Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Piepende schijfrem

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 22 mei 2020 22:50

Goedenavond,

Vraagje: Gister tijdens een afdaling merkte ik dat mijn Cube Attain Sl racefiets wat begon te wiebelen (Beetje speed wobble leek het op, kende het alleen in lichte mate van een crosshybride fiets van me waar ik achterdragers op heb). Het wiebelen viel mee, maar omdat ik me sowieso nog iets onwennig voel op de racefiets en nog niet lang met klikpedalen fiets wilde ik liever iets afremmen. Hierbij begon mijn voorrem enorm luid te piepen, iets wat niet gelijk weg ging met het loslaten van de rem maar nog een seconde napiepte. Mijn gevoel van controle (en vertrouwen in de remmen) raakte zo een beetje weg wat niet bepaald fijn is in een afdaling. Mijn vraag nu: Wat is dit, en hoe los ik het op?

Ter info: Ik heb de fiets nu krap twee maanden en heb in de 700 km die ik ermee gefietst heb meerdere keren de remklauwen los moeten draaien om de rem te centreren. Deze loopt namelijk snel aan, ook nu weer in lichte mate.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2020 01:03

Welkom in de wondere wereld van technische vooruitgang in de fietsindustrie :) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2020 07:55

Bij de aankoop van een fiets met remschijven krijg je het piepen er gratis bij. :)
Dat je je calipers al meerdere keren hebt moeten centreren is dan weer niet normaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 mei 2020 08:29

Piepen wijst op vervuiling van schijf of blokken. Kan iets van vuil of vet op zitten en dan kan het stevig piepen.

Als je vaak moet centreren vraag ik me af of je ze wel goed vast hebt gezet.
o'7o

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 mei 2020 08:49

Douglas schreef: 23 mei 2020 08:29 Piepen wijst op vervuiling van schijf of blokken. Kan iets van vuil of vet op zitten en dan kan het stevig piepen.

Als je vaak moet centreren vraag ik me af of je ze wel goed vast hebt gezet.
Klopt, goed centreren en dan goed stevig vastzetten.

Verder, heb je de remmen eens goed ingeremd. Meeste mensen doen dat niet, of nauwelijks.
Vaak wordt er wat lafjes geremd. En aangezien je dat zelf al aangeeft.
Duik een afdaling in en rem een paar keer van hoge snelheid tot bij stilstand waarbij je tegen maximaal aan remt.

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 23 mei 2020 14:00

Bedankt voor jullie reactie :like:

Ik vrees dan toch dat het vet is. Tijdje geleden mijn fiets schoongemaakt en met een al wat vettig sopje over de schijfremmen gegaan. Op dat moment direct de boel ontvet maar ik denk dat het niet gebaat heeft.

Vanmorgen blokjes eraf gehaald. Isopropanol eroverheen en schoongemaakt. Blauw vlammetje er langs voor een paar seconden. Beetje opgeschuurd op een vlakke ondergrond. Schijf ontvet en zojuist van een helling gereden en remmen paar keer flink ingeknepen.

Binnenkort dezelfde helling als waar het probleem zich voordeed nog maar eens proberen. Het remmen gaat in ieder geval een stuk beter valt me op.

Centreren gaat me overigens niet goed af bij de voorrem. Wat ik ook doet, de blokjes blijven licht langs de schijf vegen :/

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 23 mei 2020 17:09

Dan remklauw inbus boutjes iets los draaien, en op het oog de klauw centreren. Van bovenaf zie je prima wanneer de schijf binnen en buiten dezelfde afstand tot het remblokje houdt, vervolgens boutjes weer aandraaien.

Bij mijn achterrem moet ik dit ook doen, anders hou ik een (heel) licht aanlopende schijf.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 mei 2020 20:41

Lcsmet schreef: 23 mei 2020 07:55 Bij de aankoop van een fiets met remschijven krijg je het piepen er gratis bij. :)
Dat je je calipers al meerdere keren hebt moeten centreren is dan weer niet normaal.
Dat!
Bij het schoonmaken even flossen met een natte doek tussen de remblokken.

Plaats reactie