Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Fietstrainer keuze, wat is belangrijke BEHALVE specs?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 20 mar 2020 18:30

Welke trainer (behalve Neo) hoef je het minst vaak te calibreren?
Na enig, eerste, leeswerk is er niet heel veel verschil in Elite, Wahoo en Tacx?
(Prijsklasse ca 800)
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 20 mar 2020 20:02

ric schreef: 20 mar 2020 18:30 Welke trainer (behalve Neo) hoef je het minst vaak te calibreren?
Na enig, eerste, leeswerk is er niet heel veel verschil in Elite, Wahoo en Tacx?
(Prijsklasse ca 800)
Geen antwoord op de echte vraag, maar het calibreren op de Tacx stelt geen fluit voor en is denk ik net zo makkelijk op de andere trainers. Je gaat zitten, klikt in de app op calibreren, trapt naar 30km/h en stopt met trappen. Klaar.

Het is zo makkelijk dat het mij niet zo uitmaken dit 1x per week te moeten doen.

En wat ik zo las hangt het meer samen met temperatuur verschillen dan daadwerkelijk dat het apparaat vanzelf af gaat wijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 21 mar 2020 09:05

En misschien nog een gekke vraag.
Zet je op een trainer een gewone cassette of een ‘bergcassette’?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 21 mar 2020 09:49

Zelf vind ik dat je altijd best zwaar moet trappen. Je gaat niet zoals op de weg even lekker lostrappen met nauwelijks weerstand. Ik heb er een bergcassette op zitten.
Afbeelding

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 21 mar 2020 21:15

ric schreef: 21 mar 2020 09:05 En misschien nog een gekke vraag.
Zet je op een trainer een gewone cassette of een ‘bergcassette’?
Maakt niet uit, het wattage is bij beide cassettes gelijk.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 22 mar 2020 07:38

raiju schreef: 21 mar 2020 21:15 Maakt niet uit, het wattage is bij beide cassettes gelijk.
😃

Omdat er vaak hellingspercentages in de specs staan.
Bijv “.... tot 16 % kunnen gesimuleerd worden“
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 22 mar 2020 19:24

Ok,

Na één beetje zoekwerk begrijp ik dat de hellingshoek simulatie is om een rit na te rijden, Een helling als de Keutenberg heeft al 22% in het begin.

Zo gebruik ik de trainer nooit dus zou ik niet weten of je dan beter een klimcassette kunt monteren of niet.

Tenzij we komend jaar niet meer buiten mogen komen lijkt het me niet echt een belangrijke eis.

Waar ik naar zou kijken:
Een redelijk nauwkeurige weergave tussen de 200 en 600 watt.
Stabiele software,
direct-drive,
goede garantie (maar als het werkt-werkt het),
stil,
goede compatibiliteit met je gps, laptop, ipad,
Klein in te klappen.

wat me tegenviel bij die van mij:
De kleur en de vertaling van het software programma,
Weinig functies in de software,
extra betalen voor extra features of een maand/jaar bedrag voor hun software pakket,

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 22 mar 2020 20:01

ric schreef: 21 mar 2020 09:05 En misschien nog een gekke vraag.
Zet je op een trainer een gewone cassette of een ‘bergcassette’?
op zich zou ik zo realistisch mogelijke ervaring willen. Virtueel rijd je al snel veel bergop en dus een bergcassette.
Wanneer je al een gewone cassette hebt kun je die ook gebruiken omdat de gangbare simulaties zoals Zwift een 'difficulty' (of reality) setting hebben waarmee je je overbrenging virtueel kunt aanpassen. Dus stel je rijdt met een 11-23 cassette dan kun je daar met een difficulty setting van 50% best een 16% helling mee op fietsen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 22 mar 2020 20:04

raiju schreef: 22 mar 2020 19:24 wat me tegenviel bij die van mij:
De kleur en de vertaling van het software programma,
Weinig functies in de software,
extra betalen voor extra features of een maand/jaar bedrag voor hun software pakket,
ik zou de keuze van een trainer niet van de software af laten hangen. In de praktijk gebruik je die niet. Koop een trainer die door Zwift, BigRingVR, Trainerroad en dergelijke ondersteund wordt. Persoonlijk zou ik de keuze beperken tot Tacx en Wahoo.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 26 mar 2020 08:46

Gisteren heb ik een Saris M2 trainer gekocht. Dit is een wheel-on model. Ik heb wel zitten twijfelen of ik een direct drive zou kopen, maar, die vielen toch buiten mijn budget. De Tacx Flux S heb ik wel over getwijfeld, maar daar las ik wat minder positieve verhalen over. Het installeren was echt een makkie. Binnen een minuut had ik hem gekoppeld aan Zwift.

Het enige waar ik nog een vraagteken bij heb is hoe strak ik de weerstand knop moet aandraaien. De handleiding zegt dat je door moet draaien tot je een klik hoort. Op dat punt zit de roller wel heel strak tegen mijn band aan waardoor de weerstand tijdens het fietsen op voorhand heel rigide aan voelt.

Kan iemand me vertellen hoe strak de roller tegen de band aan zou moeten staan?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 mar 2020 10:42

ric schreef: 21 mar 2020 09:05 Zet je op een trainer een gewone cassette of een ‘bergcassette’?
Dat ligt er toch maar net aan wat je wil trainen? Net als in de buitenwereld bepaal je de cassette op basis van je gebruik of trainingsdoel.

Gabrie schreef: 21 mar 2020 09:49 Je gaat niet zoals op de weg even lekker lostrappen met nauwelijks weerstand.
Dat is m.i. toch een mentale kwestie. Ik doe dat juist wel, gewoon lekker met de handjes op de rug en rechtop zittend de boel een beetje warm en losdraaien, oftewel, weinig weerstand en soepel trappen (hoge trapfrequentie).

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 04 sep 2021 11:07

Kleine kick van het topic.
Alex Slok schreef: 26 mar 2020 08:46 Gisteren heb ik een Saris M2 trainer gekocht. Dit is een wheel-on model. Ik heb wel zitten twijfelen of ik een direct drive zou kopen, maar, die vielen toch buiten mijn budget. De Tacx Flux S heb ik wel over getwijfeld, maar daar las ik wat minder positieve verhalen over. Het installeren was echt een makkie. Binnen een minuut had ik hem gekoppeld aan Zwift.
Hoe bevalt het tot noch toe? En welke software gebruik je uiteindelijk?
Gisteren de Tacx Flow Smart besteld (bij decathlon, scheelde weer 5 tientjes). Deze winter wil ik het wat beter oppakken dan andere jaren (vrijwel niets doen in de winter). Eerder al een 'domme' Tacx gehad maar dat beviel niet. Het model wat ik nu heb gekocht is ook een wheel-on model. Hoop dat het trainingsprogramma en het spelelement in Zwift wel goed gaat bevallen.


Het enige waar ik nog een vraagteken bij heb is hoe strak ik de weerstand knop moet aandraaien. De handleiding zegt dat je door moet draaien tot je een klik hoort. Op dat punt zit de roller wel heel strak tegen mijn band aan waardoor de weerstand tijdens het fietsen op voorhand heel rigide aan voelt.

Kan iemand me vertellen hoe strak de roller tegen de band aan zou moeten staan?
Heb je hier inmiddels antwoord op gevonden?

Plaats reactie