Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Etap AXS 12 speed op 11 speed body

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2019 01:11

Het blijkt nu, na 7 jaar, dat de Shimano strategie een doodlopende straat is. Ze blijven, qua omzet op wereldschaal, verreweg de grootste, maar verliezen de slag om innovatie in de competitie sfeer. Ze hobbelen achter SRAM aan. Shimano is vanwege de schaalgrootte niet klein te krijgen. We zullen zien.....

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 05 aug 2019 03:30

Ik vraag het me af. Bij Shimano zijn ze inderdaad terughoudend om "veranderen om het veranderen". In het profpeloton is Shimano zeker nog steeds veruit de grootste sponsor, maar ik denk ook dat de meeste rijders wel tevreden zijn over het materiaal. Daarbij worden ook de meeste prestaties nog steeds geleverd door ploegen die met Shimano, en in iets mindere mate met Campa rijden. Daarin blijft SRAM toch nog wel achter ondanks alle "innovatie", waarbij ik niet zeg dat het uitblijven van prestaties bij Katusha Alpecin te wijten is aan SRAM, maar het is marketingtechnisch toch beter als er prestaties geboekt worden. Bij Trek doen ze het iets beter, maar het zet voor SRAM nog geen zoden aan de dijk, zullen we maar zeggen.
Nu kan ik mij ook nog wel een filmpje van niet al te lang geleden herinneren waarbij in ieder geval Bauke niet echt te spreken was over SRAM.

Waar het enthousiasme van de wieleramateur voor de AXS groepen vandaan komt is mij nog steeds een raadsel. Onnodig hogere kosten en slechte uitwisselbaarheid.

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 05 aug 2019 05:15

Infinito GB schreef: 05 aug 2019 03:30

Waar het enthousiasme van de wieleramateur voor de AXS groepen vandaan komt is mij nog steeds een raadsel. Onnodig hogere kosten en slechte uitwisselbaarheid.
Vind het systeem van Sram etap qua techniek een stuk mooier dan de di2 groepen van Shimano.

Bij Sram heb je helemaal geen kabels meer en mijn frame met interne kabelgeleiding maakt een draadloos systeem een stuk makkelijker om af te stellen. Zeker als je veel zelf wilt doen ipv naar de fietsenmaker te gaan.

Uitwisselbaarheid tussen fietsen lijkt me bij SRAM ook stuk beter dan bij Shimano. Die 4 schakelonderdelen heb je zo van je frame afgehaald en op een ander gemonteerd. Ga maar weer eens een DI2 groep overzetten, ben je lang bezig...

Tuurlijk op de vlakke wegen waar ik meestal rijd maakt het allemaal weinig uit qua performance. Maar dit geldt eigenlijk voor elke upgrade. En upgrade kits kun je kopen voor rond de €1000, vind dat nog wel te doen. Tuurlijk kun je bijna nieuwe instap fiets voor kopen maar betekent ook dat ik langer door kan gaan op mijn huidige fiets / frame en dus zo ook weer geld bespaar.
Laatst gewijzigd door Derjan01 op 05 aug 2019 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 05 aug 2019 05:37

Sram blijft daarnaast in de eerste plaats een MTB merk dus vraag me af of ze wel maximaal willen gaan om aanwezig te zijn in het wielerpeleton.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 aug 2019 06:11

Ja, bij Trek zijn ze inderdaad groot fan :roll:
(luisteren met geluid)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 05 aug 2019 06:35

MarkVeenstra schreef: 05 aug 2019 06:11 Ja, bij Trek zijn ze inderdaad groot fan :roll:
(luisteren met geluid)
Hmm, Mollema rijdt op 12 speed AXS volgens mij. Is dus niet zo veel beter dan 11 speed (en die extra versnelling vind ik ook zinloos, 2x6 is zat in de polder (en de profs zijn het met me eens want diezelfde Mollema reed laatst op een 1x12 rond!) )

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2019 07:58

Mollema rijdt rond met hetgeen hij van Trek krijgt om mee rond te rijden, dat is het het hele concept van het sponsoren. Denk je dat die ploegen Sram betalen voor die groepen? Dat kost ze bakken vol met geld, dus die stappen echt niet zo maar uit de weg markt.

