Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsstijgingen nemen grote vlucht

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2020 22:09

scepticus schreef: 03 mar 2020 20:20
Ernie C. schreef: 03 mar 2020 19:59 Als je wat meer dan modaal verdiend moet je toch iets met je geld. Veel anders dan er leuke dingen van doen en kopen kun je niet.
Parttime werken en/of eerder met pensioen zodat je meer kunt fietsen!
Parttime werken doe ik al maar helaas levert het de laatste tijd weinig fietstijd op. Wel kan ik hier een huis verbouwen waar we geld voor hebben om het te laten doen en ook mijn vorige huis heb ik zo verbouwd waardoor we voldoende winst konden pakken om een stapje groter te gaan.
Maar ook dat is weer een hobby die de andere helft van de mancave vult met leuk gereedschap.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2020 22:19

SqueeZer schreef: 03 mar 2020 20:16 @Ernie ik heb geen probleem om sociaal mijn steentje bij te dragen maar het probleem is dat anderen van tegenwoordig menen te mogen denken wat anderen met al hun zuurverdiende geld moeten doen om ieders gezondheid, kinderen, fatsoenlijke wereld, pensioen, klimaat, ongelijkheid, economie, de schuld die al jaren getorst word, enz. op te lossen en als je dan als bonus de non oplossingen ziet waar ze letterlijk jouw zuurverdiende centen aan verstoken .. tjah dan mag je volgens mij toch wel eens zeiken hierover?
..
Zeiken mag altijd, dat is de laatste hobby die nog gratis is.

Het probleem met het milieu is vooral dat nog niemand echt de oplossing weet. Naar mijn menig is het dan altijd nog beter om iets te doen i.p.v. afwachten tot iemand met de heilige graal komt aankakken.

Gezondheidszorg is een stuk vergrijzing en een groot stuk technologische/farmaceutische vooruitgang. Dat kost nu een maal heel veel geld.
Campagnolo Ultra Dork

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 mar 2020 22:29

daniel1975 schreef: 03 mar 2020 21:29 @djemz: ik heb het over frameset only.....
Ah.. Ja dan heb je overschot van gelijk 😁

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 mar 2020 00:04

Ik heb het hele topic van begin af aan met veel interesse gevolgd. Ik kan alleen niets zeggen over de stijging van fietsprijzen. Domweg omdat ik nog nooit een nieuwe fiets gekocht heb. Hetzelfde geldt voor auto's.
Ik rij al heel mijn (rijdende) leven Hydropneumatisch geveerde Citroëns. Erg merk trouw en erg gehecht aan comfort maar altijd tweedehands en liefst met veel rij ervaring ;)

Ik bouw al heel mijn leven mijn fietsen zelf. En ik heb er inmiddels veel, meer dan ik kan berijden dus ook daar schuilt wel wat decadentie in. Maar ik heb dan ook meerdere huisjes dus op elke locatie moet je toch wat hebben staan hè ;)
Ik heb ook twee auto's. Totaal onnodig maar ze dienen elk een ander doel. (uiteraard beide Citroën waarvan eentje aardig richting jonge oldtimer)

En toch beschouw ik mijzelf als bescheiden in de zin van materialisme! De huisjes heb ik zelf helemaal verbouwd en gemoderniseerd tot comfortabele fijne plekken. Fietsen idem; de "beste" heeft een carbon frame, Campa groepset, carbon stuur en zadelpen en weegt 9,7 kg. Kosten? ik schat een kleine 300 tot 400 €. Want: Oude Campa Veloce groep, Giant Cadex frame (helemaal gestript tot het carbon en dan blank gelakt) Wielset, stuur en zadelpen via marktplaats, Kabels, lagers en BB nieuw via goedkope NL webshop.
En zo heb ik dus meer leuke fietsjes.

En zoals eerder al gemeld hier; iedereen is vrij om zijn geld zo te besteden als hij of zij wil. Maar waar ik bijvoorbeeld totaal van in de war raak is dat iemand hier in het verkooptopic verschillende spullen met een totaalwaarde van dik 25.000€ aanbiedt. (2e hands!!!) En dan gaat het dus over spullen die er uit moeten omdat er weer volledig nieuwe dingen aangeschaft moeten worden, Daar kan ik gewoon totaal niet bij! Ik heb destijds niet gereageerd op dat topic (een topic waar overigens best wat commotie over was) omdat ik dus vind dat ieder voor zich moet weten hoe hij z'n geld uitgeeft. Maar ik was wel even totaal van mijn stuk geblazen!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 mar 2020 08:03

Kijk of iemand 10000 euro voor een fiets uit wil geven dat moet hij helemaal zelf weten. In mijn reacties heb ik daar ook geen waardeoordeel over. Iedereen moet sowieso weten waar hij zijn eigen geld aan uit wil geven.

Blijft wel over dat een fiets van 10000 euro zijn geld niet waard is. Zeker afgezet tegen het gebruik ervan.

Van de modellen die 10000 euro kosten kun je bij bijna iedere fabrikant een model krijgen die 5000 euro kost en voor 95% procent hetzelfde fietst. En zeker 95% net zo goed is. En nog belangrijker er precies zo uitziet als die uitvoering van 10000 euro. En vaak is die 5000 uitvoering ook nog wel in een 2500/3000 euro variant verkrijgbaar.

Het verschil zit alleen in de exotische materialen en Carbon delen zoals hele dure velgen. Een profrenner zal daar tienden van seconden mee kunnen pakken wat het verschil kan zijn tussen winnen en verliezen.

