Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

foto's op de fiets

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 07 feb 2020 09:51

volgens mij maakt Robert Gesink ook voornamelijk foto's met een GoPro en zijn Iphone..
en die heeft echt prachtige foto's tijdens zijn ritten :)

https://www.strava.com/pros/1216273

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 feb 2020 10:06

Voor het geld dat de Panasonic van Gastheerg kost zou ik graag het risico willen afkopen dat mijn telefoon stukvalt of dat de accu leeg raakt.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 07 feb 2020 18:52

Philippos schreef: 07 feb 2020 10:06 Voor het geld dat de Panasonic van Gastheerg kost zou ik graag het risico willen afkopen dat mijn telefoon stukvalt of dat de accu leeg raakt.
Maar daar gaat het niet om. Van een mijn mooiste dslr-combi koop ik voor ongeveer 20 jaar aan mobieltjes (die interesseren mij niet zo veel).
Je hebt er niets aan als je mobiel kapot valt.
Foto's met een mobiel zien er tegenwoordig prachtig uit. Compacts geven ook een steeds mooier resultaat maar niet te vergelijken met een foto die gemaakt is met een dslr. En dan heb ik het niet over kiekjes en ook niet over instappers met een kitlensje.
Soms wil je als hobbyfotograaf gewoon echt mooie foto's maken (niet dat dat niet kan met een mobiel) bijvoorbeeld met echte scherptediepte of compleet handmatig. En dat combineren met fietsen. Regelmatig denk ik als ik ergens fiets "had ik mijn Pentax maar bij me". Er komt dus nog een speciale tas voor die camera. Nog meer rotzooi mee op de fiets 🤣🤣🤣

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 feb 2020 09:04

Beeldkwaliteit is natuurlijk al lang geen argument om een DSLR te gebruiken. Er zijn inmiddels genoeg andere camerasystemen die gelijkwaardige of in een aantal gevallen een betere beeldkwaliteit leveren.
Sterker er zijn compacts te koop zoals de Q2 waar qua beeldkwaliteit maar heel weinig DLSR's aan kunnen tippen. Maar ook een betaalbare G5 X Mark II moet je toch al met een beste DSLR komen om de beeldkwaliteit te kloppen.

Een DLSR met objectief van 1000 Euro geeft echt een mindere beeldkwaliteit dan een compact van 1000 euro.
Dat is ook logisch want in die compact ontbreken drie zeer kostbare onderdelen:
- prisma
- spiegelmechanisme
- verwisselbare objectiefvatting

Uiteraard geeft een DLSR meer mogelijkheden maar op de fiets zal je geen lichtsterke 300mm meenemen.
Ik heb een meetzoeker en die durf ik wel naast een paar DLSR's te leggen.
Voor duiken gebruik ik een compact en die klopt qua beeldkwaliteit echt alle DSLR body's onder de 1500 euro.
Een set up voor onderwater is iedere configuratie onder de 4500 euro met een dslr sowieso kansloos tegen de compact alternatieven.

Ik vind ik veel gevallen een DSLR een feest om mee te spelen, maar met de huidige stand van techniek is het toch meer en meer een concept wat zal gaan uitsterven. Het is dat ik een kast vol met kostbare objectieven heb anders had ik na 50 jaar opklap spiegeltjes gezegd: speigeltje spiegeltje aan de kant.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2020 12:43

Geen lamellen/schuifje om lens af te dichtend
Dit dus!
In 5 jaar twee compacts verkloot door deze knullige constructie.
Nu nog aan het nadenken wat ik wil. Ligt een kapotte G7x hier, geen idee wat de opvolger gaat worden.
Less is bore

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 08 feb 2020 14:00

Ik heb ook altijd een camera in mijn achterzak. Dat was een Lumix FT35 maar die is overleden.. was een fijne kleine camera. inmiddels is het een LumixFT 7. Wel wat grover, maar past nog steeds prima in de achterzak.
De FT7 heeft een beperkt zoombereik en best hele aardig instelmogelijkheden.
Voordeel van deze camera's is wel dat je weer of geen weer:
Afbeelding
zonder problemen en gedoe een plaatje kan schieten..

ik heb overigens ook een, inmiddels al wat oudere, Panasonic action cam. Daar maak ik ook wel foto's mee, maar die heb ik toch vooral om te filmen. dat ik dan verschillende posities met elkaar kan combineren is ook wel weer leuk. Ik heb wel nog gekeken toen de FT35 stuk ging of ik niet een Go-pro o.i.d. zou kopen als vervanger maar dat zijn toch echt meer videocamera's. Een Lumix FT7 of Olympus Tough G6 zijn onder outdoor omstandigheden toch (voor) mij te prefereren. de verschillen zitten in nuances. het is net wat je wil. Zo heeft de Lumix bijvoorbeeld een viewfinder. dat vind ik soms best prettig. Als ik uit stilstand fotografeer met veel licht op het scherm bijvoorbeeld. Maar de Olympus is weer wat lichtgevoeliger.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2020 20:17

Wat een gave foto!!
Less is bore

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 08 feb 2020 23:27

thnx! heb 'm al even geleden gemaakt, maar vindt het zelf ook nog steeds een geslaagde plaat. en tegelijkertijd een prima voorbeeld van iets wat je met een Smartphone niet zo snel zal lukken.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2020 07:29

Als je de fotos van de iphone11 (en vergelijkbaar) sta je ook wel te kijken tegenwoordig.
Grootste nadeel daarvan is de stevigheid (1x goed vallen is €1100 kapot) en de trage AF. AF vind ik bij veel compacts ook wel een dingetje trouwens.
Shots van mede fietsers, mountainbikers, valt niet mee.
Snel bewegingsonscherpte of AF die ernaast zit.
Bijlagen
10395BC3-E716-439F-9D71-761572EED29E.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 feb 2020 15:40

depoldertoerist schreef: 08 feb 2020 23:27 een prima voorbeeld van iets wat je met een Smartphone niet zo snel zal lukken.
Hier twee in die categorie:
Afbeelding

Afbeelding

daniel1975 schreef: 09 feb 2020 07:29 AF vind ik bij veel compacts ook wel een dingetje trouwens.
Shots van mede fietsers, mountainbikers, valt niet mee.
Snel bewegingsonscherpte of AF die ernaast zit.
Zeker pannen is met een goedkopere compact lastig. Enerzijds de AF-lock op het bewegende object en anderzijds doorgaans het ontbreken van een optische zoeker.
Toch is met een beetje oefenen ook met een goedkope compact een goede panning te maken en foto's die wat meer beweging uitstralen.

Dit zijn toch best lekkere plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als er iets heel bijzonders gebeurd moet je gewoon het lef hebben om vanaf de fiets die ene hele speciale foto te maken :lol:
Afbeelding

Verder zijn betaalbare compact-outdoor cams ook prima bruikbaar op wintersport. Ook geen man overboord als het stuk gaat. Kost de helft van een skipas zo'n ding :winkthumb:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 09 feb 2020 16:02

Ik denk dat ik binnenkort naar een Tough G6 ga kijken.
Toch handig, wonen in Apeldoorn. Niet alleen prachtige fietsmogelijkheden maar aan de ene kant van de stad Futurum en aan de andere kant Cameratools/Nu.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2020 16:55

:lol:
Iets heel bijzonders....
:lol:
Less is bore

Plaats reactie