Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Meerdere kransen tegelijk schakelen

mmgull
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2020 20:50

mmgull 29 feb 2020 07:56

Ik hen een campagnolo chorus 10 speed waarmee ik 9 kransen in één druk omhoog kan schakelen, zeg maar de hele cassette kan keren, en drie tegelijk omlaag. Oud spul maar schakelen gaat heel vlot. Dat is handig bij sprints maar vooral ook handig om met één druk de cassette in lijn te krijgen als je tussen voorbladen wisselt.

Nu heb ik een iets recentere shimano ultegra 10 speed geprobeerd. Slechts één verzet omhoog per druk en twee tegelijk omlaag. 9 vs 1. Wat een ontgoocheling. Die ultegra is niet beter dan veloce.

Zou het kunnen dat ultegra 11 speed meerdere kransen tegelijk omhoog schakelt (met omhoog bedoel ik 15->14->13) ?

Welk shimano model moet ik hebben om minstens drie kransen tegelijk omhoog te schakelen (en liefst ook drie omlaag)? Kan dura ace 10 speed dit?

Volstaat het om de shifters te vervangen om dit te bereiken of ook de achterderailleur?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 feb 2020 08:08

105 5800 en ultegra 6800 en recenter (allen 11 speed) kunnen zeker 3 omhoog: 11->12->13 etc Omlaag (van lichter naar zwaarder) altijd een per keer.
Shifters bepalen wat de derailleur doet.
Hier kun je zien welke onderdelen van Shimano met elkaar kunnen praten: https://productinfo.shimano.com/#/com/3.0

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 29 feb 2020 09:11

TS gebruikt de term omhoog voor schakelen van grotere naar kleinere krans (van lichter naar zwaarder verzet). 9 kransjes in één keer 'omhoog' (zwaarder verzet) heb ik nog nooit van gehoord. Ik ken enkel één kransje per keer en lichter schakelen gaat per drie kransjes zoals mmgull ook zegt.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 feb 2020 11:39

Shimano lichter schakelen: 3 kransjes tegelijk, zwaarder: 1 kransje per keer. Was ook al zo bij 9v en 10v.
Shifters en derailleurs horen bij elkaar. Shimano en Campa hebben andere schakelratio. Kleine verschillen, dat wel, maar voor optimaal schakelen; niet mixen. Bij Shimano 11v is mixen uitgesloten, ook met ander Shimano spullen.

mmgull
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2020 20:50

mmgull 29 feb 2020 13:12

plantagenet schreef: 29 feb 2020 09:11 TS gebruikt de term omhoog voor schakelen van grotere naar kleinere krans (van lichter naar zwaarder verzet). 9 kransjes in één keer 'omhoog' (zwaarder verzet) heb ik nog nooit van gehoord. Ik ken enkel één kransje per keer en lichter schakelen gaat per drie kransjes zoals mmgull ook zegt.
Met campagnolo chorus shifter/derailleur kan ik in één druk van 26 naar 14 schakelen. Dat zijn 8-9 kransen. Je drukt gewoon door. Met veloce shifters gaat dat niet. Omgekeerd van 14 naar 26 is in stappen van max 3 met chorus.

Is er geen enkele shimano shifter die meer dan één krans van licht naar zwaar schakelt?
Zelfs een stadfiets kan dat.
Laatst gewijzigd door mmgull op 29 feb 2020 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 feb 2020 13:17

klimmer schreef: 29 feb 2020 11:39 Bij Shimano 11v is mixen uitgesloten, ook met ander Shimano spullen.
Hoe bedoel je dat? Want 11 speed door series en types heen kunnen wel gemixt worden (zolang je de Road componenten route aanhoudt in de compatibiliteitskaart)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 feb 2020 13:32

Tuurlijk kan je met Shimano meerdere kransjes tegelijk schakelen, zelfs de volledige cassette, in beide richtingen, je hebt dan wel DI2 nodig :D
Afbeelding

mmgull
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2020 20:50

mmgull 29 feb 2020 14:26

Als de niet elektronische allemaal 1 per 1 schakelen, wat is dan, op paar gram na, het voordeel van dura ace vs ultegra vs 105 ?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 feb 2020 14:50

Philippos schreef: 29 feb 2020 13:17
klimmer schreef: 29 feb 2020 11:39 Bij Shimano 11v is mixen uitgesloten, ook met ander Shimano spullen.
Hoe bedoel je dat? Want 11 speed door series en types heen kunnen wel gemixt worden (zolang je de Road componenten route aanhoudt in de compatibiliteitskaart)
11 speed Shimano heeft andere schakelratio, (en andere hefboom voorderailleur) zowel vooraan als achteraan. Kan dus niet met 9v of 10v gemixt worden, ook niet met Campa.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 feb 2020 14:54

mmgull schreef: 29 feb 2020 14:26 Als de niet elektronische allemaal 1 per 1 schakelen, wat is dan, op paar gram na, het voordeel van dura ace vs ultegra vs 105 ?
Dat anderen zien dat je met een duurdere groep rijdt;-).
Maar gezien shimano niet zegt dat bv DA x-milliseconden sneller schakelt dan 105, x aantal shift meer meegaat, kan je stellen dat er nauwelijks verschil is.
Wie het kan benoemen mag natuurlijk altijd proberen.

Ter info; bij campa is het ook niet altijd duidelijk. Bv de athena groep had ooit ultra shifters (veel kransjes ineens zwaarder schakelen), latere versies hadden power shift (1 per 1 schakelen).

Langs de andere kant is dat vele kransjes schakelen ook maar een gimmick; ik ga er niet sneller door rijden. Het enige wat echt handig is, is veel kransjes lichter schakelen als ik vergeet te schakelen als ik vertraag of plots heel steil omhoog moet; dat doen ze allemaal.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 29 feb 2020 15:06

Het kan wel: 11 speed Dura-Ace bar-end shifters. Schakelt 11 kransjes in één keer, beide richtingen. Maar daar heb je in een sprint minder aan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 feb 2020 15:21

Het voordeel van een 105 tov een Ultegra groep is enkele 100-en Euro, het voordeel van een Ultegra tov een DA groep is nog meer Euro's.
Het nadeel van een 105 tov een Ultegra is dat je met een 105 rijdt, het nadeel van een Ultegra tov een DA is dat je dan geen DA hebt. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie