Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadels, zadels, zadels....

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 06 apr 2020 14:59

Ik fiets nu jaren probleemloos op een Selle Italia Turbomatic Gel Flow Team edition zadel. Dat heeft mij best wel wat tijd gekost om uiteindelijk op dit zadel uit te komen.

Afbeelding

Zoals met alle fijne dingen komt ook hieraan een einde omdat het zadel aardig aan het slijten is. Dus op zoek naar een nieuw zadel...

Helaas is mijn favoriete zadel niet meer beschikbaar en moet ik op zoek naar een nieuw maar ook ander zadel en dat is best spannend :? .

Pluspunten van de Turbomatic waren:
* conformtabel ook op lange ritten
* gleuf
* breed (153mm)
* oplopende achterzijde (makkelijkere bekkenkanteling voor stijve harken zoals ik)

Minder:
* gewicht
* lomp

Hebben er hier op het forum mensen voor dezelde keus gestaan en/of eventueel suggesties dan sta ik hier graag voor open!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 541
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 06 apr 2020 15:25

Bij deze specs denk ik aan een Specialized Power zadel

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 apr 2020 16:19

En ik denk aan het BBB Echelon zadel.
Comfortabel, met gleuf én oplopende achterzijde. In 155mm breed te krijgen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 06 apr 2020 16:33

Grappig Mr Coffee en kopjethee.

OT weer, ben zelf goed te spreken over de Fizik Alliante, maar of die breed genoeg voor jou is???

mss is die BBB die Hans aanraadt beter dan...

Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 06 apr 2020 16:48

Prologo scratch pro 143 mm breed, is voor mij zelfs nog prettiger. Geen gleuf, maar ik mis hem absoluut niet. Bevalt me zo goed dat ik er een paar in voorraad heb liggen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 apr 2020 17:16

kopjethee schreef: 06 apr 2020 15:25 Bij deze specs denk ik aan een Specialized Power zadel
+1

Heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb gelezen dat je niet veel ruimte hebt om te verschuiven op die zadel. Een positie en klaar.

Je kunt je zadel ook eens meenemen naar een kont fitter. Specialized heeft een uitgebreide programma waarbij obv je zitbotjes, flexibiliteit en rijstijl een paar zadels overblijven. Bij mij betekende dit in een keer van mijn zadelpijn af. Ik stond versteld.

Volgens mij had Selle Italia ook zo'n fit progamma.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 apr 2020 17:28

Het Fizik Antares R1 Open zadel voldoet aan je eisen.
- Comfortabel
- Gleuf
- 152 mm breed
- 190 Gr
- Omhoog lopende achterzijde.

Ik heb het zelf ook en het is inderdaad een erg comfortabel zadel.
Maar niet iedereen zijn achterwerk is hetzelfde, wat ik comfortabel vind kan voor jou zomaar een bron van ergernis zijn. :)
Nu bij Van Eyck sport in promotie.
Afbeelding
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 06 apr 2020 18:52

Ik had een Bontrager Montrose op de racefiets en gravelbike. Ik heb nu op mijn nieuwe racefiets een Prologo Dimension space. Ook een stijve hark en vaak druk op de edele delen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 06 apr 2020 19:05

Lcsmet schreef: 06 apr 2020 17:28 Het Fizik Antares R1 Open zadel voldoet aan je eisen.
- Comfortabel
- Gleuf
- 152 mm breed
- 190 Gr
- Omhoog lopende achterzijde.

Ik heb het zelf ook en het is inderdaad een erg comfortabel zadel.
Maar niet iedereen zijn achterwerk is hetzelfde, wat ik comfortabel vind kan voor jou zomaar een bron van ergernis zijn. :)
Nu bij Van Eyck sport in promotie.
Die is wel iets platter als de Aliante qua oplopende achterkant, maar ook wel breder idd.

De Antares is het favoriete zadel van mannen als Froome, Valverde, Nibali, Roglic, Quintana etc etc
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 apr 2020 19:18

Supergrover schreef: 06 apr 2020 16:33 Grappig Mr Coffee en kopjethee.

OT weer, ben zelf goed te spreken over de Fizik Alliante, maar of die breed genoeg voor jou is???
Ik zou naast de Aliante de Antares ook overwegen kan ook in 152mm uitvoering
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 06 apr 2020 19:39

Hier een topic over waar je (Fizik) testzadels kan testen.

Zoals je ziet heeft Nibali hier ook getetst... :mrgreen:


ik heb geen aandelen Fizik, maar vindt het erg fijne zadels
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 apr 2020 19:40

Top zadels die turbomatics. Op langere ritten met echt warm weer vond ik het wat broeierig worden. Waarschijnlijk door de gel. Maar heb hetzelfde zadel dat jij (ts) hebt nog steeds op mijn tweede fiets die ik voor niet al te lange ritten gebruik. Nog steeds een van de beste zadels ooit. Wat mijn kont betreft.

In zoektocht naar hopelijk nog net wat comfortabeler op langere ritten en misschien als bonus wat modernere look ook de genoemde aliante en antares (is veel platter) geprobeerd. Die waren niet vergelijkbaar. En nog heel veel anderen. Bijna toch maar weer terug naar de turbomatic. Nu tevreden met Selle Italia novus flow. Let op zonder die flow is dit zadel een stuk minder. Iets minder instant comfort (dat vind ik groter bij de turbomatic) maar op langere ritten nog een fractie fijner.

Het is de combi van breedte, vorm en wat dikkere padding dan op veel moderne zadels die het turbozadel een fijne keuze maken. Zadels die er op het oog op lijken zijn vaak toch net even anders en minder comfortabel. Mocht je kunnen leven met een zwarte dan heb ik er nog een in perfecte conditie voor je liggen. De zwarte zijn ook nieuw nog te krijgen. Op de iets zwaardere rails na is er geen verschil met de zwart/witte variant. (eigen ervaring)

Pro turnix flow kwam ook in de buurt qua comfort.
Laatst gewijzigd door jsparie op 06 apr 2020 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie