Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacken op de racefiets

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 mei 2020 23:06

Paar jaar geleden heb ik ook een poging gedaan om te kijken hoe minimaal het met bivy zou kunnen.
Zelfs een speciale zadelpendrager laten maken om achterop mini tent/bivy, slaapzak en matrasje kwijt te kunnen. Kleding had ik een de rugzak en op naar Frankrijk.

Het was te doen maar als ik weer met een tentje en toebehoren ga pak ik toch gewoon mijn randonneur met lowrider tassen. Weegt wat meer maar dan heb je ook wat, Een randonneur fietst met belading stukken stabieler en geeft je een lekkerder gevoel qua contact met de weg.

Als ik echt light ga zou ik kleding en ander noodzakelijk spul in een rugzak stoppen. Niks op mijn frame of stuur.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 12 mei 2020 23:45

1x 180 km is wel een mooie afstand, maar doe je dat ook 5 of 6 dagen achter elkaar..? Verkijk je daar niet op. Er is een verschil tussen bikepacken, ultra endurance races en ‘oerhollands’ fietsvakantie. (Maar dát is natuurlijk suf op je racefiets)

En een bivy klinkt heel stoer, totdat het regent dat het giet... Neem er een tarp bij. Maar een beter alternatief: ga voor een 1persoons trekkerstentje. De Nordisk Lofoten weegt (uit mn hoofd) zo’n 600 gram. De keerzijde is dan wél zo’n 1,- per gram.

Met frametassen gaat t prima. Dan moet je héél kritisch naar je bagage kijken. Alpkit, decathlon of op alieexpress betaal je niet de hoofdprijs.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2020 08:12

En hangmat icm tarp? Nadeel, je moet m ergens kunnen ophangen, maar op veel plekken moet wat te vinden zijn toch?

https://www.exploreserac.com/the-ultima ... k-camping/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 13 mei 2020 09:59

MarkVeenstra schreef: 13 mei 2020 08:12 En hangmat icm tarp? Nadeel, je moet m ergens kunnen ophangen, maar op veel plekken moet wat te vinden zijn toch?
Dat vind ik best een geniaal idee eigenlijk! (Wild)kamperen lijkt me voor nu een oplossing gezien ho(s)tels richting het Oosten (Duitsland, Oostenrijk) volgens mij nog gesloten zijn. Ik heb alleen geen lichtgewicht kampeerspullen en moet alles nog kopen. Een tent is dan best duur, zeker aangezien ik niet weet hoe vaak ik die in de toekomst ga gebruiken, wat ook komt doordat ik weinig kampeerervaring heb.

Zie nu onderstaande hangmat. Lekker licht, dat kan ik sowieso wel kwijt op de racefiets! Of het heel comfortabel is vraag ik me wel af, maar dat zal vast wennen :like:
https://www.bever.nl/p/travelsafe-trave ... olour=2998

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mei 2020 10:03

comfort .., zie link in mijn vorige post.., Daar staan enkele tips in die het comfort in de hangmat vergroten. Iets met hoogte van ophangen, niet te strak hangen, diagonaal liggen, en isolatielaag hebben (matje oid).

Overigens zelf geen ervaring mee hoor.., maar ik verzamel wel eens ideeën via pinterest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 13 mei 2020 10:12

Ik ga me er vanavond even in verdiepen :like:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mei 2020 11:02

Mijn jongste dochter (31) heeft de halve wereld al afgezworven en is zeer slecht te spreken over hangmatten in het algemeen..
Het kan voordelen hebben om niet op de bodem te liggen (hard, beesten, nattigheid) maar het slaapcomfort moet dramatisch slecht zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 mei 2020 08:45

Ik kan me goed voorstellen dat het niet zo comfortabel is..., al krijg ik zelf ook altijd rugklachten van slapen op een matje. Anyhoe, het goed gebruiken van, whatever it is, is natuurlijk wel een uitgangspunt

Van de tips and trics pagina:

When setting up the hammock, the first mistake many people make is to hang it up too tight. The logic is simple to understand: if I hang the hammock tighter, it’ll be flatter and more bed-like. But, that logic doesn’t work in practice! What will actually happen when you get into a tight hammock is:

Improper camping hammock set up.
Afbeelding
Photo originally posted by Derek Hansen of theultimatehang.com

Your body weight pulls the hammock in even tighter and the sides will cocoon around you.
The two sides will rise above your head and become huge claustrophobic walls.
The walls will pull on both sides of you and force you stay still while the hammock squeezes your shoulders.
The extra tension on the hammock increases the chances of damage to both the hammock and the trees.
Instead, resist the urge to keep the hammock taut, and loosen it all up. Give your hammock a good amount of slack to work with. Take advantage of the loose material to stretch out and use the full width of the hammock. By lying at an angle, you can get a flat lay even when your hammock looks like a loose curvy sling.

Get your hammock set up with plenty of slack. It’s important to lie at an angle to get comfortable. All you are doing is shifting your body from the midline of the hammock 30 degrees so that you are lying at a diagonal. What you’ll notice is that the center of the hammock is the tightest, while the sides remain loose. By adjusting the angle of your body, you’ll be cutting across the curve of the hammock. The hammock will flatten out underneath you and give you a flat lay without pressure points. Your neck and feet will maintain a slight elevation and the hammock will conform to your back.

Afbeelding
Illustration by Derek Hansen of theultimatehang.com

When lying at an angle, you’re not restricted to only sleeping on your back. You can move around into all sorts of positions. Just find one that you are most comfortable with. I prefer to sleep on my side and I can comfortably sleep in that position when I angle my body. Since it’s almost impossible to flip in a well designed hammock, feel free to toss and turn as much as you want. Check out this hammock hang calculator to figure out your perfect hang!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 14 mei 2020 09:39

Gisteravond even verder verdiept en ben toch maar voor een tent gegaan, vooral omdat ik een zij-slaper ben en het feit dat ik hier op lange termijn meer plezier uit haal.

Inmiddels heb ik de tassen, tent en luchtbed (alles lichtgewicht) besteld bij verschillende Nederlandse webshops. Chinese webshops koop ik niks dus helaas geen optie, maar dat is weer een andere discussie. Voordeel is dat ik kwalitatief goed spul heb (wel zo handig als je het nog jaren/decennia wil gebruiken) en het snel in huis is :like:

Ben dus weer een stap verder. Als alles erop zit zal ik een foto delen met wat ik nou uiteindelijk meeneem. Voor de geïntereseerden :)

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 14 mei 2020 20:52

Je hebt toch wel een slaapmat gekocht? En geen luchtbed... :o

Zie: Matjes en luchtbedden
en: voor meer leesvoer:
www.wereldfietser.nl
Fietsvakantie wiki
WiND 56 - 2020

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 14 mei 2020 21:59

Lees dat je al een tent besteld hebt, maar je kan ook nog een tarp als tent "vouwen";

https://www.wild-kamperen.nl/category/shelter-bouwen/

Scheelt vast wat in gewicht en ruimte.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 14 mei 2020 22:02

jwkeij schreef: 14 mei 2020 20:52 Je hebt toch wel een slaapmat gekocht? En geen luchtbed... :o

Zie: Matjes en luchtbedden
en: voor meer leesvoer:
www.wereldfietser.nl
Fietsvakantie wiki
Interessante sites! Zal ze eens doornemen.

Ik heb een luchtbed gekocht :oops: . Wel een hele goede!
https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-ul ... olour=1204

Plaats reactie