Nog vragen over de body, want dit topic gaat nu wel heel erg off-topic (al na 1 pagina).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 05 aug 2019 08:18

Ok bedankt voor de reacties. 12 speed wordt dus lastig of wachten totdat een fabrikant een conversie body op de markt brengt (sram systeem is open dus een fabrikant kan deze body makkelijk gaan maken)

11 speed is prima te doen maar is al een paar jaar oud.

Ben ook nog wel benieuwd hoe het schakelt, hoor wel over een vertraging in het schakelen bijvoorbeeld, levert dat in de praktijk problemen op.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 aug 2019 08:35

Derjan01 schreef: 05 aug 2019 08:18 ... 12 speed wordt dus lastig of wachten totdat een fabrikant een conversie body op de markt brengt (sram systeem is open dus een fabrikant kan deze body makkelijk gaan maken)
Voor je shimanowiel moet het passen op een shimano naaf; ontwerp van shimano naaf is niet 'open. Alle merken hebben hunnen eigen naaf en body ontwerp. Het enige wat er 'standaard' aan is dat eenzelfde soort cassette op alle bodies moeten passen.
En shimano heeft zijn eigen 12 speed oplossing. Ik heb eigenlijk geen idee of deze 12 speed shimano oplossing/cassette gaat werken met een AXS sram.
11 speed is prima te doen maar is al een paar jaar oud.
Concept auto met 4 wielen is ook oud; daarom moet het niet verandert worden...

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 05 aug 2019 09:12

walter- schreef: 05 aug 2019 08:35
Derjan01 schreef: 05 aug 2019 08:18 ... 12 speed wordt dus lastig of wachten totdat een fabrikant een conversie body op de markt brengt (sram systeem is open dus een fabrikant kan deze body makkelijk gaan maken)
Voor je shimanowiel moet het passen op een shimano naaf; ontwerp van shimano naaf is niet 'open. Alle merken hebben hunnen eigen naaf en body ontwerp. Het enige wat er 'standaard' aan is dat eenzelfde soort cassette op alle bodies moeten passen.
En shimano heeft zijn eigen 12 speed oplossing. Ik heb eigenlijk geen idee of deze 12 speed shimano oplossing/cassette gaat werken met een AXS sram.
11 speed is prima te doen maar is al een paar jaar oud.
Concept auto met 4 wielen is ook oud; daarom moet het niet verandert worden...
Ja praat je over auto's, 2 wielen eraf en je kunt door de files heen en op de stoep parkeren... 90% van de tijd neem je toch niks mee dus die bagageruimte heb je voor niks.

Waar blijft trouwens de racefiets met automatische versnellingsbak? Cadans op 100 zetten en gaan! Slaat nergens op dat dat er nog niet is. Van het Amerikaanse (luie automaten) Sram verwacht ik wel zo iets.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 aug 2019 09:34

Dat zit gewoon in de elektrische groepen hoor, "probleem" is dat je eigenlijk niet wil dat hij uit zichzelf gaat schakelen onder last.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 aug 2019 09:38

walter- schreef: 04 aug 2019 23:54
Derjan01 schreef: 04 aug 2019 23:51 Ok dank.

Wellicht zoiets bij Ali?

https://nl.aliexpress.com/item/32277022 ... b201603_53
Negeren; bizar hoe Chinezen denken dat als je wat termen bij elkaar gooit ze denken dat iemand het gaat kopen. Ik heb geen idee wat je hier zou kopen? Is het een XDR body, een gewone HG body (de sram en shimano compatibele standaard) of nog iets anders....
Nou, je besteld hier gewoon een body voor een 11sp shimano, campa OF een XDR cassette die geschikt is voor een powerway naaf.

Deze past overigens NIET op je Shimano body.

Plaats reactie