Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

(slechte) ervaringen met Gates carbon drive (riemaandrijving)?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 feb 2020 12:55

Momenteel maak ik de meeste van mijn fietskilometers als woon-werk verkeer. Zo'n 5000 per jaar. Het nuttige met het aangename verenigen zeg maar (alhoewel "aangenaam" rond deze tijd soms ver te zoeken is).

Omdat ik een fiets wilde hebben waar ik zo min mogelijk naar om moest kijken heb ik er eentje met riemaandrijving gekozen. Tot nu toe (2 jaar verder) ben ik echter matig enthousiast. Na circa een half jaar / dikke 2000 km trapte ik het achtertandwiel dwars door midden. Dit kunststof exemplaar bleek uit de "CDN" serie te zijn, die volgens de fabrikant vooral geschikt zou zijn voor stadsfietsen en ca. 2500 km mee zou moeten gaan :shock: .
Op advies van de FM heb ik er toen een complete CDX aandrijving op laten zetten. Die zou het "zeker 10000 km" uit moeten houden en geschikt zijn voor sportief fietsen.
Echter, een dikke 5000 km later braken er spontaan tandjes af en bleek de riem zo goed als doorgescheurd. Dus ben ik nu, na een kleine 2 jaar, toe aan mijn derde riem.
Voor een product dat in de markt wordt gezet als onderhoudsarm en betrouwbaar valt me dat vies tegen eerlijk gezegd. Sta ik alleen, of zijn er meer die deze ervaring hebben? Of heb ik gewoon pech? Onderhoud aan deze fiets is, moet ik toegeven, minder dan dat van mijn andere fietsen, maar heel slecht ga ik er ook weer niet mee om.

Overigens is het vervangen van onderdelen steeds heel netjes en coulant opgelost door de FM, waardoor de kosten voor mij erg binnen de perken zijn gebleven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 feb 2020 14:30

Je bent beslist niet de enige. Sinds de CDC riem uit productie is en alleen nog (varianten van) de CDX leverbaar zijn er tallozen je voorgegaan. Op het forum van de Fietsersbond vind je talloze voorbeelden. Overigens ook van de tevreden gebruikers. Het blijkt dat de framefabrkanten zich weinig gelegen laten liggen aan de regels van de absolute rechtheid van het frame. Dit zal ook wel de oorzaak zijn van kapotte riemen.

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 04 feb 2020 15:25

Ik heb de rose black Lava met de gates centertrack riem en metalen voor en achter bladen. Elke week woon/werk 100 km. op dit moment heb ik er 6000 km opzitten. Als ik naar de riem en tandwielen kijk kan dat wel het dubbele worden. dus ik ben enthousiast ! enige onderhoud is de tuinslang erover en het eerste wat ik moest vervangen was het bottom bracket wat volledig vastgelopen was.
Aan de andere kant, de kunststof bladen Zijn waardeloos. denk dat het veel uitmaakt hoe goed je frame is en de uitlijning en spanning. Een te slappe riem wordt snel opgevreten, te veel spanning kost je lagers.
Vooralsnog heb ik vergeleken bij een ketting een stuk minder onderhoud.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 feb 2020 15:30

Een collega heeft een Cube Hyde en daar heeft hij ook de nodige problemen mee.
Achtertandwiel gescheurd.
Riem ingescheurd,
Diverse malen riem moeten spannen.
Alles goed opgelost door de FM maar hij is huiverig op wat nog gaat komen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 feb 2020 15:56

Een FM biechtte mij op dat de meeste van dit soort fietsen met riem nooit op de plekken komen waar ze voor bedoeld zijn en dat de fabrikant het risico van defect maar op de koop toeneemt ipv betere materialen te gebruiken

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 04 feb 2020 16:02

Zelfde ervaring. Cube met Alfine en belt. Vrij snel de riem aan gort en de tandwielen waren ook versleten. Kwam volgens de FM door zand. Maar goed, had m als werkpaard gekocht. Gelukkig kun mijn fm de tandwielen nog omdraaien want die waren bizar duur. Maar lekker duurzaam is het niet echt. Wel stil en smeren hoeft ook niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 04 feb 2020 16:06

Welk merk frame heb je? Een riem behoeft een perfect gecentreerd stijf frame.

Heb 2 riem fietsen. Van Santos beide en geen enkel probleem. 1 Met CDC, die staat nu 11.000 km en loopt nog lekker.

En 1 met CDX, die is net nieuw en staat nu op zo'n 700 km.

Had die 2de liever ook met CDC gehad overigens maar Gates heeft besloten die niet meer te maken omdat niet alle fietsfabrikanten hun frames goed genoeg kunnen maken. Jammer eigenlijk dat de standaard naar beneden wordt gehaald omdat constructeurs geen kwaliteit kunnen leveren. Om dat gebrek aan 'centreer-kwaliteit' van frame bouwers te compenseren is er dus nu de CDX.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 feb 2020 17:56

Ik heb de BMC Alpenchallenge met 11sp Alfine naaf en Gates CDX beltaandrijving, daar geen problemen mee.
Moet wel zeggen dat ie alleen met mooi weer buitenkomt en ong.1000km mee gereden.
Dus niet echt op de proef gesteld.
Echter afgelopen weekend een Cortina Speed 8v met Gates CDN belt aandrijving voor de zoon gekocht.
Die gaat ermee door weer en wind richting school en terug!
Dat gaat dus over een paar maanden wel een goede referentie zijn, ik zal je op de hoogte houden!

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 04 feb 2020 21:41

Heb al een paar jaar een cube editor. Alfine met cdx tandriem.
Eerste set( riem en beide tandwielen) bij 12000 km op. Riem tanden ongeveer 40% ingesleten tanden op tandwielen 75% ingesleten.
Daarna rvs achtertandwiel gekocht,met standaard voorstander.
Iets andere overbrenging gekozen.
Zit er nu 18000 op en gaat denk ik nog 4 of 5000 mee.
Kijk je naar de kosten dan is een ketting goedkoper,maar ik ben erg te spreken over het onderhoud vrije.

Ik heb bij de tweede set wel extra aandacht besteed aan het uitlijnen van de tandwielen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 feb 2020 07:53

rikkert schreef: 04 feb 2020 16:02 Zelfde ervaring. Cube met Alfine en belt. Vrij snel de riem aan gort en de tandwielen waren ook versleten. Kwam volgens de FM door zand. Maar goed, had m als werkpaard gekocht. Gelukkig kun mijn fm de tandwielen nog omdraaien want die waren bizar duur. Maar lekker duurzaam is het niet echt. Wel stil en smeren hoeft ook niet.
Zit even te rekenen maar na 2 jaar ging mijn belt aan gort. Ik schat ongeveer 6000 kilometer gelopen.

De nieuwe maak ik wat consequenter schoon dus ik hoop dat die wat langer leven heeft.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 05 feb 2020 13:50

Ik heb ook een afgebroken plastic tandwiel gehad na ongeveer 2500km. Er zit nu net een nieuw metalen tandwiel op. Verder heb ik geen problemen gehad. Sensa met alfine.

Plaats reactie