Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stadsfiets / helm

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 dec 2019 08:36

Uberhaupt is er een groot verschil tussen Nederland en de rest van de wereld. Onderzoeken naar helmplicht in bijvoorbeeld Australie, zijn bij ons niet van toepassing.

Enerzijds is de infrastructuur hier beter: Meer gescheiden en meer gebouwd op het toelaten van het maken van fouten door weggebruikers. Uiteraard zijn er nog tal van situaties te vinden die niet goed zijn, maar in general zijn de ontwerprichtlijnen in Nederland erop gericht om verkeersstromen waar mogelijk te scheiden, en om buffers/marges in te bouwen voor het geval iemand een fout maakt.
Anderzijds worden wij met een fiets onder onze kont geboren. Er is geen land zo vlak als Nederland, en dan zijn we ook nog eens behoorlijk dicht bevolkt, maw. alles is dichtbij en op fietsafstand.

Vergelijkbaar heb je overigens wel, bijvoorbeeld in Kopenhagen. Maar dat is alleen 1 stad. Denemarken is op zich sowieso wel een goed fietsland, ook qua infrastructuur. Maar de historie van kleins af aan alles op de fiets doen zit er minder in, omdat de afstanden (buiten de steden) al snel vrij groot worden.

Overigens een mooi artikel over een amerikaan die zich door Delft moest begeven op de fiets (en de helm):
https://www.newyorker.com/culture/perso ... Zd_A4bS254

Zeer de moeite waard, omdat hij niet alleen zijn bevindingen deelt, maar ook op onderzoek gaat en met deskundigen praat over de redenen van zijn bevindingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

i-mac

i-mac 16 dec 2019 08:51

MarkVeenstra schreef: 16 dec 2019 08:36 Overigens een mooi artikel over een amerikaan die zich door Delft moest begeven op de fiets (en de helm):
https://www.newyorker.com/culture/perso ... Zd_A4bS254

Zeer de moeite waard, omdat hij niet alleen zijn bevindingen deelt, maar ook op onderzoek gaat en met deskundigen praat over de redenen van zijn bevindingen.
Mooi artikel, die aantoont hoe goed het in Nederland is als fietser. Nogmaals, in Vlaanderen is men naarstig bezig om de enorme achterstand in te halen, maar de ruimtelijke ordening is een ramp. Men wil wel aanpassen, maar liefst niet ten nadele van koning auto. En waar het wel kan, moet men soms grond onteigend worden. En dat kan jaren duren eer er een uitspraak komt.

Dus is dit dé reden dat je bij ons steeds meer helmen ziet bij fietsers. Jezelf proberen te beschermen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 16 dec 2019 09:44

Begin jaren 90 was er ook veel weerstand om helm te dragen op racefiets.. Was iets voor "watjes".
Tegenwoordig weegt een fietshelm ong 300 g. Of ik nu mijn pet op zet of mijn fietshelm: ik voel het verschil niet. Helm houdt tevens mijn hoofd warm en de klep de zon uit mijn ogen. En een "hi vis" helm maakt het nog veiliger.
Maar voor mij moet het ook geen verplichting worden, ieder moet het voor zichzelf uitmaken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2019 11:33

We hoeven geen nieuwe klassieke helmdiscussie te starten, het gingt er IMO alleen om of het wenselijk is naast de helm op de racefiets op ieder fietsritje een helm op te zetten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 16 dec 2019 13:21

ja :!:

Ik zet altijd mijn helm op, welke fiets ik ook neem. Mijn vrouw en kinderen doen hetzelfde. Ik vertrouw onze fietskunsten in het dagelijks verkeer volledig, maar heb geen goed oog in de kijkers van anderen, en dat is in NL met de uitstekende fietsinfrastructuur. Neem maar eens een rondpunt waar je als fietser voorrang hebt... tijdens de spits lijkt menig automobilist dat 'even' te vergeten.

We worden er trouwens wel op nagekeken en aangesproken, zowel positief als negatief. Maar eigenlijk toch vooral negatief, of eerder 'naief'...

bv. 'oh ja, jullie dragen altijd een helm, wel slim eigenlijk', of andere kinderen tegen ons: 'ik hoef geen helm meer op'.

De beste vind ik nog steeds ouders die hun kinderen in het kinderstoeltje bij hen op de fiets een helm aandoen, maar er dan zelf geen opzetten. Waar denken zij te zijn als hun kind tegen de grond smakt?

