Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat moet ik vervangen?

coen83
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:04

coen83 22 aug 2019 11:38

Nieuw hier geregistreerd omdat ik graag het een en ander zelf aan mijn fiets (Sensa Campagna 24) wil vervangen. Punt is namelijk, ik kan trappen totdat ik een ons weeg maar mijn fiets gaat niet vooruit. De fietsenmaker gaf aan dat de achternaaf vervangen dient te worden. Deze zal volgens hem vast helemaal vast zitten, dus er moest eigenlijk een heel nieuw wiel in. Daar bleef het niet bij, de cassette moest ook vervangen worden, dan moet je de voorcassette ook vervangen en tevens de tandwielen voor. Je raad het al, dat kost flink wat. Daarnaast vraag ik mij af of zijn intenties juist zijn.

Ik ben wel redelijk technisch onderlegd maar van fietsen weet ik niet heel veel. Inmiddels vele YouTube video's verder denk ik dat het heel goed te doen is om het een en ander zelf te vervangen. Alleen weet ik niet goed wat ik écht moet vervangen en welke onderdelen ik moet bestellen.

Mijn vragen:
- Op basis van onderstaande foto's, wat zouden jullie vervangen?
  • - Volledige naaf? Of alleen de cassette body?
    - cassette achter? (CS HG50 8 speed)
    - cassette voor?
    - tandwielen voor?
    - kleine tandwieltjes derailleur?
    - nog meer?
- Welke naaf kan ik het beste bestellen?
- Zit er veel verschil in?



Eigen research:
- deze naaf: https://www.internet-bikes.com/282196-s ... rlock-32g/
- Shimano cassette 12 tanden tool besteld
- Deze cassette: https://www.bikeinn.com/fiets/shimano-s ... lsrc=aw.ds



Hierbij een aantal foto's om een idee te krijgen. De fiets is behoorlijk smerig, daar doe ik nu ook wat aan ;-) Het is een fiets die altijd buiten staat dus helaas niet in topconditie zoals ik het graag zou zien (wonende in Amsterdam...)

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


De werkplaats :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 aug 2019 13:43

coen83 schreef: 22 aug 2019 11:38 Punt is namelijk, ik kan trappen totdat ik een ons weeg maar mijn fiets gaat niet vooruit.
Dat komt waarschijnlijk door de luchtweerstand (zithouding) en rolweerstand (banden, bandenspanning)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 aug 2019 13:45

Ik zou eerst proberen je naaf ff open te halen en te servicen. Als ie echt rot is, is het voordeliger ergens een compleet achterwiel op te snorren
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 aug 2019 13:47

Cassette en kettingbladen voor zien er nog prima uit. Zou inderdaad beginnen met wat gereedschap aan te schaffen (kettingzweep, cassette afnemer) en een ketting tooltje (die van BBB kost 7 euro ofzo) om de staat van de ketting op te meten. Een nieuwe 8s ketting kost ook de hoofdprijs niet, dus zou ik ook gelijk meebestellen, met eventueel nog een simpele kettingpons om de ketting op maat te maken (hoeft ook niet meer dan 5e te kosten, of als onderdeel van een gereedschapssetje of multitool).

Dan rest de vraag wat er met je achternaaf aan de hand is. Met het gereedschap kun je de cassette losmaken en kijken of het de body is die doordraait, of dat je naaf inderdaad kapot is. In dat laatste geval zou ik voor een 2e hands los achterwiel kiezen, wat veel goedkoper is dan een nieuwe naaf in laten spaken (grote kans dat je ook andere spaken nodig bent). Een los wiel heb je voor een paar tientjes, waar spaken+naaf+uurtje werk al snel boven de 100e uitkomt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2019 13:49

Een poetsdoek en een sopje...

Het middenblad voor is gaar, waarschijnlijk de ketting en cassette dus ook en met een beetje pech je andere voorbladen ook.

Als de naaf niet meer om de as draait zal er ook wel niks meer van over zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 aug 2019 14:06

Het middenblad alsook het kleinste voorblad ziet er wel heel puntig uit (dus versleten)
Ik zou gewoon alles vervangen.
Nieuwe kettingbladen vooraan.
Nieuwe cassette achteraan, nieuwe derailleurwieltjes.
Nieuwe ketting.
Nieuwe trapas.
En als de naaf achteraan niet te herstellen is, gewoon een nieuw achterwiel aanschaffen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2019 15:00

@Kiekeboe +1
Vooraan een nieuw geheel crankstel met kettingrandje, want bladen los is duurder en grote kans dat die gelast zijn.
Als je al losse Alivio derailleurwieltjes (13t) kunt vinden, zullen ze duurder zijn dan een nieuwe Alivio derailleur.
Trapas alleen wanneer die speling heeft.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2019 15:34

Je ketting is roest, eens smeren zou al wonderen kunnen doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 aug 2019 15:38

Ernie C. schreef: 22 aug 2019 13:49 Een poetsdoek en een sopje...
+ 1

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 aug 2019 16:24

Voor je iets vervangt, je zal altijd je fiets goed fietsend moeten kunnen krijgen met huidig materiaal.
Te zien aan je middenvoorblad heb je best al wat gefietst. Maar dat wil niet zeggen dat je niet nog even verder kan.

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 200-B.html

Kijk even wat juist veel wrijving geeft in de aandrijflijn; kanshebbers zijn
-achterwielnaaf (draait het goed vrij als je fiets zo onderste boven staat)?
Indien niet, naaf open halen en goed kuisen en invetten; eventueel azijn weken om roest weg te halen. Vet op lagerballen en het zal terug goed draaien (naaf opbouw vind je in de.link die ik gaf). Het zou me verwonderen als de naaf afgeschreven is. Wat wel eens gebeurt; veel water gehad; tijdje stil staan en dan krijg je roest in de naaf en loopt niets nog goed. Als je naaf openhaalt en kuist en invet is het meestal opgelost.. (niet wedstrijdwaardig maar stadfiets waardig).
- is de ketting nog soepel? Indien niet, goed olieen tot terug soepel
- draait ketting blad soepel? Even testen of het goed ronddraait met de ketting eraf.
- draaien de derailleurwieltjes nog goed rond ? Even ketting eraf duwen en voelen hoeveel wrijving ze hebben. Indien veel, derailleur uit elkaar halen en de wieltjes open halen en goed kuisen, beetje olie en terug in elkaar steken.

Er zijn zeker al onderdelen die versleten zijn;

Op zich lijkt me de analyse van de fietsenmaker correct.
Het wiel verdient misschien nog wel een tweede kans. Maar voor je fietsenmaker niet evident. Misschien kan hij het wiel in orde krijgen misschien niet.
Vraag in ieder geval hoeveel je zou moeten betalen opdat hij alles doet. Dan weet je wat ze zelf verdient door jet zelf aan te pakken (en hoeveel geld je in tools kan stoppen).

Walter

coen83
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2019 11:04

coen83 22 aug 2019 17:40

scepticus schreef: 22 aug 2019 13:45 Ik zou eerst proberen je naaf ff open te halen en te servicen. Als ie echt rot is, is het voordeliger ergens een compleet achterwiel op te snorren
Bijvoorbeeld zoals in deze video?
https://www.youtube.com/watch?v=a9mAHypsjdo


ypuh schreef: 22 aug 2019 13:47 Zou inderdaad beginnen met wat gereedschap aan te schaffen (kettingzweep, cassette afnemer) en een ketting tooltje (die van BBB kost 7 euro ofzo) om de staat van de ketting op te meten. Een nieuwe 8s ketting kost ook de hoofdprijs niet, dus zou ik ook gelijk meebestellen, met eventueel nog een simpele kettingpons om de ketting op maat te maken (hoeft ook niet meer dan 5e te kosten, of als onderdeel van een gereedschapssetje of multitool).
Gereedschap kan ik gelukkig voor een deel van een collega lenen op de cassette afnemer na. Deze heb ik zojuist besteld. Ik hoop dit niet heel vaak te hoeven doen in m'n leven dus probeer nog niet meteen alle tools voor mezelf te bestellen.


ypuh schreef: 22 aug 2019 13:47 Dan rest de vraag wat er met je achternaaf aan de hand is. Met het gereedschap kun je de cassette losmaken en kijken of het de body is die doordraait, of dat je naaf inderdaad kapot is. In dat laatste geval zou ik voor een 2e hands los achterwiel kiezen, wat veel goedkoper is dan een nieuwe naaf in laten spaken (grote kans dat je ook andere spaken nodig bent). Een los wiel heb je voor een paar tientjes, waar spaken+naaf+uurtje werk al snel boven de 100e uitkomt.
Ik begrijp dus dat het niet mogelijk is om alleen het binnenste van de naaf te vervangen?


Ernie C. schreef: 22 aug 2019 13:49 Een poetsdoek en een sopje...
Dat sowieso! Maar zoals je wellicht op de foto's kunt zien had ik al een kleine stap gemaakt en ziet het achterspatbord er van binnen alweer best netjes uit...


Ernie C. schreef: 22 aug 2019 13:49 Het middenblad voor is gaar, waarschijnlijk de ketting en cassette dus ook en met een beetje pech je andere voorbladen ook.
Zal deze het nog een jaartje volhouden?


Kiekeboe schreef: 22 aug 2019 14:06 Het middenblad alsook het kleinste voorblad ziet er wel heel puntig uit (dus versleten)
Ik zou gewoon alles vervangen.
Nieuwe kettingbladen vooraan.
Nieuwe cassette achteraan, nieuwe derailleurwieltjes.
Nieuwe ketting.
Nieuwe trapas.
En als de naaf achteraan niet te herstellen is, gewoon een nieuw achterwiel aanschaffen.
Dat is natuurlijk wel het mooiste maar ook meteen het meest kostbare.


klimmer schreef: 22 aug 2019 15:00 @Kiekeboe +1
Als je al losse Alivio derailleurwieltjes (13t) kunt vinden, zullen ze duurder zijn dan een nieuwe Alivio derailleur.
Zoals deze? Of is dit vragen om problemen?
https://www.aliexpress.com/item/3281871 ... b201603_53


Lcsmet schreef: 22 aug 2019 15:34 Je ketting is roest, eens smeren zou al wonderen kunnen doen.
Zal ik doen. In azijn leggen?


walter- schreef: 22 aug 2019 16:24 Kijk even wat juist veel wrijving geeft in de aandrijflijn; kanshebbers zijn
-achterwielnaaf (draait het goed vrij als je fiets zo onderste boven staat)?
Daar zal ik straks of anders van het weekend eens naar kijken.


walter- schreef: 22 aug 2019 16:24Wat wel eens gebeurt; veel water gehad; tijdje stil staan en dan krijg je roest in de naaf en loopt niets nog goed.
Dit zou best nog wel eens aan de hand kunnen zijn.
De andere tips ga ik checken maar dat wordt dit weekend of pas volgende week. Het is erg duidelijk, dank daarvoor!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 aug 2019 17:46

Alles heel erg goed schoonmaken en smeren. Via MP of kringloop een nieuw achterwiel scoren. Als de fiets buiten moet slapen, dan heb je sowieso een probleem met roest en water.
Als het niets wordt met schoonmaak, onderhoud en tweedehands onderdelen, overweeg dan je verlies te nemen. Gooi je goeie geld niet weg aan een wrak.

Plaats reactie