Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Adapter frame/trapaslager?

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 30 jul 2019 10:42

jsparie schreef: 30 jul 2019 10:35
japiecarbon schreef: 26 jul 2019 12:23 Vanwaar de vraag? Als je de lagers wil gaan vervangen zou ik een lager nemen welke in 1 keer past zonder een extra adapter.
Hmm vraag ik me toch af. Als de huidige adapter goed vast zit en niet kraakt, waarom zou je die er dan uit halen ? Het is toch veel makkelijker om dan gewoon de losse lagers te vervangen?

Het verwijderen en opnieuw in een frame persen van lagers en/of adapters lijkt me ook niet bevorderlijk voor een strakke passing.
Probleem wat ik ervaren heb bij het proberen losdraaien van dergelijke lagers is dat de adapter mee gaat draaien. Uiteindelijk slijt daarmee de binnenzijde van je frame. Dat is niet goed voor de passing. Beste is eruit tikken van lager compleet met de adapter. Nieuwe lagers monteren in de nieuwe adapter en erin persen.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 aug 2019 07:52

Als de adapter niet goed vast zit is het een ander verhaal. Daar draait het nu net om. Dat is zeker een reden om die te vervangen.

Je kunt je wel afvragen of de passing dan sowieso wel goed is.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 02 aug 2019 09:44

Het heeft helemaal niets met passing te maken, maar als je even terug leest in eerdere posts dan wordt het al uitgelegd.
De betreffende adapter is gemaakt van zwart nylon, en zo ontwikkeld dat je dus eerst de BSA lagercups in het nylon schroeft, en pas daarna het gehad in je PF30 brackethuis van je frame perst. Als je het andersom doet dan klemt de adapter op het schroefdraad en zal de adapter dus geneigd zijn om mee te draaien in het brackethuis, met de nodige gevolgen. Verwijderen gaat omgekeerd, dus eerst de adapter uit het frame tikken, en dan pas de cups uit de adapter draaien.
verder is het gewoon een omslachtig en niet optimaal product met als nadeel dat er een extra overgang in zit, nl. de schroefverbinding. Beter is dus een alles in een oplossing a la Wheels MFG, PraxisWorks, BBB enz.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 02 aug 2019 17:19

Excuses moi, dat het bij deze adapter zo specifiek werkt had ik niet goed gelezen. Als dit type idd mee gaat draaien is dat niet handig. Ik heb ervaring met een andere adapter (sorry geen idee meer welke) die enorm stevig vast zat. Wellicht ook verlijmd of met een borgvloeistof vast gezet. In ieder geval, heb ik die lekker laten zitten en alleen de lagers vervangen. Dat ging uitstekend. No problem.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 10 aug 2020 21:08

De buitenflens van de pressfit zit niet volledig tegen het frame zie ik nu.
Aan de ene kant is er 0,30mm ruimte, aan de andere kant 0,40mm.

Is dit een mogelijk een probleem of niet echt?
Ztten er wel recht in.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 aug 2020 23:37

Over 0,1 mm zou ik me niet druk maken, zolang alles goed op z'n plek blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 11 aug 2020 07:03

Ok bedankt, op zich is de ruimte overal gelijk en ze blijven op hun plaats.
Zal wel een beetje extra in het oog houden

Plaats reactie