Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

weer zadelpijn.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 17 mei 2020 21:08

Hoi,
Na 1 1/2 jaar afwezigheid door hartritmestoornissen weer op de fiets. In januari voorzichtig begonnen. Februari viel af door het slechte weer. Maart was beter en in april weer vol gegaan. In april en tot nu al 1500 km gereden. Ongeveer om de dag 60-70 km.
Wat me overkwam is in de voorgaande 35 jaar nooit voor gekomen. Zadelpijn.
Naar de lokale fietsenwinkel en die vroeg hoe oud mijn zadel was. Wel om eerlijk te zijn een Sella Italia Flite nu 17 jaar en 75.000 km oud.
Ik mocht plaats nemen op een zadelmeting geval, en advies was 143mm zadel, merk Specialized Power Comp. Ik mag dat zadel nu 3 weken proberen.
Alles netjes gemonteerd en afgesteld en lekker fietsen.....dacht zonder zadelpijn.
Ik ben nu 250 km verder, maar nog steeds zadelpijn.
Het is wel zo, dat ik in het begin na 5 minuten al zadelpijn had, nu pas na 1 uur.
Mijn vraag is: Hoelang moet je aan een zadel wennen voor je weer zonder zadelpijn kan rijden.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 mei 2020 21:45

Of je zadelhoogte

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2020 22:27

Maar hoeveel krimpen je benen in anderhalf jaar en wat gebeurt er met een broek die anderhalf jaar in de kast ligt?

Wennen aan een zadel is balanceren. Ga je er teveel en te lange ritten maken dan richt je teveel schade aan om voor de volgende rit hersteld te zijn. Geef je te snel op dan vindt je misschien nooit dat ene zadel waar je wel lekker op zit. Als het bij mij 3 ritjes van een kilometer of 40/50 niet goed zit dan gaat het hem niet worden.

Ik kan mij voorstellen dat het herstellen ook wat langer duurt naarmate de jaren gaan vorderen.
Campagnolo Ultra Dork

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 17 mei 2020 22:40

Dus het zadel bijv. een halve cm lager zetten zou misschien al kunnen helpen??
Of toch weer een ander zadel?? Fietsbroek is 1/2 jaar oud.
Ga het dinsdag is proberen.

Bedankt.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2020 23:41

Er lijkt schot in te zitten, dus ik denk dat je gewoon door moet zetten , eventueel ook andere broeken proberen als je er meer dan 1 hebt......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 mei 2020 09:26

Mbt zadelhoogte, kijk even (of laat kijken) of je billetjes netjes stil zitten op het zadel of dat je wiebelt. Wiebelen geeft extra frictie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mei 2020 10:27

marcvmegroot schreef: 17 mei 2020 21:08 Mijn vraag is: Hoelang moet je aan een zadel wennen voor je weer zonder zadelpijn kan rijden.
Daar zijn geen harde regels voor, helaas. Optie 1 is doorzetten, optie 2 is toch iets anders uitproberen.
((Je zou een kleine aanpassing aan de stand/hoogte van je stuur kunnen doen, zodat je iets meer voorover komt te zitten. Dan komt het gewicht meer op je handen/armen en minder op je zitvlak. Wel voorzichtig en gecontroleerd, zodat je ook weer terug kunt naar de uitgangspositie, want zo'n aanpassing kan je van de regen in de drup helpen))

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 18 mei 2020 11:16

marcvmegroot schreef: 17 mei 2020 21:08 Hoi,
Wel om eerlijk te zijn een Sella Italia Flite nu 17 jaar en 75.000 km oud.
Ik mocht plaats nemen op een zadelmeting geval, en advies was 143mm zadel, merk Specialized Power Comp. Ik mag dat zadel nu 3 weken proberen.
Dit zijn wel 2 heel verschillende zadels en de power comp is een breder en vlakker zadel. Ik heb ook op de Comp gereden en de daarna de Arc, die in mijn ogen al prettiger was, maar nog steeds niet ideaal voor mij. Het kenmerk van het zadel is dat er weinig speling in de zitpositie zit. Ik zou toch eens proberen om via een test zadel terug te gaan naar de flite.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 mei 2020 12:08

Als het flite zadel goed beviel,is het dan niet gewoon een kwestie van "er weer even in komen" en een beetje eelt kweken? Dan zou je eventueel gewoon weer een nieuwe flite kunnen kopen ? Na 75.000 km zal je oude flite veel zachter aanvoelen, dan de nieuwe, maar dat went wel. Hoe lang dat duurt ? Lastig te zeggen.

Let ook even op of het nieuwe (of eventuele toekomstige nieuwe) zadels net zo hoog op de brug staan als de oude. Hier kan zomaar een cm verschil in zitten. Dan denk je op dezelfde hoogte te zitten doordat je de zadelpen ongewijzigd houdt, maar is dat stiekem toch niet het geval.

Mooi dat je in ieder geval weer aan het fietsen ben.

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 18 mei 2020 15:14

Ik heb zelf anderhalve week geleden ook een Specialized Power Comp zadel gekocht, en mij werd gezegd dat je tijdens de eerste paar ritten wat last van de zitbotjes kan krijgen omdat het zadel je echt dwingt om hierop te zitten. Dat is bij mij zeker het geval geweest maar ik heb wat dat betreft ook de fout gemaakt om er gelijk 130 km mee te gaan rijden. Na een paar ritten heb ik er nog steeds last van, maar ga proberen een beetje te herstellen en er dan een paar korte ritjes mee te maken om beter te wennen. Ik denk wel dat het potentie heeft.

Overigens heb ik wel gemerkt dat de afstelling van dit zadel heel nauw komt, ik heb het al twee keer een halve cm verschoven en heeft misschien nog wat finetuning nodig.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 19 mei 2020 10:25

Eenieder bedankt voor de reacties. Er zitten zeer bruikbare bij die ik in ieder geval vanmiddag ga uitproberen.
Zojuist even naar de winkel gereden op de Specialized randonneur, en de zadelpijn is na twee dagen nog niet weg. Vanmiddag toch maar weer een rondje doen met de nieuwe afstelling.
Wordt vervolgd.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 mei 2020 11:16

Ik ben onlangs ook overgestapt van een Speci Romin S-works zadel naar een Pro Stealth carbon die ong. dezelfde vorm heeft als het Specialized Power zadel.
De eerste ritten met het Pro zadel moest ik ook erg wennen aan de korte neus en m'n zitbotjes die nogal gevoelig aanvoelden.
Ook de afstelling is anders dan van het Romin zadel en heb het zadel ook al een cm terug naar achter moeten zetten/finetunen zoals Scotty ook al zegt.
Ben nog steeds aan het wennen, maar gaat langzaamaan beter.
Zadel is zoals de Specialized Power nogal vlak van boven, waar de Romin ietwat doorbuigt in het midden.

Plaats reactie