Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stadsfiets / helm

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 18 dec 2019 07:10

Verdien mijn geld met mijn hoofd. Dus die bescherm ik ook. Woon werk ritje van 18 km enkele reis op trekking fiets gaat dan gewoon met helm. Overigens ook met fluorescerende jas. En Son-verlichting. Voorkomen is in deze nog beter dan beschermen denk ik dan maar. Zeker ook omdat ik zelf dan met een focus rij om zsm op het station te komen en ik denk dat andere medeweggebruikers met eenzelfde focus bezig zijn met hun ochtend routine in het verkeer.

Op race en mtb uiteraard sowieso altijd de helm.

Het hangt bij mij dus af van het type of doel van de rit. En de door mij ingeschatte risico's.

Als ik rustig naar de winkel fiets en terug dan gaat hij niet op. Ik schat mijn risico's dan lager in. Tijd zal uitwijzen of die werkwijze en risicoinschatting alsnog fout blijkt te zijn.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

i-mac

i-mac 18 dec 2019 21:09

Ik ga tijdens Velofollies eens een aantal helmen van dichterbij gaan bekijken.

Abus geeft een mooi exemplaar (pedelec 2.0), met een ingebouwd achterlicht, maar heeft eveneens een regenhoes in de helm verwerkt (prijs ±€115).

Bij Planet-X zag ik een mooie helm, die eveneens een ingebouwd achterlicht bezit. En de helm is volledig reflecterend. Voor mij is dat een pluspunt, aangezien ik door mijn werkuren ofwel 's morgens of 's avonds in het donker naar huis fiets (prijs €45 incl p&p).

Bij Lumos hebben ze een helm met ingebouwd voor en achterlicht, maar met €179 te duur. De richtingaanwijzers lijken me overkill, al kan je ze constant laten branden (rood ipv oranje in dat geval).

Ook Torch heeft een voor en achterlicht ingebouwd. Prijs is hier €130.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 dec 2019 16:43

Ik heb ook en helm op tijdens het fietsen op mijn LIV Allure fiets vind ik veiliger. Gisteren was ik in Keulen en daar fietsen de meeste met een helm op, voor kinderen is het zelfs verplicht.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 dec 2019 18:52

Sweety2008 schreef: 19 dec 2019 16:43 Ik heb ook en helm op tijdens het fietsen op mijn LIV Allure fiets vind ik veiliger. Gisteren was ik in Keulen en daar fietsen de meeste met een helm op, voor kinderen is het zelfs verplicht.
Het dragen van een helm is niet verplicht in Duitsland, ook niet voor kinderen.
Als ik zie wat voor helmen kinderen vaak op hebben dan denk ik, laat maar. Op de groei gekocht.

i-mac

i-mac 19 dec 2019 19:41

Jans schreef: 19 dec 2019 18:52 Het dragen van een helm is niet verplicht in Duitsland, ook niet voor kinderen.
Als ik zie wat voor helmen kinderen vaak op hebben dan denk ik, laat maar. Op de groei gekocht.
Er is wel helmplicht voor de koersfiets en de MTB.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 dec 2019 20:00

i-mac schreef: 19 dec 2019 19:41
Jans schreef: 19 dec 2019 18:52 Het dragen van een helm is niet verplicht in Duitsland, ook niet voor kinderen.
Als ik zie wat voor helmen kinderen vaak op hebben dan denk ik, laat maar. Op de groei gekocht.
Er is wel helmplicht voor de koersfiets en de MTB.
Wanneer wordt een kinderfietsje een MTB? Laat ik duidelijk zijn dat ik die helm wel prima vind, maar dan moet het wel een passende zijn.

Plaats reactie