Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tandwielen Quarq Dzero

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 sep 2019 16:01

TL@ schreef: 03 sep 2019 15:28


Sowieso de Non-Hidden bolt want betere compatibiliteit met kettingbladen. Als ik trouwens goed kijk, moet het volgens mij mogelijk zijn om zelf om te schakelen tussen HB en NHB door de spider los te maken en net iets anders terug vast te zetten.

...
Ik denk dat wasbeer gelijk heeft; voor de kettingbladen maakt het niet uit ; de bevestiging is iets anders, maar verschil zit niet in het blad, maar in de moer. Bij een sram crank met niet verwisselbare spider waar de bout in de crankarm gaat is het anders.

En de spider wat draaien is dacht ik geen oplossing...

Walter

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 sep 2019 21:29

Waarom wil je geen 30mm as? Omdat het niet past of omdat je bang bent dat je hem niet mee kunt nemen naar een toekomstige fiets?

GXP heeft vanuit mechanisch oogpunt een aantal nadelen, waaronder dat alle load op het NDS lager komt. Een paar jaar terug riepen er al engineers dat GXP geen bestaansrecht heeft en SRAM zet nu met AXS ook volledig in op DUB (een 28.99mm as vergelijkbaar met BB30). Een dikke as heeft als voordeel dat ze de druk over een veel groter oppervlak kunnen verdelen en omdat deze niet aflopen van 24/22mm kunnen ze de belasting eerlijk verdelen over beide lagers.

GXP heeft natuurlijk ook een aantal voordelen. Lagers zijn goedkoop en cranks passen op elke fiets en zijn makkelijk verwisselbaar.

Zelf heb ik voor BB30 gekozen omdat ik toch niet van plan ben de komende jaren een andere fiets te kopen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 sep 2019 22:52

BB30 past sowieso niet in mijn TCR (PF86) en ik wil niet naar het BB moeten kijken voor een volgende fiets, 24mm as past altijd, no-brainer voor mij (mijn PF86 BB is ruim 20.000km meegegaan zonder kraken, zie dus niet in waarom ik zou veranderen)
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 sep 2019 23:03

TL@ schreef: 03 sep 2019 22:52 BB30 past sowieso niet in mijn TCR (PF86) ...
Toch wel: de BB30 quarq past wel in een PF 30. Nadeel is wel dat je lagerset relatief kleine lager bolletjes hebben.

Hier rijdt al een heel jaar 12k km een quarq bb30 crank in een stevens xenon die een PF bb86 heeft.

Walter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 sep 2019 06:42

Inderdaad kleine lagers, niet optimaal (en op een TCR is er rond het BB ook gewoon te weinig plaats, heb het al gecontroleerd omdat ik de Team Zwatt ook wel zag zitten)
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 sep 2019 08:53

TL@ schreef: 04 sep 2019 06:42 ....(en op een TCR is er rond het BB ook gewoon te weinig plaats, heb het al gecontroleerd omdat ik de Team Zwatt ook wel zag zitten)
Even team Zwatt bekeken: hun info ivm plaatsen in een bb386 is denk ik niet relevant voor een quarq bb30 crank. Die zou altijd moeten passen in een bb386 (is eigenlijk een bb386). De reden is dat voor een quark bb30/bb386 je nog steeds spacers moet plaatsen op de crank in een bb386 frame.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 sep 2019 12:08

Gedoe (en dus sub-optimaal) dat je niet hebt met een 24mm as. Waarom dan een 30mm as nemen? Ik zie daar geen enkel voordeel in (een 24mm as in een BB30 frame gaat ook probleemloos, zonder spacers of hele kleine lagers)
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 sep 2019 12:11

Mijn punt was maar dat het veelal kan; maar idd. Gewoon eenvoudiger de GXP variant te nemen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 sep 2019 15:55

Het is uiteindelijk toch de Power2Max geworden, net gemonteerd en morgen de eerste rit gepland.

Ik heb ineens een extra batterijklepje bijbesteld (maar het lijkt me toch vrij degelijk) en wat batterijen.

Rotor kettingbladen, het grote in carbon.

Volledige trapstel is wel iets zwaarder dan het R8000 trapstel dat er voordien op zat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 sep 2019 20:17

Mooi hoor! Staat mooi op je fiets ook vind ik

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 sep 2019 20:19

Dank je :D
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 sep 2019 20:20

Welke power2max is dit juist?

Waarom toch niet de quarq genomen?

Plaats reactie