Maar alles wat daar sportief onder zit kan op de meerwaarde niet omzetten in beter of sneller fietsen. Tenzij het tussen de oren zit :-)

En eigenlijk ging hier het topic over. Dat fietsen steeds duurder zijn geworden. Maar als je een beetje logisch nadenkt dan weet je dat je niet mee hoeft te gaan in die opgelegde “ratrace” van de fabrikanten. Van de dure variant is binnen de line up eigenlijk altijd een goedkopere prima functionerende variant.

Op mijn fiets zit 105. (Nu bijna 80000 km) Nog nooit heeft het spul mij in de steek gelaten, allemaal erg duurzaam en slijtvast. Qua vervanging ook nog leuk qua prijzen. Als het goed werkt en probleemloos is zie ik ook niet de meerwaarde van (veel) duurdere groepen. Tenminste niet op de manier hoe ik de fiets gebruik.

Laat je gewoon niet gek praten door de marketing. Koop wat je voldoet en niet omdat je denkt dat veel duurder ook veel beter is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2020 08:33

Toch valt het met fietsen wel mee. Voor 10.000 euro heb je wel zo ongeveer het maximaal haalbare. Dan heb je het over ongeveer 10x zoveel als een degelijk model waarmee in principe iedereen zijn kilometers mee kan maken, waarschijnlijk aan dezelfde snelheid als op dat topmodel.

Bij b.v. hifi, auto's en horloges gaat het veel verder. Ga je naar Stassen en koop je daar de duurste speakers, versterker en cd-speler, dan ben je heel wat meer kwijt. Een auto kan tegenwoordig ook zomaar over de miljoen gaan. Bij Horloges is het helemaal van de pot gerukt. Daar kan je zomaar een ton aan uitgeven en dat ding doet precies hetzelfde als eentje van een euro van Ali.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 mar 2020 08:40

Horloges is het inderdaad alleen maar merkbeleving. Ik ben al 30 jaar horloge liefhebber en heel veel ook dure merken gehad en in bezit. Rationeel is alles boven de 1000 euro teveel betaald. Dan krijg je niet meer een betere kwaliteit horloge. Wel betere marketing :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2020 08:47

@RVV: Rationeel gezien heb je natuurlijk voor de volle 100% gelijk. Alleen hebben sommige mensen, inclusief ondergetekende, gewoon een voorkeur voor mooie spulletjes. En dan kom je op het hellende vlak van wat de meerwaarde is wat dat voor jou mag kosten.
Waarom rij ik wel met Chorus* en niet met Ultegra? Chorus ziet er gewoon net zo fraai uit als de duurdere broertjes en Ultegra staat voor mij synoniem aan de grijze huismus onder het fietsspul (met name de vorige serie, de 8000 serie is wel opgeknapt). Doet Shimano slim, want er zijn er meer net als ik die dan maar DA zullen kopen.
Maar ieder moet lekker doen waar hij/zij zich lekker bij voelt. Hele dure fietsen kan ik gewoon mooi vinden, maar waar ik mij wel over verbaas is het aantal hele dure fietsen wat gewoon niet passend is voor de bestuurder. Dan is er puur voor de looks gekozen.


Autos over de miljoen zijn statussymbolen die zelden tot nooit op de weg komen. Puur als investering voor mensen die echt geen zinnigheid meer hebben voor hun geld.
Ik liep ooit stage in Engeland en de eigenaar van het bedrijf reed in een donkerblauwe Ferrari 456; ruilde hem in met een ton op de teller. Stuk stoerder dan zo'n ding in een verwarmde kelder zetten.

Horloges worden tot zo'n 1000,- ~ 1500,- denk ik wel beter qua afwerking en blijven langer mooi. Daarna is het idd merkbeleving en gekkigheid. En toch zijn merken als Rolex, Patek, Tag (en Breiting voor het pleps :P ) nog echte statussymbolen voor een select gezelschap liefhebbers. Veel Rolexen zijn dag na aanschaf meer waard dan de list price....
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mar 2020 09:06

Nou ga je te ver mijn breitling is duurder dan mijn Tag heuer :-)

En die Rolex is inderdaad meer waard na aanschaf ik heb mijn vrouw er een cadeau gedaan bij ons 12,5 jarig trouw jubileum en ik kan nu gewoon alles voor de fiets kopen zonder overleg :-)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mar 2020 09:07

Nee hoor Daniel, veel horloges met een mechanisch uurwerk hebben vaak hetzelfde ETA loopwerk inhouse, terwijl de prijs kan variëren van €600,- tot €6000,-.
Afhankelijk naar welk merk je voorkeur uit gaat.
Wil je een goed mechanisch uurwerk voor weinig wat kwalitatief niet onderdoet of zelfs soms superieur is aan de dure Zwitserse merken, dan neem je Seiko!
Alleen hier komt dan status om de hoek kijken, wie wil er een japanner om de pols, dus net als bij auto's....
Echter dan geef je nog niet de helft uit van die €600,- om al een goed mechanisch horloge te hebben.(Seiko 5 of iets duurder de Samurai en Turtle)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 mar 2020 09:19

scepticus schreef: 03 mar 2020 20:20
Parttime werken en/of eerder met pensioen zodat je meer kunt fietsen!
Haha ja partime werken is ook een mooie. Ik werk intussen al een jaar of 10 4 dagen per week. Je wil niet weten hoeveel kritiek ik daar al op heb gehad, van linkse profiteur tot rechtse rijkaard en van luie klootzak tot aan idiote fietsmalloot (vrijdag standaard fietsdag).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 mar 2020 09:25

Mijn man heeft heel lang 4,5e dag per week gewerkt. Was één van de eerste mannen die minder dan 40 uur per week werkte, zeker op de behoudende Veluwe. Hij kreeg juist zelden negatieve opmerkingen. In de loop der jaren gingen veel van zijn collega's 4 dagen per week werken. Het was op zijn werk helemaal niet vreemd meer.

Plaats reactie