Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nexus 8 --> Alfine 11 naaf

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 25 jun 2019 21:22

Ik ben van plan om een Sparta M8tB te kopen die de volgende afmontage heeft:

- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt

De Nexus 8 heeft een direct-drive op de vijfde versnelling met een efficiënte van 95%.

Om 25km/h in de vijfde versnelling te kunnen fiets heb ik een cadans van 93 nodig, voor mij te hoog om dit lang comfortabel vol te kunnen houden.

Nu twijfel ik om straks de Nexus 8 naaf te vervangen voor een Alfine 11 naaf, dat zou inclusief
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is? Ik weet ook niet precies welke Alfine 11 ik nodig heb, de 32 of 36 holes?

Daarmee heb ik een veel groter bereik, in de 8ste versnelling zou ik dan op 27km/h uitkomen met een cadans van 70, en dan heb ik nog 3 versnellingen over.

Wat denken jullie hiervan? De Nexus 8 kan ik dan natuurlijk altijd nog verkopen.

http://ritzelrechner.de/?GR=SNI8&KB=39& ... 9&UF2=2150

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jun 2019 06:55

Indien je persé in de direct drive wilt fietsen, waarom kies je dan voor een versnellingsnaaf? In een single-speed opzet bepaal je zelf het voor jou optimale verzet met de keuze van de grootte van voor- en achtertandwiel. De keuze voor riemaandrijving maakt dat wel een lastige. Ken je ook de recente ervaringen met de CDX riemen? Niet bemoedigend.

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 26 jun 2019 08:35

klimmer schreef: 26 jun 2019 06:55 Indien je persé in de direct drive wilt fietsen, waarom kies je dan voor een versnellingsnaaf? In een single-speed opzet bepaal je zelf het voor jou optimale verzet met de keuze van de grootte van voor- en achtertandwiel. De keuze voor riemaandrijving maakt dat wel een lastige. Ken je ook de recente ervaringen met de CDX riemen? Niet bemoedigend.
Omdat dit uiteindelijk een ebike is waarbij je niet zoveel vrijheid in de afmontage krijgt. De meeste ebikes zijn sowieso met een Nexus 8 uitgerust. Maar de voorkeur is zeker geen single speed, ik wil wel in een hogere of lagere versnelling kunnen rijden.

Wat zijn dan recente CDX ervaringen? Naar mijn weten zijn die gewoon goed?

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 26 jun 2019 11:22

Kun je niet gewoon je verzet wisselen naar 50/22 bijvoorbeeld? Kans is dat er ook een andere maat riem op moet, maar dat lijkt me makkelijker dan een complete naaf vervangen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 jun 2019 12:36

De ervaringen met CDX riemen zijn op zijn minst wisselvallig. Dit hier -ik hoop dat het kopieren werkt- is een recente:

<2 JAAR LATER

zomeren418d
Beste Sjef,

Langs deze weg wil ik je gelijk geven over de Gates CDX riem en verontschuldigen!
na 3000 km begon de riem te piepen en waardoor ik siliconen spray heb gebruikt tegen het piepen. dit helpt alleen maar voor een aantal weken. De Schindelhauer is niet gemaakt om elke dag te rijden in weer en wind.
Ook heb ik gemerkt dat de tandwielen in de regen sneller slijten. Ik heb de riem bij een stoplicht helemaal kapot getrapt. Ook heb ik contact gelegd met Schindelhauer op Facebook, maar zij hebben mijn bericht verwijderd op Facebook. Logisch, want u en toekomstige kopers van schindelhauer willen mijn berichten niet lezen. Ook reageren ze niet op mijn e-mails en geven aan dat ik de tandriem teveel heb belast. vreemd!
de fiets is trouw naar een dealer geweest van schindelhauer en heb zelf nooit gesleuteld aan de fiets.
Sorry nogmaals, je had gelijk over de CDX!!
Groetjes,
Jeffrey>

Bron: forum Fietsersbond

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 26 jun 2019 12:55

Ik zou inderdaad het verzet aanpassen dat is het makkelijkst. een 11 speed alfine met duimversteller monteren is nogal een gedoe. Ikbetwijfel ik of je iets merkt aan deze ombouw. Overigs rij ik in weer en wind met een cdx riem in combinatie met een 11 speed alfine. nog nooit iets aan gedaan. elke dag opstappen en rijden. Ik vermoed dat ik makkelijk richting 10000 km ga met de set, ik zit nu op de helft. vergeleken met mijn vorige fiets een verademing qua onderhoud. Deze had een ketting met 11 speed alfine. Ketting was elke 2000 km aan de beurt en moest elke week even schoongemaakt en gesmeerd. De alfine moet wel af en toe een oliewissel !

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 26 jun 2019 16:15

klimmer schreef: 26 jun 2019 12:36 De ervaringen met CDX riemen zijn op zijn minst wisselvallig. Dit hier -ik hoop dat het kopieren werkt- is een recente:

<2 JAAR LATER

zomeren418d
Beste Sjef,

[...]

Sorry nogmaals, je had gelijk over de CDX!!
Groetjes,
Jeffrey>

Bron: forum Fietsersbond
Deze website is natuurlijk wel bij uitstek een klaag en discussie forum voor gebruikers. Als je dan alle ervaringen cumuleert dan lijkt het al snel veel. Verder is zowel mijn eigen FM als die van mijn vader uitermate positief over de gates riemen.

Persoonlijke ervaring: Koga F3 6.0 een Alfine 11 icm een CDX. Mijn vader rijdt nu al (volgens de teller) een dikke 14.500km met de originele riem. Er is wel een ander crank gemonteerd omdat deze (buiten zijn schuld om) beschadigd was, en vergoed werd door de verzekering. De FM gaf toen aan vanuit verzekeringsoogpunt een andere riem te kunnen monteren, maar heeft deze gewoon aan ons meegegeven voor latere montage. De fiets is nu een ruime 2 jaar oud.

Het gemieter van een derailleur is verleden tijd. Die ouwe van mij rijdt elke dag 18km heen en terug ongeacht het weer, en maakt het netjes schoon. Meeste onderhoud is op dit punt de schijfremmen en de periodieke voor de naaf. Voor mij is er geen twijfel over de kwaliteit van Gates. In de schuur staat ook nog een CDN waar evenmin klachten over zijn.

EDIT: Overigens ga ik binnenkort wel de riem even vervangen. Letterlijk gesproken: de rek is er wel uit. Hoewel de riem wat slijtage vertoont: de blauwe coating aan de binnenkant ziet er niet echt mooi meer uit, de buitenkant zit vol krassen en de tekst is niet meer leesbaar, is deze verder niet aan vervanging toe. Van scheuren, of rafels geen sprake.

Maar goed, de excentrische as kan niet verder dus zo gezegd: De rek is er nu wel bijna uit....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jun 2019 16:36

Mijn ervaring met CDX (op de commuter) is in ieder geval een stuk beter dan met CDN. Daar trapte ik binnen 2000 km het achtertandwiel van doormidden (letterlijk helaas). Het CDX voortandwiel had misschien van wat harder materiaal gemaakt mogen worden (getuige de krasjes), maar de riem zelf is (na nu 3000 km) nog prima in orde, ondanks gebruik door weer en wind (over vaak vieze wegen -> Amsterdamse Bos). Over de Nexus 8 naaf ben ik niet zo enthousiast. De stappen tussen de versnellingen zijn veel te groot voor de NL polder, en in lang niet alle versnellingen loopt 'ie lekker (en krijg ik 'em ook niet lekker afgesteld).
Geen idee of die Alfine naaf echt een verbetering is. Als je geld gaat spenderen, kun je misschien beter kijken naar Rohlof, of een Pinion "versnellingsbak" (nog duurder!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 26 jun 2019 17:08

Een Rohloff naaf zou ook mijn voorkeur hebben, maar een Rohloff naaf in combinatie met een ebike zijn echt dure fietsen. Voor mij helaas te duur.

Plaats reactie