Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Geometrie stuur & stuurpen

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 02 jul 2019 15:33

Hallo allemaal,

Ik overweeg de aankoop van een geintegreerd stuur + stuurpen ter vervanging van mijn huidige setup van de voorbouw: een 120mm stuurpen en een 3T Ergonova in maatje 44. De geometrie is nogal anders, zodat ik er zelf niet helemaal uit kom wat de impact is op de zit/houding en het stuurgedrag. Bijgevoegd heb ik de geometrie van beide sturen.

Afbeelding
Afbeelding

De geintegreerde combinatie in maat 44 is veel langer (120+100=220) dan de 3T (120+77=197). Echter staat mijn 3T iets geroteerd (de beugel niet helemaal parallel met de grond zoals op de geometrieafbeelding), waardoor ik zelf een reach meet van 85mm, dat maakt een totaal van 205mm. Het geintegreerde stuur is dan nog een ruime centimeter langer.

De 3T is op de shifters 15mm smaller dan onderin de beugels, wat mij goed bevalt. Wat dat betreft zou een stuur in maat 42 (als consequentie dus penlengte 110 voor het geintegreerde stuur) mij denk ik ook passen. Dan is de totale combinatie tot de shifters dus nog maar 5 mm langer, wat te overzien is. Met de handen bovenop het stuur zit ik dan wel een centimeter dichter bij, wat doet dat met het stuurgedrag?

Om de puzzel nog wat complexer te maken rijdt ik niet met een standaard zadelpen met een setback van 20 of 25 mm, maar met 10mm. Daar kan ik ook nog wat mee schuiven, naar voren of achteren.

Kunnen jullie je kennis en kunde delen en meedenken wat het beste zou passen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jul 2019 15:54

Je kunt stuurpennen als consument over het algemeen kopen met 10mm verschil. Als je die afpast zit je maximaal 5mm anders (bij 6mm neem je een kortere of langere en is het verschil weer 4mm)

5mm kan je makkelijk met je zadel opvangen 5mm naar voren of naar achter, vergeet niet je schoenplaten precies dezelfde afstand tegenovergesteld te plaatsen anders wordt je setback anders.

De vraag is alleen omdat het een plat aero stuur is of je de maatgeving zo over kan nemen en de verschillen ook in de praktijk 23mm is. Een reach van 100mm voor een stuur is heelveel dus ik vraag me af of het klopt. er zijn niet veel sturen los te krijgen met 100mm reach

Ik ken de 3T range niet, maar bv zipp heeft hetzelfde stuur zowel met 70mm als 80mm reach zo kan je daar ook weer wat mee.

Ik zou het echt in de praktijk nameten ergens in een winkel

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jul 2019 17:06

Je 3T stuur mt 44 komt overeen met mt42 van de geïntegreerde cockpit.
Beide meten dan 42cm tussen de shifters, de 3T ietsje meer.
Echter je 3T stuur is een compact stuur, waardoor je reach en drop erg klein zijn, terwijl de geïntegreerde set een normalere kromming van het stuur heeft, waardoor je reach langer wordt en je drop groter.
In de beugel rijden betekend dan ook wat dieper zitten, en langer wanneer je op je shifters rijdt, dus heb je een kortere stuurpen nodig
Ook ga je in gewicht omhoog, je 3T combi is een stuk lichter....

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 02 jul 2019 19:44

Dank beiden voor tips en advies!

@wasbeer2006: Die reach van 100mm was dus ook wat mij zo vreemd leek. Dat is echt enorm.

@scottpch: Ik rijdt meestal op de shifters. Met 110mm 'pen' van de geintegreerde unit komt de zit dan op een paar millimeter na overeen. Wat dieper in de beugels moet ook nog lukken.
Gewicht is een goede, dat moet ik zeker meenemen.

Ik ga er nog eens een nachtje over nadenken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2019 09:18

Die 100mm reach begint precies waar de lengte van de stuurpen ophoudt. Dat is dus precies hetzelfde als bij een normale combinatie. Alleen loopt het hier in een rechte lijn en bij een losse combinatie komt het meestal in een lichte hoek te staan (6 a 7 graden van de stuurpen en de bovenkant van het stuur horizontaal). Het verschil en totale reach blijft echter millimeterwerk.

Stuurgedrag met handen op het stuur is niet heel interessant. Goed sturen door lastige, snelle bochten doe je onderin de beugels.

127mm drop is ook nog wel compact hoor.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jul 2019 13:49

123mm of 127mm is ook niet wereldschokkend, het verschil in reach echter is een stuk groter bij zijn 1e optie in mt44.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2019 14:00

Die valt inderdaad af. Het zal de 110/420 moeten zijn.

Wat blijft is het extra gewicht. Dan geïntegreerd geval koop je vooral voor de looks. Het is ook wel een beetje stijver maar ik heb ook niks te klagen over stijfheid met mijn quill pen met 26mm stuur.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jul 2019 16:46

Precies.
Dat geïntegreerde ziet er erg mooi uit, maar je bent beperkt mbt het kantelen van je stuur, de prijs en het hogere gewicht.
Of je moet een chineesje scoren, kwa prijs.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 03 jul 2019 20:08

Dank heren! Als ik deze ga kopen zal het de 110/420 worden inderdaad. Het gaat me vooral om de looks.

De afweging die ik nog moet maken is of die looks opwegen tegen de genoemde nadelen, voornamelijk de onmogelijkheid voor het tweaken van positie, het gewicht en de prijs.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jul 2019 07:40

Succes! :winkthumb:

Plaats reactie