Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacken op de racefiets

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 11 mei 2020 20:18

Goedenavond,

Bikepacken op de racefiets. Mogelijk iets wat al vaak voorbij is gekomen, maar ik krijg nog niet helemaal uitsluitsel op de vragen die ik erbij heb. Dus vandaar een nieuw draadje.

Een tijdje terug heb ik mijn eerste racefiets, Een Cube Attain SL. gekocht. Dit was voor mij de overstap van een Specialized Crosstrail naar een mogelijkheid om in de avond meer kilometers te kunnen maken en eens wat verder weg te verkennen. Ik had wat twijfels tussen een gravelbike en een racefiets omdat ik zodra het kan naar Rome wil fietsen, maar gezien mijn doel om 's avonds lange afstanden te fietsen toch voor de racefiets gegaan.

Nu fiets ik inmiddels een maand en krijg ik steeds meer de behoefte om te gaan bikepacken, zeker na mijn lange ronde van 180 kilometer door een deel van Duitsland afgelopen zaterdag wil ik meer.. Mijn plan is om stevige banden (28 mm) op mijn fiets te monteren, gevoelige delen af te plakken tegen steenslag op de noodzakelijke schelpenpaden en met klitteband tassen aan de fiets te binden. Hierbij zou ik graag een tentje, een bivy, mee nemen om in te overnachten. Een racefiets brengt alleen wat beperkingen met zich mee kom ik achter, zoals de breedte van het stuur en de mogelijkheid om daar een stuurtas aan te hangen.

Hebben jullie ervaring met bikepacken op de racefiets, en bovenal tips? (Welke spullen raadden jullie aan? Waar moet ik op letten?)

Alvast bedankt!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mei 2020 20:22

Stuurtassen waren vroeger al ruk en daar is geen ruk aan veranderd. Excuseer mijn stelligheid.
Het ziet er allemaal heel stoer uit, maar het zit nooit goed vast en in de afdaling gaat het lekker zwiepen terwijl jij je roer recht probeert te houden. Koop een drager die je om de vorkpoten kunt klemmen en hang daar twee tassen aan.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 mei 2020 20:27

GCN heeft een serie gemaakt met Josh Ibbett waarbij ze bikepackend door Marokko gaan op racefietsen. Misschien kun je daar eens beginnen.

https://youtu.be/uo_1e8ALWp8

Een hele mooie, maar ook hele dure optie voor een achtertas is het Tailfin systeem.

Vwb stuurtas. Wat neenee zegt, goed vast zetten is lastig en breedte is nogal beperkend. Als je lange afstanden gaat fietsen kun je ook tribars op je stuur zetten. Daar onder kun je dan een Apidura tribar tas hangen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mei 2020 20:35

Nee_Nee schreef: 11 mei 2020 20:22 Stuurtassen waren vroeger al ruk en daar is geen ruk aan veranderd. Excuseer mijn stelligheid.
Het ziet er allemaal heel stoer uit, maar het zit nooit goed vast en in de afdaling gaat het lekker zwiepen terwijl jij je roer recht probeert te houden. Koop een drager die je om de vorkpoten kunt klemmen en hang daar twee tassen aan.
Ik ervaar dat niet zo, vorig jaar nog 4 dagen door Duitsland, Luxemburg en België gefietst incl snelle afdalingen en alles zat als een huis. En dat alles met tassen van ome Alie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kornuit op 11 mei 2020 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 11 mei 2020 20:36

GCN, heb me al helemaal suf zitten kijken ja. Veel geleerd ook al!

Bedoeling is ook dat ik bikepacken vooral ga ervaren, hoewel ik gezien mijn solo-backpack ervaring al weet dat ik er meer mee ga doen. Op termijn staat er hoe dan ook een gravelbike op mijn lijstje.

Ik wil mijn racefiets ook nog gaan gebruiken voor o.a. de Zuiderzee klassieker van 180 km dit jaar. Dus hoe minder ik de fiets zelf aan hoef te passen, hoe beter.

