Ik hen een campagnolo chorus 10 speed waarmee ik 9 kransen in één druk omhoog kan schakelen, zeg maar de hele cassette kan keren, en drie tegelijk omlaag. Oud spul maar schakelen gaat heel vlot. Dat is handig bij sprints maar vooral ook handig om met één druk de cassette in lijn te krijgen als je tussen voorbladen wisselt.
Nu heb ik een iets recentere shimano ultegra 10 speed geprobeerd. Slechts één verzet omhoog per druk en twee tegelijk omlaag. 9 vs 1. Wat een ontgoocheling. Die ultegra is niet beter dan veloce.
Zou het kunnen dat ultegra 11 speed meerdere kransen tegelijk omhoog schakelt (met omhoog bedoel ik 15->14->13) ?
Welk shimano model moet ik hebben om minstens drie kransen tegelijk omhoog te schakelen (en liefst ook drie omlaag)? Kan dura ace 10 speed dit?
Volstaat het om de shifters te vervangen om dit te bereiken of ook de achterderailleur?
Meerdere kransen tegelijk schakelen
105 5800 en ultegra 6800 en recenter (allen 11 speed) kunnen zeker 3 omhoog: 11->12->13 etc Omlaag (van lichter naar zwaarder) altijd een per keer.
Shifters bepalen wat de derailleur doet.
Hier kun je zien welke onderdelen van Shimano met elkaar kunnen praten: https://productinfo.shimano.com/#/com/3.0
Shifters bepalen wat de derailleur doet.
Hier kun je zien welke onderdelen van Shimano met elkaar kunnen praten: https://productinfo.shimano.com/#/com/3.0
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
TS gebruikt de term omhoog voor schakelen van grotere naar kleinere krans (van lichter naar zwaarder verzet). 9 kransjes in één keer 'omhoog' (zwaarder verzet) heb ik nog nooit van gehoord. Ik ken enkel één kransje per keer en lichter schakelen gaat per drie kransjes zoals mmgull ook zegt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Shimano lichter schakelen: 3 kransjes tegelijk, zwaarder: 1 kransje per keer. Was ook al zo bij 9v en 10v.
Shifters en derailleurs horen bij elkaar. Shimano en Campa hebben andere schakelratio. Kleine verschillen, dat wel, maar voor optimaal schakelen; niet mixen. Bij Shimano 11v is mixen uitgesloten, ook met ander Shimano spullen.
Shifters en derailleurs horen bij elkaar. Shimano en Campa hebben andere schakelratio. Kleine verschillen, dat wel, maar voor optimaal schakelen; niet mixen. Bij Shimano 11v is mixen uitgesloten, ook met ander Shimano spullen.
Met campagnolo chorus shifter/derailleur kan ik in één druk van 26 naar 14 schakelen. Dat zijn 8-9 kransen. Je drukt gewoon door. Met veloce shifters gaat dat niet. Omgekeerd van 14 naar 26 is in stappen van max 3 met chorus.plantagenet schreef: ↑29 feb 2020 09:11 TS gebruikt de term omhoog voor schakelen van grotere naar kleinere krans (van lichter naar zwaarder verzet). 9 kransjes in één keer 'omhoog' (zwaarder verzet) heb ik nog nooit van gehoord. Ik ken enkel één kransje per keer en lichter schakelen gaat per drie kransjes zoals mmgull ook zegt.
Is er geen enkele shimano shifter die meer dan één krans van licht naar zwaar schakelt?
Zelfs een stadfiets kan dat.
Laatst gewijzigd door mmgull op 29 feb 2020 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe bedoel je dat? Want 11 speed door series en types heen kunnen wel gemixt worden (zolang je de Road componenten route aanhoudt in de compatibiliteitskaart)
11 speed Shimano heeft andere schakelratio, (en andere hefboom voorderailleur) zowel vooraan als achteraan. Kan dus niet met 9v of 10v gemixt worden, ook niet met Campa.
Dat anderen zien dat je met een duurdere groep rijdt;-).
Maar gezien shimano niet zegt dat bv DA x-milliseconden sneller schakelt dan 105, x aantal shift meer meegaat, kan je stellen dat er nauwelijks verschil is.
Wie het kan benoemen mag natuurlijk altijd proberen.
Ter info; bij campa is het ook niet altijd duidelijk. Bv de athena groep had ooit ultra shifters (veel kransjes ineens zwaarder schakelen), latere versies hadden power shift (1 per 1 schakelen).
Langs de andere kant is dat vele kransjes schakelen ook maar een gimmick; ik ga er niet sneller door rijden. Het enige wat echt handig is, is veel kransjes lichter schakelen als ik vergeet te schakelen als ik vertraag of plots heel steil omhoog moet; dat doen ze allemaal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Het kan wel: 11 speed Dura-Ace bar-end shifters. Schakelt 11 kransjes in één keer, beide richtingen. Maar daar heb je in een sprint minder aan.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het voordeel van een 105 tov een Ultegra groep is enkele 100-en Euro, het voordeel van een Ultegra tov een DA groep is nog meer Euro's.
Het nadeel van een 105 tov een Ultegra is dat je met een 105 rijdt, het nadeel van een Ultegra tov een DA is dat je dan geen DA hebt.
Het nadeel van een 105 tov een Ultegra is dat je met een 105 rijdt, het nadeel van een Ultegra tov een DA is dat je dan geen DA hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend