Prijsstijgingen nemen grote vlucht

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 13 mar 2020 09:38

Ieder land heeft zijn specifieke goederen die goedkoper of duurder zijn, voor ons als Belgen .. is het jammer genoeg nog altijd vaak zo dat alles wel goedkoper te vinden is bij 1 van de buurlanden en we eigenlijk niks specifieks hebben dat er uitspringt en goedkoper is door ons, maar dat is voornamelijk door taksen.

Zijn overigens al vaak onderzoeken naar gedaan of artikels over geplaatst .. waar telkens het resultaat naar voor kwam dat België nooit de goedkoopste is voor gelijk welk product of dienst binnen Europa.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 mar 2020 09:58

Ach, als het bij gemiddeld blijft dan is de uiteindelijke uitkomst vaak hetzelfde.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 13 mar 2020 12:05

Binnen Europa is een beetje een vreemd vergelijk omdat je dan over heel andere markten en economieën spreekt.
Maar als Nederlander kijk ik altijd met jaloezie naar het wagenpark in België en Duitsland dat daar echt veel goedkoper is. Dat is een verschil van een hele klasse.
Ook zijn de huizenprijzen in België veel lager dan in NL. Voor de prijs van een twee kapper in NL heb je in België een vrijstaand huis met zwembad.
Nu is dat in NL ook wel mogelijk maar dan moet je wel in Zeeland, Limburg of Oost Groningen gaan kijken. En daar moet je maar net willen wonen.

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 13 mar 2020 12:29

Bepaalde types auto zijn in Nederland letterlijk 2x zo duur als in Belgie of andere buurlanden. Dat is toch van de zotte? Huizen net zo inderdaad.

Heel leuk dat je in Nederland €300-500 meer salaris ontvangt, maar als huizen en vervoer 2x zo duur zijn dan koop je er weinig voor. Zaken als racefietsen zijn relatief gezien dan wel 'goedkoper'.
Niet gefietst is altijd mis

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 13 mar 2020 13:16

ypuh schreef:
13 mar 2020 12:29
Bepaalde types auto zijn in Nederland letterlijk 2x zo duur als in Belgie of andere buurlanden. Dat is toch van de zotte? Huizen net zo inderdaad.

Heel leuk dat je in Nederland €300-500 meer salaris ontvangt, maar als huizen en vervoer 2x zo duur zijn dan koop je er weinig voor. Zaken als racefietsen zijn relatief gezien dan wel 'goedkoper'.
Voor hypotheeklasten maakt 500 wel een groot verschil, zeker bij tweeverdieners.
Sterker nog, 500 euro is wat ik nu ongeveer aan hypotheek kwijt ben per maand.
Vervoer is misschien wel duurder, maar dat is wel uitgaande van een auto. Als je de fiets pakt zal het niet veel uitmaken.

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 13 mar 2020 13:45

Die 300 a 500 euro telt later ook mee voor zaken als vakantiegeld, dertiende maand, pensioen.

Overigens is dit een verschil per werkende persoon dus werk je met twee in Nederland zit je toch al snel met een netto verschil van richting de 1000 euro per maand tov. een Belgisch gezin van tweeverdieners.

Voor dat bedrag kan ik mijn hypotheek ook van 1000 naar 2000 opdrijven, en het prijsverschil ivm. woningen van vroeger is ondertussen ook al erg verkleind, de laatste jaren is de woonkost in Vlaanderen aan een inhaalmaneuver bezig.

zie:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwe ... oedprijzen

https://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/

En als ik even kijk op de site van ford.be vs. ford.nl zie ik dat de vanaf prijs voor een Fiesta bvb. ook amper 1000 euro scheelt.

Je zal vast wel gelijk hebben dat echt iets specifiek van wagen wel eens duurder kan zijn in Nederland .. maar ik gok dat als je de balans terug doortrekt ik vast een hoop dingen kan vinden die hier een pak duurder zijn (sterker zelfs wij gaan 1 keer op de twee maand op familiebezoek regio Breda want de ene kant van mijn familie is Nederlands en wij hebben amper zaken mee op de heenrit maar op de terugrit zit mijn koffer goed gevuld .....20 jaar terug was dit wel anders en ging er evenveel richting Nederland als terug naar België qua volume op deze ritten).

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 13 mar 2020 15:45

Tja, ik zit in de situatie dat ik wel €1.000 huur betalen kan, maar geen hypotheek van €700 krijgen kan (studieschuld, ben 29).

