Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadeltas

Fean
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2020 10:24

Fean 09 mei 2020 15:40

Hoi,

Vanuit jaren mtb inmiddels een racefiets aangeschaft. Een Wilier GTS, met mtb had ik altijd een zadeltas met alle emergency rommel erin. Vaak lek gereden of ketting gebroken etc etc.. Vaak 10euro los in.. laatst met schoonmaken haalde ik er totaal 83.35 euro uit :lol:

Wat voor zadeltas heb ik nodig op racefiets? en wat moet daar allemaal in?
Binnenband, Co2pomp neem ik aan, wat heb ik no9 meer nodig? Wat voor een maat binnenband heb ik nodig?

Ik zag bij Mantel zo een kant en klare zadeltas, maar is dat wat is dat? of is dit teveel commercie?

https://www.mantel.com/topeak-aero-wedg ... l-zadeltas

Gr,
Fean

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 09 mei 2020 21:14

Ik heb een klein tasje met 1 bandje 25 mm, twee bandenlichters, twee 16 gram CO2 patronen en een CO2 tooltje. Dan stop ik nog een binnenbandje in mn shirt. Vind zelf een tasje waar twee banden in passen beetje log ogen, maar kan eigenlijk prima hoor.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 mei 2020 08:28

In tasje
1 bandje 25mm butyl
1 tooltje (handig met kettingponsje en met ventiel sleutel)
1 quicklink
1 stikkersetjes
2 banden lichters

In shirt
Minipomp (van lezyne met zo'n slangetje+drukloosknopje, topeak heeft dit ook maar is minder goed)

CO2 pompjes ben ik nooit aan begonnen
1 bandje als ik lek rijd, een tweede lek wordt geplakt, voor mij vrij onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mei 2020 09:30

Dit is mijn setup

Afbeelding

1. Het tasje zelf

Jaren heb ik met een klein tasje van Continental gereden. Dat zag er goed uit, maar heel veel paste er naast een binnenbandje niet. Bovendien had het klittenband de neiging soms los te laten, waardoor ik in de loop der jaren meerdere tasjes verloren heb. Toen ik overstapte op CO2, ontstond de noodzaak van een iets groter tasje. Het getoonde tasje van Bontrager voldoet precies aan mijn eisen; het ziet er redelijk uit en alles past erin. Het klittenband is een stuk degelijker dan bij Conti en het tasje hoeft niet los om er iets uit te halen.

2. Een binnenbandje

Op de foto nog een goedkopere van Conti, tegenwoordig een veel kleinere van Tubolito. Aangezien ik tegenwoordig tubeless rijd heb je het toch zelden nodig.

3. Wolftooth Masterlink Combo

Dit handige stukje gereedschap is een bandenwipper en een quicklink-tool in één. Je kunt er een snelschakel mee losmaken en vastzetten. En als klap op de vuurpijl kun je ook nog een twee snelschakels in meenemen én een ventielkern mee los of vast draaien. Erg praktisch.

4. Zelfklevers

Voor het geval ik 2x lek rijd in één rit neem ik een aantal zelfklevers van Lezyne mee. Parktool maakt ze overigens ook. Ze zijn ook prima bruikbaar om een beschadigde buitenband vanaf de binnenzijde provisorisch te repareren. Je zult ze niet vaak nodig hebben, maar het kost zo weinig plek dat meenemen een no brainer is. Het is overigens wel aan te raden om je binnenband z.s.m. te vervangen of te repareren met een "echte" plakker als je er eentje gebruikt. Ze zijn bedoeld als 'thuiskomertje' en hebben dus niet het eeuwige leven.

Addendum: sinds ik tubeless rijd en een Tubolito biba meesjouw, neem ik dit niet meer mee.

5. Multitool

Deze multitool van Lezyne is niet alleen klein en plat, maar bevat ook nog eens een kettingpons. En wat mij betreft is een multitool pas een multitool als er een kettingpons op zit.

6. CO2 patronen

Na bijna 10 jaar met een pomp gereden te hebben, ben ik toch gezwicht voor CO2. Na één seizoen wil niet anders meer. Ik neem 2 patronen mee, dat is tot nu toe altijd nog genoeg gebleken.

7. Pompkop

Deze pompkop van Lezyne doet precies waarvoor ie gemaakt is. Er zit een draaiknopje aan waarmee de afgifte van gas perfect gedoseerd kan worden. Niet vergeten na gebruik weer dicht te draaien!

8. Bandenwipper

Deze bandenwipper van Conti is zeker niet te sterkste, maar is wel mooi klein en plat. Omdat ie vrij breed is, heb je aan één wipper bijna altijd genoeg om de band eruit te krijgen. Voor het terugwippen van de buitenband gebruik nooit wippers, dus heel snel zal ie niet breken.

