Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stevens SCF frame

martinbo66
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2020 20:24

martinbo66 27 jan 2020 20:34

Ben nieuw hier op het forum. Ik ben 53jr en sinds een jaar of 3 redelijk enthousiast aan het wielrennen. Het begon met een oude mountainbike, waarvan ik onderdeel heb vervangen, totdat er geen enkel onderdeel meer van de oorspronkelijke fiets over was (inclusief het frame). Met deze MTB ben ik in 2018 de Alpe d'Huez op geweest, tijdens de Alpe d'HuZes.

Momenteel rijd ik een Garnelli Strada met RC58 carbon wielset. Daar ga ik dit jaar de Alpe mee op.

Ik ben altijd op zoek naar interessante onderdelen, vind het leuk om te sleutelen aan de fiets. Inclusief het opnieuw bespaken van een wiel.

Ik kwam een tweedehands Stevens SCF frame full carbon tegen. Lijkt mij op zich wel een leuk project daar weer een fiets van te maken. Frame ziet er ongeveer uit als deze:

Afbeelding.
Ik hoop dat het is toegestaan een foto van het internet te lenen. Frame is meerdere jaren oud, maar onbekend hoe oud. Ik ben niet zo bekend met het merk.

- Weet iemand in welk jaar dergelijke frames werden geproduceerd?
- Wat zou zo'n frame nog mogen kosten?
- Is het frame in deze tijd nog voldoende interessant, of verouderde technologie?

Alvast dank.

Groet,
Martin

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 jan 2020 10:47

Ik gok dat bovenstaand frame toch zo'n 12 jaar oud is.

In vergelijking met huidige frames :
- kabelgeleiding is nog niet intern.
- waarschijnlijk zijn de voor en achtervork nog niet geschikt voor de bredere bandenmode.
Voor de rest denk ik dat er niet veel verschil is met de hedendaagse frames.

Prijs is moeilijk, wat is iets van minimaal 10 jaar nog waard ?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jan 2020 11:27

Stevens is zo vriendelijk zijn website vannde voorbije 10 jaar ook beschikbaar te houden.
In 2010 was er nog een stevens scf 105 voor een 1.700 euro.
Maar google geeft ook die frames terug uit 2004. En er was ook een sl versie - lichtere versie.

Prijs: wat iemand er voor betalen. Reëel: in goede staat 250 euro?

Wat bedoel je met verouderde technologie? Je kan er nog steeds de nieuwste groepen op installeren. Maar het is natuurlijk geen frame voor schijfremmen.

Walter

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jan 2020 11:40

Ik rij op een Stevens SCF1 uit 2009. Al 11 jaar lang dus. waarschijnlijk nu zo'n 80000 km verder of zo. De lak begint nu op sommigen punten slecht te worden, maar ja, het frame heeft ook de nodige kilometers gehad.

Een moderne groep (11 speed) past uiteraard. 25 mm banden ook, 28 mm past net aan, ligt ook een beetje aan het merk band. Schijven zijn uiteraard een no-go en de bekabeling is nog buitenom. Niet zo mooi strak om te zien, wel lekker makkelijk te vervangen.

Het frame los was destijds bijna 2000 euro. Ik zou voor een 12 jaar oud frame echt niet meer betalen dan 250 euro en dan alleen in nette staat.
Live fast; die young. mijn blog

martinbo66
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2020 20:24

martinbo66 28 jan 2020 20:37

walter- schreef: 28 jan 2020 11:27 Wat bedoel je met verouderde technologie? Je kan er nog steeds de nieuwste groepen op installeren. Maar het is natuurlijk geen frame voor schijfremmen.
Ik bedoel daarmee dat frames zich ook wel doorontwikkeld zullen hebben. Gewicht, sterkte, vorm......

Anyway......vraagprijs was 275 euro (frame, stuur, voorvork, zadelpijn, zadel). Advertentie op Marktplaats is inmiddels verlopen, zonder dat er is geboden. Dus er waren geen andere mensen die het zagen zitten. Frame ziet er verder prima uit. Ik zou er dan een 200 euro voor over hebben. Maar denk dat ik het toch maar laat. Met een groepset en wielset heb je een complete fiets, maar moet toch in eerste instantie onderdelen van mijn huidige fiets “lenen” (vanwege de financien). En dan heb ik wel een Full Carbon, maar ook verouderd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 jan 2020 23:44

Gewicht en sterkte zijn niet relevant voor de amateur. Blijft over de vorm.
Aan jou de keuze om te zien of dit een verbetering is tov je huidige fiets.

martinbo66
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2020 20:24

martinbo66 29 jan 2020 10:14

walter- schreef: 28 jan 2020 23:44 Gewicht en sterkte zijn niet relevant voor de amateur. Blijft over de vorm.
Aan jou de keuze om te zien of dit een verbetering is tov je huidige fiets.
Gewicht is relevant bij het beklimmen van de Alpe d’Huez. Besparing zal een 2-2,5kg zijn. Maar de invloed van deze factor wordt m.i. ook wel eens overdreven.

Plaats reactie