Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsen in de garage op slot zetten

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 nov 2019 19:53

mao schreef: 04 nov 2019 18:49 Wat dacht je van de randstad.
Voor mij sloten en bewakingscamera’s en automatisch licht bij detentie.
Detentie... ja, dat is voor de dieven, daar gaat het licht misschien ook wel automatisch aan/uit :D ;)

Ik begrijp best dat het centrum van een grote stad extra interessant is voor het dievengilde, maar dan vooral de fiets die op straat staat. Ik woonde eerder in Groningen stad (centrum, ook redelijk in trek bij de fietsendief) maar ook daar gewoon de fietsen binnen zetten zonder extra maatregelen.
Het heeft, naar mijn mening, toch vooral ook veel te maken met je eigen wantrouwen/argwaan en houding ten opzichte van dit soort dingen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2019 20:08

buddo schreef: 04 nov 2019 18:24 Oef... als ik dit lees ben ik blij dat wij nog lekker naïef zijn. Wat een gedoe en wantrouwende instelling. Maar wellicht dat jullie fietsen van een heel andere prijsklasse zijn dan die van ons. Alle fietsen staan hier in de garage en niets op slot, behalve dan een goed slot op de garage.
Helaas ging het bij ons ook altijd zo en dan wonen we niet eens in de randstad, daar zal het nog erger zijn. Wij wonen in Friesland in een dorp aan een snelweg en momenteel is het hier elke week meerdere keren raak met woninginbraken. Nu zullen ze niet opzoek zijn naar fietsen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. De ketting ligt er toch (ongebruikt) dus een muuranker is snel gekocht.

Onze fietsen kosten de nodige euro's maar daar gaat het mij eigenlijk niet om, ik zit op alle fietsen heerlijk en moet er niet aan denken om die allemaal weer opnieuw te moeten kopen en afstellen etc. Bovendien wil ik het ze gewoon moeilijk maken, als dat met een relatief makkelijke oplossing mogelijk is.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2019 20:10

buddo schreef: 04 nov 2019 19:53
mao schreef: 04 nov 2019 18:49 Wat dacht je van de randstad.
Voor mij sloten en bewakingscamera’s en automatisch licht bij detentie.
Ik begrijp best dat het centrum van een grote stad extra interessant is voor het dievengilde, maar dan vooral de fiets die op straat staat. Ik woonde eerder in Groningen stad (centrum, ook redelijk in trek bij de fietsendief) maar ook daar gewoon de fietsen binnen zetten zonder extra maatregelen.
Het heeft, naar mijn mening, toch vooral ook veel te maken met je eigen wantrouwen/argwaan en houding ten opzichte van dit soort dingen.
Ik vind zo'n opmerking nogal kort door de bocht Buddo. Als je constant te maken hebt met inbraken bij mensen in je straat, dorp, buren etc...dan ga je echt wel even nadenken over hoe het bij jezelf geregeld is. Ik had het ook liever anders gezien.

Toen wij in september op vakantie waren kregen we nog een bericht dat er naast ons was ingebroken. Dit had ik liever niet gelezen, maar werd in de buurtapp gedeeld helaas. Je gaat toch anders denken.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 nov 2019 20:26

NuitKor schreef: 04 nov 2019 20:10 Ik vind zo'n opmerking nogal kort door de bocht Buddo. Als je constant te maken hebt met inbraken bij mensen in je straat, dorp, buren etc...dan ga je echt wel even nadenken over hoe het bij jezelf geregeld is. Ik had het ook liever anders gezien.
Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar toch denk ik dat het ook met je eigen instelling te maken heeft (en ik probeer daar geen waarde oordeel aan mee te geven). Bij mij is ook wel eens een fiets gestolen (op slot, aan de lantaarnpaal voor de deur), maar gelukkig ben ik daar niet anders door geworden. Ik maak mij over deze dingen gewoon niet zo druk. Net als onlangs een topic over je fiets op slot bij verzorging tijdens toertocht of terras, dat doen wij ook niet.

Auto's staan hier ook niet op slot (en niet in de garage, daar staan 7 fietsen voor 2 volwassenen) en lenen we ook uit als iemand in de familie, kennissenkring of buren een auto nodig heeft. Auto op slot deden we (uiteraard) dan weer wel toen we nog in Groningen woonden.

Maar ieder zijn eigen keuze hierin, ik wou alleen aangeven dat ik blij ben dat wij daar nog naïef in zijn en ons niet druk om maken. Er zijn (voor ons) belangrijkere dingen om druk om te maken of zorgen om te hebben.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 nov 2019 20:45

Ik heb een keilbout met een oog in de muur gemaakt en daar gaat een dunne kabel met twee ogen doorheen. Daar hangslot op en klaar.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 nov 2019 20:46

@buddo , ik maak me niet zoveel zorgen hoor. Maar zoals de Engelsen zeggen beter safe dan sorry. Voor je het weet staat er toch een behoorlijke kapitaal in de schuur waar hard voor gewerkt is.
1x Wedstrijd 1x training , 1x baan, 1x Tt, 1x strand, 1x brommer en dat is dan alleen van jr. En dan hebben we het nog niet over mijn rammel bakken.
En dat in combinatie van met een vrouw die alles open laat staan 😟

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2019 20:48

buddo schreef: 04 nov 2019 20:26
NuitKor schreef: 04 nov 2019 20:10 Ik vind zo'n opmerking nogal kort door de bocht Buddo. Als je constant te maken hebt met inbraken bij mensen in je straat, dorp, buren etc...dan ga je echt wel even nadenken over hoe het bij jezelf geregeld is. Ik had het ook liever anders gezien.
Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar toch denk ik dat het ook met je eigen instelling te maken heeft (en ik probeer daar geen waarde oordeel aan mee te geven). Bij mij is ook wel eens een fiets gestolen (op slot, aan de lantaarnpaal voor de deur), maar gelukkig ben ik daar niet anders door geworden. Ik maak mij over deze dingen gewoon niet zo druk. Net als onlangs een topic over je fiets op slot bij verzorging tijdens toertocht of terras, dat doen wij ook niet.

Auto's staan hier ook niet op slot (en niet in de garage, daar staan 7 fietsen voor 2 volwassenen) en lenen we ook uit als iemand in de familie, kennissenkring of buren een auto nodig heeft. Auto op slot deden we (uiteraard) dan weer wel toen we nog in Groningen woonden.

Maar ieder zijn eigen keuze hierin, ik wou alleen aangeven dat ik blij ben dat wij daar nog naïef in zijn en ons niet druk om maken. Er zijn (voor ons) belangrijkere dingen om druk om te maken of zorgen om te hebben.
Ik heb er ook helemaal geen zorgen om, maar als ik met een kleine ingreep het gespuis wat moeilijker kan maken, doe ik dat graag. Dit topic was dan ook niet om te vragen of ik wel of niet moet beveiligen, maar meer over hoe ik dat het beste kan doen.

Achteraf dorpen etc zullen wat minder inbraken voorkomen, maar dorpen aan snelwegen zijn gewoon sneller een prooi. Dat is hier ieder jaar zo.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2019 20:49

mao schreef: 04 nov 2019 20:46 @buddo , ik maak me niet zoveel zorgen hoor. Maar zoals de Engelsen zeggen beter safe dan sorry. Voor je het weet staat er toch een behoorlijke kapitaal in de schuur waar hard voor gewerkt is.
1x Wedstrijd 1x training , 1x baan, 1x Tt, 1x strand, 1x brommer en dat is dan alleen van jr. En dan hebben we het nog niet over mijn rammel bakken.
En dat in combinatie van met een vrouw die alles open laat staan 😟
+1

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 nov 2019 14:00

Als je de makkelijke inbrekers en dat zijn de meeste buiten wilt houden is een slot met kerntrekbeveiliging al voldoende. Er is bij ons in de wijk nog nergens ingebroken met een huis waar dit was.

Daarnaast heb ik een nest bel en een camera aan beide zijde van het huis. Dat houd de meeste ook al op afstand.

Wat ik veel enger vind is dat ze hier tegenwoordig aanbellen net na de schooltijden als de kinderen net thuis zijn...….. Dan heb ik liever dat ze mijn spullen heel snel meenemen. Daarnaast is het gewoon verzekerd.

Stuur jaarlijks even een foto van wat je hebt staan en een waarde inschatting bovenop je inboedel voorkomt ellende.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 nov 2019 14:09

wasbeer2006 schreef: 05 nov 2019 14:00 Stuur jaarlijks even een foto van wat je hebt staan en een waarde inschatting bovenop je inboedel voorkomt ellende.
Deuren hebben hier allemaal goede sloten en knippen op de ramen (waar mogelijk). Wat bedoel je met foto's sturen? Waarheen? Lijkt mij jaarlijks je dure bezittingen even op de foto zetten en naar jezelf mailen (om te bewaren) toch wel voldoende om later aan te tonen wat je hebt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 nov 2019 16:18

Voor op de slaapkamer :-) Sorry ik heb het een beetje raar opgeschreven.

Naar jezelf inderdaad en bij de verzekering aangeven dat je voor een X bedrag aan fietsen hebt staan.
Bij inbraak kan je nog een discussie krijgen over de waarde maar bv bij brand zullen ze dan altijd het verzekerd bedrag uitkeren.

Ik heb bv expliciet in de polis laten vermelden xx aan fietsen en fiets accessoires. Hetzelfde als bv met dure audio apparatuur of sieraden,.

Reken even een keer uit als je alles nieuw moet kopen. Ik schrok er al en daarna mijn vrouw nog.....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 nov 2019 17:45

Sowieso een goede tip om alle dure artikelen eens na te lopen, op de foto te zetten en kenmerken te noteren. Zoiets denk je vaak aan als het al te laat is. Scheelt een hoop gedoe inderdaad.

Plaats reactie