9. Ventielverlenger

Als ik tijdens een lange rit of cyclo lek rijd dan heb ik de gewoonte een binnenbandje bij te kopen. Aangezien ik vaak met hoge velgen rijd, is een ventielverlenger dan soms praktisch. Bandjes met lang ventiel worden immers niet overal verkocht. De verlenger is voorzien van een krimpkous, om trillen tegen te gaan. Let erop dat je twee typen ventielverlengers hebt: verlengers waar de ventielkern overgezet moet worden (type I) en verlengers waarbij dat niet hoeft (type II). Voor het overzetten van de ventielkern is een klein tooltje nodig (de onder 3 genoemde Wolftooth werkt overigens ook). Rijd je met een binnenband met een vaste ventielkern? Dan werkt type I niet. Rijd je met een ventiel zonder uitwendige schroefdraad? Dan werkt type II niet. Iets om rekening mee te houden.

Met alles erin ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 10 mei 2020 09:36

Netjes hoor! Je kan alleen beter je pompkop nog niet op je CO2 patroon draaien. Of is dat alleen voor de foto?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 10 mei 2020 10:00

SqueeZer schreef: 09 mei 2020 16:03 Het kan ook in je achterzakjes maar een zadeltasje is wel handig

Die Topeak is niet slecht al hangt veel af van wat jij precies leuk vind en zou ik eerder een apart tasje kopen dan een deal als dit maar in dit geval als je deze zadeltas leuk vind dan staat ie wel goedkoop want 10 euro duurder dan het aparte tasje maar wel met 1 biba en CO pomp plus patroon erbij.

Wat heb ik zelf allemaal mee?

2 x Binnebandje
1 co2 pomp (goedkoop tootlje van Pro geloof ik maar werkt goed) + 2 CO patronen (dit is een luxe trouwens de eerste jaren heb ik mij perfect kunnen redden met een gewone minipomp.
1 Pomp (mini)
1 Multitool .. eigenlijk zelden nodig maar soms is het handig bij een nieuwe fiets als je wat mini aanpassingen maakt of moest er iets loskomen (schoenplaatje bvb.)
2 bandenlichters (met 1 kan je normaal al je band van de velg krijgen maar 2 werkt handiger en ze worden toch per set verkocht).

maat binnenband hangt af van welke banden je op de fiets hebt liggen plus de hoogte van je velgen.

Ikzelf heb verschillende fietsen

700c 18c <-> 25c binnenbandjes gebruik ik op mijn fiets met 23mm bandjes en 25mm bandjes en dan heb ik twee verschillende types namelijk voor de stalen racefiets met 40mm (30mm velg) ventiel en op de carbon racer 50mm ventiel (40mm velg)

Op de schijfremfiets heb ik 40mm ventiel bandjes maar dan voor 25c <-> 32c omdat hier zowel 28mm als 32mm buitenbanden op komen .. al zou ik bij lage voorraad binnenbanden soms wel een 18c - 25c biba meepakken als ik met de 28mm buitenband wielset vertrek.
Ik neem altijd een biba voor 25 - 28 mm mee en liefst met zolang mogelijk ventiel.
Ik heb al meerdere keren mensen kunnen helpen, omdat ze al meerdere keren lek waren gereden en door hun binnenbanden heen zaten.

https://www.mantel.com/schwalbe-sv15-binnenband
(Liefst zou ik er 1 hebben die van 25-32 mm is, maar die SV15 is lekker compact (ff strak in de vershoud folie trekken).


Dit raad ik trouwens ook aan:
https://www.lezynestore.nl/lezynebanden ... -2071.html




Qua tasje heb ik er 2, maar wel met hetzelfde montage systeem, zodat ik ze in 2 seconden verwisseld heb.

https://klickfix.com/en/products/detail ... -40-0293s/ (Hier kan alles in voor een rondje rondom de kerk)

https://klickfix.com/en/products/detail ... ble-0295s/ (Hier kan regenjas en eten etc bij voor als ik een hele dag (in de winter) op pad ga.

https://klickfix.com/en/products/
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 10 mei 2020 10:03

havana schreef: 10 mei 2020 09:30
Afbeelding
Die CO2 patronen van de action waren teruggeroepen omdat ze spontaan konden ontploffen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mei 2020 10:09

Haha, nooit een probleem mee gehad.

