ik niet tussentijds ga staan op 1 plek....geen geschuif heen en weer...doel ik dus op van voor of naar achteren. Je gaat zitten en je je blijft daar zitten.....ook na een evt staande klim.
C07871C0-1DCA-40BA-8971-2AE0A311E8C0.jpeg
Na veel wikken en wegen en bij diverse dealers de vloer hebben plat gelopen heb ik de keuze gemaakt.
Was vanmorgen nog bij een Specialized dealer om te kijken naar de Power Comp......die hadden net de 155mm niet meer liggende.....maar deze in te hand te hebben gehad en zeker naar de afwerking te hebben gekeken wint voor mij toch echt de Fizik.
De Fizik is toch net effe wat netter en degelijker afgewerkt tov de Specialized Power Comp.
Bij de Specialized winkel ook bij fietsen gekeken waar de Power Comp gemonteerd zat....maar daar kwam ik snel achter dat het neus gedeelte al snel met de hand al snel door te buigen was....dit heb ik met de Fizik ook gedaan en die voelde veel steviger.
Ik ben een rijder die wat zwaarder weegt...lees 97kg...dus een sterke schaal is wel fijn icm met een fijne padding wat de Fizik mij biedt.
Ik vond voor mij bij de Specialized de padding wat te dun....ik kon met mijn duimen door de padding drukken totdat je de schaal voelt op de plek waar je normaal gesproken met je zitbotten zit......dit gaf al mijn twijfels om voor de Power te gaan.....die zelfde test ook bij de Fizik gedaan ...die is net wat dikker qua padding maar ook iets stroever.....maw ik moet nu serieus kracht zetten met mijn duimen wil ik de schaal door de padding kunnen voelen.

Dus....zonder eerst een test zadel geprobeerd te hebben.....sprong in het diepe....de Fizik gekocht...laten monteren..en gelijk een rit van ruim 50km gereden. Ik moet zeggen...de eerste indruk en de eerste kilometers waren heel goed en fijn. Eindelijk een zadel die mij lekker zit.
Op naar de volgende rit(ten)! :winkthumb:

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 29 jun 2020 09:29

Scottrider schreef: 23 jun 2020 19:31 Nou mensen...kogel is door de kerk! :D
Vandaag een nieuwe zadel uitgekozen en op de fiets gezet, gelijk een testrit gemaakt van ruim 50km wat een verschil met de originele zadel....die echt te smal was voor me..
De keuze is gevallen op.......Fizik Tempo Argo R5, 160mm ivm mijn zitbotten.
Wat een heerlijke zadel, zit niet meer op mijn peri dinges te beuken de hele tijd...zit nu echt heel de rit...als ik niet tussentijds ga staan op 1 plek....geen geschuif heen en weer...doel ik dus op van voor of naar achteren. Je gaat zitten en je je blijft daar zitten.....ook na een evt staande klim.

C07871C0-1DCA-40BA-8971-2AE0A311E8C0.jpeg

Na veel wikken en wegen en bij diverse dealers de vloer hebben plat gelopen heb ik de keuze gemaakt.
Was vanmorgen nog bij een Specialized dealer om te kijken naar de Power Comp......die hadden net de 155mm niet meer liggende.....maar deze in te hand te hebben gehad en zeker naar de afwerking te hebben gekeken wint voor mij toch echt de Fizik.
De Fizik is toch net effe wat netter en degelijker afgewerkt tov de Specialized Power Comp.
Bij de Specialized winkel ook bij fietsen gekeken waar de Power Comp gemonteerd zat....maar daar kwam ik snel achter dat het neus gedeelte al snel met de hand al snel door te buigen was....dit heb ik met de Fizik ook gedaan en die voelde veel steviger.
Ik ben een rijder die wat zwaarder weegt...lees 97kg...dus een sterke schaal is wel fijn icm met een fijne padding wat de Fizik mij biedt.
Ik vond voor mij bij de Specialized de padding wat te dun....ik kon met mijn duimen door de padding drukken totdat je de schaal voelt op de plek waar je normaal gesproken met je zitbotten zit......dit gaf al mijn twijfels om voor de Power te gaan.....die zelfde test ook bij de Fizik gedaan ...die is net wat dikker qua padding maar ook iets stroever.....maw ik moet nu serieus kracht zetten met mijn duimen wil ik de schaal door de padding kunnen voelen.

Dus....zonder eerst een test zadel geprobeerd te hebben.....sprong in het diepe....de Fizik gekocht...laten monteren..en gelijk een rit van ruim 50km gereden. Ik moet zeggen...de eerste indruk en de eerste kilometers waren heel goed en fijn. Eindelijk een zadel die mij lekker zit.
Op naar de volgende rit(ten)! :winkthumb:
hallo wat is jou zitbodbreedte?

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 29 jun 2020 09:35

wat ik me ook altijd afvraagt :) . waar hangt jullie klokkenspel,,? rustend op de punt, er boven of voor de punt.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 29 jun 2020 12:32

@wieler12.....zitbotbreedte in mijn geval ...130mm, site van Fizik en ook bij de FM raade mij aan om de 160mm te pakken. Nu enkele ritten en een 100+ km verder te zijn zit ik hier perfect op. De 150mm had ook wel gegaan denk ik....maar die 10mm extra is toch wel fijn.
Je zit dan met je zitbotten meer op het rechte vlakke gedeelte achter op het zadel (het brede deel van de zadel zeg maar) dan i.p.v. op de afgeronde hoeken waardoor je eigenlijk weer iets dieper op je zadel zit waardoor je weer last van je perineum kan of gaat krijgen (je zit dan eigenlijk op heel je zadel....dus het op het deel waar je zitbotten horen te zitten icm de neus van de zadel).

Om gelijk antwoord te geven op je 2e vraag.......je zaakje hangt (als je goed zit op je zadel) precies in de uitsparing.....

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 29 jun 2020 13:10

Wieler12 schreef: 29 jun 2020 09:35 wat ik me ook altijd afvraagt :) . waar hangt jullie klokkenspel,,? rustend op de punt, er boven of voor de punt.
Aangezien ik voornamelijk op het smalste gedeelte (vooraan dus) van de uitsparing zit neemt dat alleen wat druk weg.
Oftewel: voornamelijk bovenop, waarbij het wat naar de zijkant wordt gedrukt

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 30 jun 2020 10:58

Scottrider schreef: 29 jun 2020 12:32 @wieler12.....zitbotbreedte in mijn geval ...130mm, site van Fizik en ook bij de FM raade mij aan om de 160mm te pakken. Nu enkele ritten en een 100+ km verder te zijn zit ik hier perfect op. De 150mm had ook wel gegaan denk ik....maar die 10mm extra is toch wel fijn.
Je zit dan met je zitbotten meer op het rechte vlakke gedeelte achter op het zadel (het brede deel van de zadel zeg maar) dan i.p.v. op de afgeronde hoeken waardoor je eigenlijk weer iets dieper op je zadel zit waardoor je weer last van je perineum kan of gaat krijgen (je zit dan eigenlijk op heel je zadel....dus het op het deel waar je zitbotten horen te zitten icm de neus van de zadel).

Om gelijk antwoord te geven op je 2e vraag.......je zaakje hangt (als je goed zit op je zadel) precies in de uitsparing.....
ik heb het gevoel dat ik ze plet of door de oneven heden op de zadel klapt. ze voelen vaak blauw aan. broek pas wel perfect.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 02 jul 2020 14:31

Wieler12 schreef: 30 jun 2020 10:58
Scottrider schreef: 29 jun 2020 12:32 @wieler12.....zitbotbreedte in mijn geval ...130mm, site van Fizik en ook bij de FM raade mij aan om de 160mm te pakken. Nu enkele ritten en een 100+ km verder te zijn zit ik hier perfect op. De 150mm had ook wel gegaan denk ik....maar die 10mm extra is toch wel fijn.
Je zit dan met je zitbotten meer op het rechte vlakke gedeelte achter op het zadel (het brede deel van de zadel zeg maar) dan i.p.v. op de afgeronde hoeken waardoor je eigenlijk weer iets dieper op je zadel zit waardoor je weer last van je perineum kan of gaat krijgen (je zit dan eigenlijk op heel je zadel....dus het op het deel waar je zitbotten horen te zitten icm de neus van de zadel).

Om gelijk antwoord te geven op je 2e vraag.......je zaakje hangt (als je goed zit op je zadel) precies in de uitsparing.....
ik heb het gevoel dat ik ze plet of door de oneven heden op de zadel klapt. ze voelen vaak blauw aan. broek pas wel perfect.
Gebruik je al chamois creme?

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 06 jul 2020 06:56

Brabander schreef: 02 jul 2020 14:31
Wieler12 schreef: 30 jun 2020 10:58
Scottrider schreef: 29 jun 2020 12:32 @wieler12.....zitbotbreedte in mijn geval ...130mm, site van Fizik en ook bij de FM raade mij aan om de 160mm te pakken. Nu enkele ritten en een 100+ km verder te zijn zit ik hier perfect op. De 150mm had ook wel gegaan denk ik....maar die 10mm extra is toch wel fijn.
Je zit dan met je zitbotten meer op het rechte vlakke gedeelte achter op het zadel (het brede deel van de zadel zeg maar) dan i.p.v. op de afgeronde hoeken waardoor je eigenlijk weer iets dieper op je zadel zit waardoor je weer last van je perineum kan of gaat krijgen (je zit dan eigenlijk op heel je zadel....dus het op het deel waar je zitbotten horen te zitten icm de neus van de zadel).

Om gelijk antwoord te geven op je 2e vraag.......je zaakje hangt (als je goed zit op je zadel) precies in de uitsparing.....
ik heb het gevoel dat ik ze plet of door de oneven heden op de zadel klapt. ze voelen vaak blauw aan. broek pas wel perfect.
Gebruik je al chamois creme?
voorkomt dat blauwe blekken/beurs gevoel. toch eerder schuurplekken. ik gebruik het overigens niet,

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 06 jul 2020 11:23

Wieler12 schreef: 06 jul 2020 06:56
Brabander schreef: 02 jul 2020 14:31
Wieler12 schreef: 30 jun 2020 10:58

ik heb het gevoel dat ik ze plet of door de oneven heden op de zadel klapt. ze voelen vaak blauw aan. broek pas wel perfect.
Gebruik je al chamois crème ?
voorkomt dat blauwe blekken/beurs gevoel. toch eerder schuurplekken. ik gebruik het overigens niet,
Bij mij helpt het tegen een beurs gevoel. Blauwe plekken door zitten op een zadel heb ik nog nooit gehad. Als je het gevoel van blauwe ballen bedoeld, die herken ik wel. De chamois crème geeft mij een soort gevoel van verdoving op de plekken waar ik anders last heb.

Gisteren 100+ km gereden zonder crème . Onderweg niet direct ergens last van. De rit was in de regen waardoor het effect op mijn huid erger is, net als bij hitte. Vrijwel direct na de rit kwamen er weer allemaal bultjes. Ik werd er dus weer aan herinnerd dat de chamois crème bij lange, warme en/of natte ritten voor mij een mooie oplossing biedt.

Je hebt dergelijke crème overigens ook in de vorm van rollers.

Plaats reactie