Anyway, door die helm gewoon elke dag op te zetten is het een gewoonte geworden. Onze kinderen denken er ook niet meer bij na. Op school kent iedereen die gewoonte al en wordt er niet mee gelachen of zo. Nu maar hopen dat dat zo blijft als de kinderen naar de middelbare gaan. Ik heb ze overigens wel voorzien van een mooie, goed-passende kwaliteitshelm en niet zo'n half-passende van de aldi (no offense).

Moraal van het verhaal: Als jij vindt dat je je veiliger voelt met een helm op terwijl je door de stad fietst, moet je niet twijfelen en die helm gewoon opzetten. Wat anderen daarvan denken is hun probleem. Maar weet wel dat die anderen zich niet magisch rond jouw hoofd gaan wikkelen in een poging je te beschermen als je de grond op je af ziet komen. :like:

p.s.: wij zijn geen helm moraal ridders, maar vinden het gewoon een goed idee. Beroepsmatig heb ik als hersenonderzoeker wel enig inzicht in waarom dat een goed idee is, al moet ik zeggen dat ik in ons instituut (>150 onderzoekers) wel de enige ben die die kennis in de praktijk omzet door altijd een helm te dragen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 dec 2019 14:10

Ik vind inderdaad dat je het zelf moet weten :).
En inderdaad, maak het maar een gewoonte, dat lijkt me heel goed.

Overige verkeersdeelnemers zijn een argument, maar het voorbeeld van de rotonde kan je ook oplossen door zelf defensief te rijden. Je weet dat het lastig is, verwacht geen voorrang, zorg dat je altijd kunt stoppen en/of uitwijken als een automobilist w'el door rijdt.
Met kinderen die zelf fietsen is dat natuurlijk al een ander verhaal, dat snap ik.

De helm op bij het kind, niet bij de ouder.., tja, ik zet mijn kinderen geen helm op als ze bij mij op de fiets zitten. Maar ik kan mij het verschil wel goed voorstellen. Als je valt, en je valt zijwaards. Dat kind zit ingesnoerd met voeten en lichaam en kan geen kant op. Jij als bestuurder kan bij een valpartijen van je fiets afstappen. Een voet aan de grond zetten etc. En zeker die kindtransport fietsen zijn vaak damesmodellen. Het risico dat jij als bestuurder dan met je hoofd op de straat kegelt is veel kleiner dan dat kind wat nergens heen kan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

i-mac

i-mac 16 dec 2019 16:05

Tot zover over het al dan niet dragen van een helm.

Nu misschien een andere discussie: welk soort helm. Een gewone helm waar je ook mee gaat racen, of een specifiek model voor stadsfietsers (genre Decatlon, Torch of Abus). Eventueel met een voor en/of achterlicht (in Vlaanderen veel noodzakelijker dan in Nederland).

specializedmerida2.0
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49

specializedmerida2.0 16 dec 2019 16:11

MarkVeenstra schreef: 16 dec 2019 08:36

Overigens een mooi artikel over een amerikaan die zich door Delft moest begeven op de fiets (en de helm):
https://www.newyorker.com/culture/perso ... Zd_A4bS254

Zeer de moeite waard, omdat hij niet alleen zijn bevindingen deelt, maar ook op onderzoek gaat en met deskundigen praat over de redenen van zijn bevindingen.
Heel leuk artikel, en inderdaad voor ons de normaalste zaak van de wereld.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 16 dec 2019 21:02

welke helm? De helm die je graag draagt en dus ook wil opzetten. Een helm waarin je je niet goed voelt, draag je niet en een helm die je niet draagt, heeft geen enkel nut. Ik gebruik mijn gewone racefiets helm. Goede verluchting vind ik wel belangrijk zodat je niet met een zweethoofd de winkel in moet.

Vroeger reed ik ook met zo'n opvallende nutcase rond. Dat had zijn voordeel ivm opvallendheid, maar was toch vooral erg zweterig.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 dec 2019 22:57

Niet zeiken op elke fiets een helm op :-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 16 dec 2019 23:17

RVV schreef: 16 dec 2019 22:57 Niet zeiken op elke fiets een helm op :-)

Afbeelding
Hey ... betrapt ... mobieltje vast ... boefje :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 17 dec 2019 06:41

Deze was van voor het verbod :-)

Plaats reactie