Pompkop normaal los in het tasje.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 13 mei 2020 00:01

Wat gaat er mee:
Tubolito biba
Minitool
Pompje
Lezyne mega bandenlichters
Ventielkern+uidraaiplasticje
Tubeless repair tool+plug
Missing link
Flesje ketting olie (alleen fietsvakantie)
Geen tasje maar een gerecycled zakje van mijn zadelpen.
Geen tasje maar een gerecycled zakje van mijn zadelpen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 mei 2020 08:02

havana schreef: 10 mei 2020 09:30 3. Wolftooth Masterlink Combo

Dit handige stukje gereedschap is een bandenwipper en een quicklink-tool in één. Je kunt er een snelschakel mee losmaken en vastzetten. En als klap op de vuurpijl kun je ook nog een twee snelschakels in meenemen én een ventielkern mee los of vast draaien. Erg praktisch
Ik heb de Wolftooth ook maar heb hem in de "onderdelen" bak gegooid. Handig ding, zeker, maar ik gebruik het niet meer om twee redenen.
1. Is van metaal. Bij gebruik als bandenwipper heb ik hierdoor ooit een velg beschadigd.
2. Sinds ik quick links van Wipperman gebruik (Connex) heb ik geen tool meer nodig, die quick links kunnen met de hand open en dicht. Scheelt weer een tool in het tasje. Die Wipperman quick links zijn zowat eindeloos herbruikbaar.

Ik heb mijn multitool ook in de onderdelen bak gegooid. Meerdere plekken op de fiets waar ik net niet bij kon en ik miste een maatje. Ipv een multitool heb ik een kleine kettingpons van Topeak waar ook 2 inbus maatjes op zitten. Alle andere maten die ik nodig heb, heb ik als losse inbussen in mijn tasje zitten. Bij elkaar nemen deze zaken zo ook nog eens minder ruimte in beslag.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 13 mei 2020 11:09

Tasjes met het Klickfix systeem vind ik bijzonder handig. Ik heb er twee, een kleinere (o,7 liter) en een wat grotere (1,1 liter) voor grotere ritten niet in de omgeving. CO2 pompje zit in mijn achterzak behalve als ik het grotere tasje gebruik,
Aanrader is een stukje biba in je tasje voor het geval dat er een gat in je buitenband zit.
zadeltasje klein.JPG

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 13 mei 2020 12:22

havana schreef: 10 mei 2020 10:09 Haha, nooit een probleem mee gehad.
Ik ook niet, maar ik dacht ik meld het even.

Philippos schreef: 13 mei 2020 08:02
havana schreef: 10 mei 2020 09:30 3. Wolftooth Masterlink Combo

Dit handige stukje gereedschap is een bandenwipper en een quicklink-tool in één. Je kunt er een snelschakel mee losmaken en vastzetten. En als klap op de vuurpijl kun je ook nog een twee snelschakels in meenemen én een ventielkern mee los of vast draaien. Erg praktisch
Ik heb de Wolftooth ook maar heb hem in de "onderdelen" bak gegooid. Handig ding, zeker, maar ik gebruik het niet meer om twee redenen.
1. Is van metaal. Bij gebruik als bandenwipper heb ik hierdoor ooit een velg beschadigd.
2. Sinds ik quick links van Wipperman gebruik (Connex) heb ik geen tool meer nodig, die quick links kunnen met de hand open en dicht. Scheelt weer een tool in het tasje. Die Wipperman quick links zijn zowat eindeloos herbruikbaar.

Ik heb mijn multitool ook in de onderdelen bak gegooid. Meerdere plekken op de fiets waar ik net niet bij kon en ik miste een maatje. Ipv een multitool heb ik een kleine kettingpons van Topeak waar ook 2 inbus maatjes op zitten. Alle andere maten die ik nodig heb, heb ik als losse inbussen in mijn tasje zitten. Bij elkaar nemen deze zaken zo ook nog eens minder ruimte in beslag.

In eerste instantie dacht ik, die moet ik hebben.
Maar hij is van alu, dus meer kans om je velg te beschadigen
Waneer mijn ketting breekt pons ik de kapotte stukken er uit, quicklink er in en aantrekken doe ik wel via het pedaal.


arjan schreef: 13 mei 2020 11:09 Tasjes met het Klickfix systeem vind ik bijzonder handig. Ik heb er twee, een kleinere (o,7 liter) en een wat grotere (1,1 liter) voor grotere ritten niet in de omgeving. CO2 pompje zit in mijn achterzak behalve als ik het grotere tasje gebruik,
Aanrader is een stukje biba in je tasje voor het geval dat er een gat in je buitenband zit.
zadeltasje klein.JPG

Ik verpak die binnenbandjes altijd even in de vershoud folie, scheelt de helft van de ruimte in mijn tasje.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie