Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Helm voor de zwetende fietser

cchriss89
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mei 2019 10:08

cchriss89 22 mei 2020 21:59

Sinds het begin van mijn fietscarriere heb ik een helm uit China die prima zit, alleen wil ik wat meer zekerheid en veiligheid.

Daarom een Giro Agilis Mips gekocht, zat prima maar de binnenhelm zat aan de voorkant met het kussentje te laag op mijn hoofd; precies waar ik zweet. Gevolg vele zweetdruppels na 20 min fietsen over bril, in de ogen etc). Oude helm weer geprobeerd en bijna nergens last van; deze rand zit hoger op het hoofd (haargrens) en het zweet wat ik net daaronder produceer vervliegt dus door de wind.

Iemand die dit probleem herkent en vooral een goede nieuwe helm oplossing heeft (+/- €100)? (Helmmutsje geprobeerd, maar de zweetrand halverwege voorhoofd blijft probleem).

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 22 mei 2020 22:19

Bandana? Die kan je gewoon wat lager boven je wenkbrouwen zetten.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 22 mei 2020 22:20

Ik herken het probleem. In mijn geval bij lange ritten in de Alpen. Dus lage snelheid en weinig luchtverplaatsing. Deed in het verleden altijd mijn helm af in de klim. Maar toen die zweetmutsjes in kwamen was het probleem toch echt wel opgelost. Af en toe tijdens de rit bij een fontaine de boel spoelen en weer doorgaan. Gewoon een kwestie van goed laag op je voorhoofd zetten. Ik gebruik ze nu het hele jaar door.

cchriss89
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mei 2019 10:08

cchriss89 23 mei 2020 06:30

devriesman schreef: 22 mei 2020 22:20 Ik herken het probleem. In mijn geval bij lange ritten in de Alpen. Dus lage snelheid en weinig luchtverplaatsing. Deed in het verleden altijd mijn helm af in de klim. Maar toen die zweetmutsjes in kwamen was het probleem toch echt wel opgelost. Af en toe tijdens de rit bij een fontaine de boel spoelen en weer doorgaan. Gewoon een kwestie van goed laag op je voorhoofd zetten. Ik gebruik ze nu het hele jaar door.
Nog suggesties wat dan de beste zweetmuts is? Bij mij werkte het niet goed dus ben vooral bij de helm de oplossing aan het zoeken maar wellicht ook een verkeerde muts

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 23 mei 2020 07:17

Heb hier ook soms "last" van (Kask Protone helm) maar nog nooit zo'n zweetmutsje gebruikt. In het verleden wel eens met een bandana gereden maar dat ziet er niet uit. In de winter gebruik ik er wel eentje met van die oorklepjes (lekker warm),

Door dit topic toch maar eens een paar bestellen en testen. Zie in ieder geval dat ze via Ali een stuk goedkoper te verkrijgen zijn. De Gripgrab Summer Skull Cap Mesh zie ik retailen voor maar liefst €24.95 :shock:

Mijn ervaringen met mesh uit China zijn heel goed (ondershirts) en ik zie daar zweetmutsjes voor <€2. Ga er een paar bestellen.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 mei 2020 08:14

Ik gebruik een Castelli Summer Headband.
Zit net boven de wenkbrauwen, steekt wat onder de helm uit.
Werkt uitstekend bij mij

.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 23 mei 2020 22:42

Ik heb er eentje van de Decathlon en 3 van mijn vage kennis Ali.
Bij fietsen in de bergen met hoge temperaturen (>30) maak ik ze direct nat. En dus af en toe bij zo'n kraantje aan de kant van de weg of op het dorpspleintje weer nat maken en schoonspoelen.
Daar vul ik ook altijd mijn bidons. Alleen bij "non potable" niet, verder drink ik alles.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 mei 2020 07:44

cchriss89 schreef: 23 mei 2020 06:30
devriesman schreef: 22 mei 2020 22:20 Ik herken het probleem. In mijn geval bij lange ritten in de Alpen. Dus lage snelheid en weinig luchtverplaatsing. Deed in het verleden altijd mijn helm af in de klim. Maar toen die zweetmutsjes in kwamen was het probleem toch echt wel opgelost. Af en toe tijdens de rit bij een fontaine de boel spoelen en weer doorgaan. Gewoon een kwestie van goed laag op je voorhoofd zetten. Ik gebruik ze nu het hele jaar door.
Nog suggesties wat dan de beste zweetmuts is? Bij mij werkte het niet goed dus ben vooral bij de helm de oplossing aan het zoeken maar wellicht ook een verkeerde muts
Die is er niet!
Je kan een dunne zweetband gebruiken, dat houd zweet een beetje tegen, maar als het begint te lopen helpt er niets meer.
Op tijd tegen de voorkant van je helm drukken, zodat de "kussentjes" in je helm van het zweet verlost worden.
Maar het blijft terugkomen...
Kijk eens op de site van www.sweatgutr.com, misschien is dat de oplossing voor jou.

Nielslein
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 okt 2013 11:43

Nielslein 24 mei 2020 09:08

Hier ook een notoire zweetbalg. :oops:
Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de zweetbandjes van Halo. Er zit een geel bandje in dat het zweet richting je oren geleid. Te koop via eBay. Werkt voor mij prima! Zeker de Bandana's die ik zelf zo strak kan knopen als ik wil. Ik heb nu bijna geen last meer van zweet op m'n bril.
Ook bij MTB gebruik waar ik doorgaans nog wat harder zweet. :winkthumb:

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 24 mei 2020 12:25

Gelezen op quora.com, in het hardloperscontext, maar heb je wel eens vaseline op je voorhoofd gesmeerd? Dat schijnt t nodige zweet tegen te houden. als je het goed insmeert. Doe je dat niet dan druipt de vaseline in je ogen....

https://www.quora.com/Does-Vaseline-kee ... -distances
IG: _superver

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 24 mei 2020 12:30

Nielslein schreef: 24 mei 2020 09:08 Hier ook een notoire zweetbalg. :oops:
Na lang zoeken ben ik uitgekomen op de zweetbandjes van Halo. Er zit een geel bandje in dat het zweet richting je oren geleid. Te koop via eBay. Werkt voor mij prima! Zeker de Bandana's die ik zelf zo strak kan knopen als ik wil. Ik heb nu bijna geen last meer van zweet op m'n bril.
Ook bij MTB gebruik waar ik doorgaans nog wat harder zweet. :winkthumb:

heb je dan de Halo V?
Zit dat nog een beetje onder een fietshelm?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=deu9TSf ... mb_rel_end

schijnt mee te vallen dus (met een Halo II) :like:

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 24 mei 2020 14:01

Al jaren een zweetbandje van Gütr (zie ook reactie van scottpch). Heb er destijds 2 gekocht, nog steeds met de eerste bezig. Werkt voor mijn perfect. Geen zweetdruppels meer in de ogen of op de bril.
Avatar gebruiker

Plaats reactie