Los daarvan zijn er helemaal geen huizen voor een hypotheek van dat bedrag. Alles onder de €200.000 vraagt de nodige investeringen of zijn simpelweg niet interessant voor mij om te wonen. De huizen die wel het overwegen waard zijn komen 15-20 biedingen op binnen waarmee je al snel ruim boven de vraagprijs zit en eerder 250k betaald voor een huis wat realistisch gezien 180-200k waard is.

Om over de kosten van een auto maar te zwijgen. Ik rij ca. 35-40.000 zakelijke kilometers per jaar die gelukkig wel vergoed worden, maar daar ben ik toch minstens €700 per maand aan kwijt.

Dat zijn twee grote kostenposten waar je in Belgie flink op kan besparen lijkt me?
Niet gefietst is altijd mis

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 13 mar 2020 16:07

Ik ben 41 heb pas sinds een jaar of twee een eigen woning (eigen is dan nog relatief want ik betaal het af), die kosten voor de wagen .. als je geen bedrijfswagen hebt mag je voor je werk ook het hele land doorkruisen en zal de km vergoeding zeker niet de echte kosten dekken .. dus ja je kan er op besparen mits je al middenkader of hoger bent met een leuke bedrijfswagen in je regeling .. de grote massa die gewoon moet gaan werken loopt dit voordeeltje dus ook mis.

Onze woonst is ook geen kast van een huis en voor 200k heb je heus al iets interessant of je hebt gewoon nogal hoge noten of verwachtingen ... enne .. dit zeg ik ook op mijzelf want één van de hoofdredenen dat ik pas op latere leeftijd een eigendom heb gekocht is omdat ik tot het inzicht ben gekomen dat we gewone werkmensen zijn, dat groot kot niet nodig hebben om gelukkig te zijn, en alle maanden huishuur afdragen eigenlijk de domste uitgave is die er is als je dezelfde woonst kan afbetalen ... is de woning ooit niet meer zo fijn of wil je verhuizen dan kan je met een overbruggingskrediet heus ook wel makkelijk naar een andere woonst uitkijken maar zijn al die maanden tenminste niet verloren gegaan richting de portemonnee van de huisbaas ...

Overigens als ik jouw rekensom doortrek .. 1000 euro huur + 700 euro aan je wagen .. dan ben ik al zo goed als failliet nog voor de maand begonnen is qua uitgaven voor telecom, eten en drinken, elektriciteit, verzekering, ... (en dat is ook een realistisch loon voor de meeste vlamingen na aftrek van alle overdreven taksen op hun inkomsten).

Veel gelul maar geloof me de grote verschillen qua wagens en woonkost zijn allang aan het vervagen tussen Nederland en België, de inkomens daarentegen ....

Ik zou mij trouwens eens deftig informeren want als je een hypotheek afsluit en er ook in zal wonen vervalt de huurkost in de berekening voor die hypotheek en banken durven dan wel eens die studieschuld vergeten aangezien ze als het fout loopt letterlijk je huis vanonder je ... kunnen verkopen, ik ken in ieder geval voldoende mensen die ondanks studieschuld ook aan een lening zijn geraakt om hun huisje in te korten.

Enzzo
Forum-lid

Gebruikersavatar Enzzo 13 mar 2020 16:38

:o ??!! lezen is een ding maar rekenen is ook lastig zie ik...

hayes
Forum-lid

Gebruikersavatar hayes 13 mar 2020 20:49

Er zijn inderdaad verschillen. Wij betalen in België gewoon meer belasting maar krijgen er wel een betere sociale zekerheid voor terug. Studieschuld is iets wat wij eigenlijk ook niet kennen. Anderzijds moeten we het wel stellen met een ondermaats en ondoordacht wegennet en ruimtelijke ordening. En zo zullen er nog wel heel wat dingen op te noemen zijn.

De supermarktprijzen zijn gewoon echt een stuk hoger dan onze buurlanden.
Uit De Standaard in 2018: "De supermarktprijzen liggen gemiddeld 11,82% lager in Duitsland, 11,42% in Nederland en 8,34% in Frankrijk. " Héél wat mensen uit onze regio gaan in het groot inkopen bij Auchan Duinkerke. De helft van de parking zijn Belgen.

Maar nu zijn we wél hele ver off topic aan het gaan ;)
Ik heb me voorgenomen dat m'n volgende fiets bij aankoop de 2k niet mag overschrijden. Al ga ik er nadien waarschijnlijk weer betere wielen insteken, waarna een ander stuurtje ook een optie is,...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 mar 2020 21:23

Even serieus, betere sociale zekerheid? Is die in België beter dan Nederland?

Enzzo
Forum-lid

Gebruikersavatar Enzzo 13 mar 2020 23:07

Dat vraag ik me ook af ja!

Plaats reactie