Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadeltasje of zonder? en hoe?

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 01 mar 2020 03:02

Beste forumleden,

toch eens een prangende vraag van mijn kant die ik denk ik het beste op dit forum kan stellen.

Al jaren lang fiets ik rond met onderstaand zadeltasje, wat toch eigenlijk best wel een behoorlijk apparaat is:
https://www.futurumshop.nl/topeak-small ... pack.phtml

Hier zit van alles in:
- Biba
- portemonneetje met geld en een paar plakkers en missing links
- multitool (veelal imbus) (formaat halve aansteker)
- kettingpons (formaat aansteker)
- 2 bandenlichters
- rijbewijs en ziekenfonds pas
- telefoon in lederen hoesje
- 1 of meerdere reepjes

Omdat het nog best een apparaat is aan het zadel en het de fiets er niet mooier op maakt zou ik graag willen weten hoe mede wielrenners dit oplossen.
Ik zie mensen zonder zadeltasje of met heel klein zadeltasje.
Waar laten jullie al deze spullen?
Vooral de telefoons worden steeds groter en lastiger mee te nemen.

Alles in de achterzakken van het wielrenshirt stoppen is ook niet de oplossing,
Ik zie weleens zulke overvolle achterzakken dat het shirt gaat hangen...

Daarbij komt dat het best wel wat vochtig wordt in de achterzakken, dus lijkt me niet ideaal voor een telefoon bijvoorbeeld.

De eerste oplossing is zo'n gereedschaps bidon met een deksel waarin je van alles kwijt kunt.
Goede oplossing voor nu in de winter wanneer je met 1 bidon fietst, maar in de zomer fiets ik altijd met 2x 750ml bidon op lange ritten.

Tips en ervaringen zijn zeer welkom! :winkthumb:

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 mar 2020 05:30

Ik deel het op. Een fietsportemonnee met passen, biba, sleutels, telefoon in achterzak.. Imbus, co2 pomp, patroon(2x), bandenlichters, plugset voor tubeless im mini tasje (lezyne road caddy)

Bij mijn gravelbike gebruik ik altijd een gereedschapsbidon. Aangezien er een derde montage punt voor een bidon zit onder de downtube is dot nooit een probleem.
o'7o

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 mar 2020 07:36

Ik doe hetzelfde als Douglas, alleen heb ik 2 binnenbandjes in een zadeltasje van Continental onder m'n zadel.
De rest, 2 Co2 patronen, multitool en telefoon met sleutels en ieniemini portemonnee gaan in de achterzak.
In de winter ook een gereedschapsbidon en maar 1 drinkbidon op m'n cyclocrosser/gravelbike. Dan zit alles in de gereedschapsbidon behalve telefoon en portemonnee.
De telefoon en portemonnee gaan in een waterdicht afsluitbaar plastic zakje, Co2 patronen met opzetstukje en multitool in een klein strak tasje waar het maar net in past.
Alles dus zo compact mogelijk waardoor er nog genoeg ruimte is voor voeding/reepjes in de achterzak.
En alles zo gelijk mogelijk verdelen in de achterzakken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 mar 2020 07:57

In de zomer kun je ook een extra bidonhouder aan de onderkant van je downtube vastmaken met dit; https://www.topeak.com/global/en/produc ... versamount (voorbeeld, er zijn meer fabrikanten die zoiets maken)

In de winter haal het weer van je fiets af. Zo kun je je spullen kwijt in een gereedschapsbidon.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 mar 2020 08:22

Ik steek het ook in de achterzakken.

Reserveband, Co2 pompje, extra patroon en bandenlichters in 1 zak, 2de Reserveband, gsm en pas in een andere zak en dan heb ik er nog 1 over voor eten.

Als je shirt gaat hangen is het shirt te groot. Enige probleem dat ik heb is dat die smartphone idd best wel groot is en er maar net in past. Daarom gaat mijn voorkeur naar shirts met een ritszakje langs achter. Die zijn er jammer genoeg niet vaak te vinden.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 01 mar 2020 12:14

Ik gebruik gewoon een zadeltas. Als ik aan het fietsen ben zie ik het zelf niet, en ik vind volle zakken in mijn shirt onprettig.

In de winter heb ik zelfs een grotere zadeltas, zodat ik tijdens een stop een droog shirt aan kan doen. Ook kun ik mijn handschoenen/muts kwijt als de temperatuur oploopt tijdens de rit.

Voor mij geldt dus dat het optische aspect sterk ondergeschikt is aan het fietsen zelf. Maar dit is voor iedereen anders.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 mar 2020 12:32

Gebruik deze: https://www.futurumshop.nl/ortlieb-micr ... -8-l.phtml . Gaan 2 binnenbanden, 2 CO2 patronen, opzetstukken voor CO2 patronen, 2 kunststof bandenlichters , twee inbussleutels en stukje buitenband indien snee in buitenband. Telefoon en klein portemonnee in achterzak en indien tochtje wat langer is ook gel of krentenbol in achterzak.
Zadeltasje van Ortlieb is waterdicht en enige tasje wat na jaren en nog steeds goed uitziet en nog functioneert.

Kettingpons, multitool etc vroeger ook altijd bij me, maar na 15 jaar verwijderd uit tasje, scheelt toch weer gewicht en ruimte.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 01 mar 2020 13:31

De oplossing is om schijt te hebben aan het idee dat een zadeltasje niet hoort en gewoon te gaan voor wat gemakkelijk is: een zadeltasje voor je geld, telefoon en (banden)reparatiesetje :)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 mar 2020 13:45

Het leuke van de hele gravel-hype is dat je nu van alles aan je fiets mag hangen. Frametassen, stuurtassen, zadeltassen, alles mag. Dus leef je uit zou ik zeggen!

(Het minimalistische zadeltasje voor de racefiets is zóóó 2019)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 15:23

Rayb81 schreef: 01 mar 2020 03:02

Omdat het nog best een apparaat is aan het zadel en het de fiets er niet mooier op
Van een kerel in een lycra pakje erop wordt die fiets waarschijnlijk ook niet mooier.
Mijn suggestie: Lekker thuisblijven en die mooie fiets in de woonkamer stallen of doen wat je het makkelijkste vindt i.p.v. wat een ander mooier vindt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 mar 2020 17:14

Ik heb een Speedsleeve, die is relatief klein. Er gaan 2 biba's, 2 CO2 patronen + kop, multitool, 1 badentool, missing-link.

Afbeelding

Het ding is best makkelijk in gebruik, ook onderweg wanneer je plat rijdt.

Voordien gebruikte in roll (best lastig wanneer je plat rijdt, anders ook wel redelijk elegant) en daarvoor het mini ding van Continental (de MTB-versie) maar die rits ging erg snel kapot en was niet waterdicht.

gsm (in neopreen hoes wanneer het regent) gaat samen met portemonnee in de achterzak (midden) dan heb ik links en rechts plaats voor eten.
Afbeelding

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 01 mar 2020 17:26

https://thepack.cc/shop/

Fantastische oplossing. Alles past erin met aparte vakken voor telefoon, sleutels, pinpas/geld. Past makkelijk in het middelste vak achterop het shirt, beide zijkanten dan over voor eten.

Plaats reactie