Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Krakend bracket

Verkoper
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2013 12:54

Verkoper 16 jul 2019 20:30

Hallo allemaal,

Ikzelf ben fietsenmaker en ben eigenlijk ten einde raad met men eigen fiets. Ik heb sinds een 2/3 maanden een krakend geluid. Wat ik reeds gedaan heb: andere wielsetten, nieuwe ketting, andere achter/voor derailleur, ander trapstel, 2x nieuw bottom bracket (Dura-ace & Ceramische) zonder zadel / pen, andere pedalen.

Het "rare" aan het verhaal is als ik de snelsluiter van het achterwiel vaster stel stopt het geluid voor enkele km's en begint dan uiteindelijk weer opnieuw. Iemand nog tips, zoniet zoek ik een oplossing bij Giant.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 jul 2019 06:25

Meestal helpt wat vet aan de snelspanner.

Ik heb het onlangs ook gehad, kon zweren dat het uit het BB kwam (ook vervangen) maar uiteindelijk kwam het vanonder de stuurpen, deze eraf en alles proper gemaakt. Fiets (ook een Giant) is terug heerlijk stil.
Afbeelding

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 17 jul 2019 08:54

Heb je je derailleurpad al eens losgehad, schoongemaakt en met wat pasta opnieuw gemonteerd? Vaak een over het hoofd geziene oorzaak voor gekraak.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 17 jul 2019 09:02

Dan heb je al veel onnodige kosten gedaan. (Zoals veel fm's doen bij gekraak, alleen moet dan de klant voor de kosten opdraaien.)
Als het gekraak even stopt als je de snelspanner vaster zet, dan is dit toch wschl de oorzaak. Maak alles eens goed proper, licht invetten. Desnoods het eens met andere snelspanner en/of ander wiel uittesten.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 18 jul 2019 07:27

Het kan ook nog je zadel zijn. Met name als het zadel iets te hoog staat.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 18 jul 2019 08:25

Kortom, het kan eigenlijk alles zijn. Meest doeltreffende manier is de geheel fiets kaal te trekken. Alles Goed schoonmaken, en met vers vetje/pasta het weer geheel op te bouwen. Alle bevestigingen meenemen, dus ook stuur/stuurpen, zadelinklemming enz. enz.
Check ook even je wiellagers. Ik heb al eens een wiellager gehad die maar 20km meeging. Was waarschijnlijk een lager met productiefoutje, maar het kan voorkomen.

Zelf heb ik mij ooit rot gezocht naar een schakelprobleem van mijn voorderailleur. Bleek na lange tijd dat de kabel in de onderbuis om een boutje voor de bevestiging van een DI2 batterij was gaan zitten, en hierdoor stroever bewoog dan gewenst. Kwam ik bij toeval achter toen ik eens de boutjes van nieuw vet wilde voorzien, en ik ineens iets hoorde verspringen in de onderbuis.
Succes met de zoektocht.

Plaats reactie