Fietsmans
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 apr 2020 12:59

Fietsmans 11 mei 2020 20:37


Kan mij hier totaal niet in vinden. Vorig jaar nog 4 dagen door Duitsland, Luxemburg en België gefietst incl snelle afdalingen en alles zat als een huis.
Cool! Mag ik vragen wat voor merk en model tassen je hebt gebruikt?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mei 2020 20:41

Fietsmans schreef: 11 mei 2020 20:37

Kan mij hier totaal niet in vinden. Vorig jaar nog 4 dagen door Duitsland, Luxemburg en België gefietst incl snelle afdalingen en alles zat als een huis.
Cool! Mag ik vragen wat voor merk en model tassen je hebt gebruikt?
Je zal het niet geloven, maar het zijn tassen van Alieexpress. Was in totaal 60 euro kwijt voor 3 tassen en zit als een huis. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 11 mei 2020 21:09

Salsa anything cradle voor op het stuur. Zorgt ervoor dat je nog goed bij je stuur kan.
Heb zelf ook de Ortlieb seat pack L voor aan de zadelpen. Betaalbaar, degelijk en blijft redelijk stabiel zitten.

Framebag is handig voor de wat zwaardere spullen.
o'7o

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 11 mei 2020 21:27

NuitKor schreef: 11 mei 2020 20:41
Fietsmans schreef: 11 mei 2020 20:37

Kan mij hier totaal niet in vinden. Vorig jaar nog 4 dagen door Duitsland, Luxemburg en België gefietst incl snelle afdalingen en alles zat als een huis.
Cool! Mag ik vragen wat voor merk en model tassen je hebt gebruikt?
Je zal het niet geloven, maar het zijn tassen van Alieexpress. Was in totaal 60 euro kwijt voor 3 tassen en zit als een huis. :mrgreen:
Dat zijn tassen van rockbros,
https://www.ebay.nl/itm/Rockbros-Cyclin ... SajIyb9p6Q

Zijn idd volgens mij wel goed. Merk heb ik in elk geval wel goeie ervaring mee met een klein zadeltas.

Tis dat ik via werk Toppeak tassen voor inkoop kan krijgen anders ging ik voor Rockbros.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Lean
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2019 11:56

Lean 11 mei 2020 22:14

Deze gebruik ik voor lange tochten. Kan nog steeds 2x 650ml bidon kwijt. Je kunt er bijvoorbeeld je eten in doen zodat je er tijdens het fietsen makkelijk bij kan. En dan combineren met een zadeltas en bij voorkeur iets lichts op het stuur.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CCPDWFB/p ... -frame-bag

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 11 mei 2020 22:17

Ik ben vorig jaar met mijn zoon vier dagen door de Italiaanse Alpen gefietst (Como-Pisogne-Dimaro-Sondrio-Chur met elke dag 2 of 3 flinke passen) Ik met een Topeak Backloader op mijn racefiets, hij met de Ortlieb seatpack. Die laatste is flink duurder dan de Topeak, maar is waarschijnlijk duurzamer waterdicht en zit iets stabieler, de Topeak begint wat sneller te zwaaien. Zonder dat dat echt hinderlijk is, overigens. Tip: overweeg SPD-pedalen op je fiets te zetten ipv SPD-SL. Omdat de schoenplaatjes van SPD in de zool liggen, kan je er vrij normaal mee lopen en hoef je geen apart paar gymschoenen mee te nemen voor 's avonds. Die nemen een hoop plaats in en met SPD schoenen heb je aan een paar flipflops genoeg voor op de camping, onder de douche of aan het zwembad. Verder: overweeg grondig of je perse kampeerspullen wil meenemen. Tent/slaapzak/matrasje/brander/bestek is meteen een flink aantal kilos en volume. Wij sliepen in goedkope hotels (die zijn er in Duitsland en Italie legio, in Zwitserland wat minder, voor goedkope restaurants geldt hetzelfde) en hadden daardoor in die zadeltassen meer dan genoeg ruimte want dan hoef je nog maar verdomd weinig mee te nemen. Verder allebei alleen een bovenbuis tasje voor de dingen die je onderweg bij de hand wil hebben (reparatiespul en wat eten). Dat fietst een stuk prettiger en is dus de moeite waard om de afweging te maken. Met kampeerspullen is het uiteraard een stuk makkelijker om de kosten laag te houden en campings genoeg langs de hele Rome-route (ik ken de Reitsma route, de oostelijke variant via Umbrie, weinig gravel in die route overigens).

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 11 mei 2020 22:25

hier alpkit tassen aan de fiets.
wel nog niet aan bikepacken geraak door omstandigheden buiten mij wil om.

heb een diverge maat 61 en sideloading bottlecages!
dit heeft als voordeel dat er elite 950ml bidons in mijn frame passen in combinatie met een frame tas

de rest moet je echt bekijken wat je zelf wilt en wat je eraan uit wil geven.
decathlon heeft leuke spullen voor niet al te veel geld.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie