zakkende zadelpen
Beste allemaal,
ZAKKENDE ZADELPEN.
Ik ben sinds kort in het bezit van een racefiets Scott foil 10. Tijdens een eerste rit merkte ik na een dertigtal km dat mijn zadel flink wat gezakt was. Opnieuw op de juiste hoogte bevestigd maar enkele km verder weer een aantal cm gezakt. Dealer erover aangesproken: klem opnieuw aangespannen. Na enkele km rijden opnieuw gezakt. Heb dan de zadelpen uit de zadelbuis gehaald en merkte toen dat die behoorlijk was ingevet. Heb alle vet verwijderd en netjes droog geveegd, opnieuw gemonteerd en rijden maar: opnieuw gezakt na 6km; nog een ietsje strakker aangespannen en dat was dan goed voor 40 probleemloze km. De dag nadien een langere fietstocht gepland: 80km zonder de minste verzakking. Dat was het dus dacht ik. een paar dagen nadien, een nieuw ritje: 40km gereden en opnieuw gezakt, weer op de juiste hoogte gezet en zulks om de 10 km. Ik kan niet tot in het oneindige strakker blijven aanspannen( carbon zadelpen in carbon frame).Heeft iemand een dergelijke ervaring in het algemeen of met een gelijkaardige fiets in het bijzonder? Is dit probleem eenvoudig op te lossen?
ZAKKENDE ZADELPEN.
Ik ben sinds kort in het bezit van een racefiets Scott foil 10. Tijdens een eerste rit merkte ik na een dertigtal km dat mijn zadel flink wat gezakt was. Opnieuw op de juiste hoogte bevestigd maar enkele km verder weer een aantal cm gezakt. Dealer erover aangesproken: klem opnieuw aangespannen. Na enkele km rijden opnieuw gezakt. Heb dan de zadelpen uit de zadelbuis gehaald en merkte toen dat die behoorlijk was ingevet. Heb alle vet verwijderd en netjes droog geveegd, opnieuw gemonteerd en rijden maar: opnieuw gezakt na 6km; nog een ietsje strakker aangespannen en dat was dan goed voor 40 probleemloze km. De dag nadien een langere fietstocht gepland: 80km zonder de minste verzakking. Dat was het dus dacht ik. een paar dagen nadien, een nieuw ritje: 40km gereden en opnieuw gezakt, weer op de juiste hoogte gezet en zulks om de 10 km. Ik kan niet tot in het oneindige strakker blijven aanspannen( carbon zadelpen in carbon frame).Heeft iemand een dergelijke ervaring in het algemeen of met een gelijkaardige fiets in het bijzonder? Is dit probleem eenvoudig op te lossen?
Als het vet was dan is het inderdaad niet verwonderlijk dat de zadelpen zakt. Echter, droog monteren is ook niet de bedoeling. Er is speciale montage pasta om de carbon pen in een carbon frame te monteren. Hier zit een klein beetje structuur (korreltjes?) in zodat de pen niet kan schuiven.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.mantel.com/park-tool-sac-2- ... gIEHPD_BwE
Is blijkbaar niet alleen een probleem bij Chinese frames
Volgende kan helpen:
- Haarlak op de zadelpen (veel haarlak)
- Carbon pasta (zoals buddo al aanhaalt), die van Soudal is erg grof en heb ik goede ervaringen mee
- De Foil heeft een interne zadelklem, die moet je in het begin verschillende keren terug op moment vast draaien (op mijn Chinees kwam die telkens na 1km terug wat losser, een keer of 5 terug met de momentsleutel vast gezet en nu blijft hij wel mooi vast)
Volgende kan helpen:
- Haarlak op de zadelpen (veel haarlak)
- Carbon pasta (zoals buddo al aanhaalt), die van Soudal is erg grof en heb ik goede ervaringen mee
- De Foil heeft een interne zadelklem, die moet je in het begin verschillende keren terug op moment vast draaien (op mijn Chinees kwam die telkens na 1km terug wat losser, een keer of 5 terug met de momentsleutel vast gezet en nu blijft hij wel mooi vast)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Kijk hoe de passing is van je zadelpen tov je frame.
Heb je veel speling dan kan je het beste je zadelpen inspuiten met blanke lak.
Goed laten drogen en daarna insmeren met carbonpasta en vervolgens monteren.
Heb je de nieuwe of de oude Foil( voor 2016)?
Ik heb met die "oude Foil" hetzelfde probleem gehad en het zo opgelost, de wig/klem mag je tot 11Nm aandraaien.
Ook zijn er in de handel zadelpennen van de Foil die op het onderste gedeelte een soort grove "schuurpapier"behandeling hebben en die zakken gegarandeerd niet.
Kijk eens bij Westbrookcycles, die hebben nl voldoende zadelpennen te koop staan.
Succes.
Heb je veel speling dan kan je het beste je zadelpen inspuiten met blanke lak.
Goed laten drogen en daarna insmeren met carbonpasta en vervolgens monteren.
Heb je de nieuwe of de oude Foil( voor 2016)?
Ik heb met die "oude Foil" hetzelfde probleem gehad en het zo opgelost, de wig/klem mag je tot 11Nm aandraaien.
Ook zijn er in de handel zadelpennen van de Foil die op het onderste gedeelte een soort grove "schuurpapier"behandeling hebben en die zakken gegarandeerd niet.
Kijk eens bij Westbrookcycles, die hebben nl voldoende zadelpennen te koop staan.
Succes.
Bij het klemsysteem van scott foils moet je heel goed opletten dat de klem goed recht in het frame zit.
In deze PDF staan wat plaatjes: https://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/NE ... _pdf_1.pdf
Bladzijde 14 gaat over de zadelpen.
En inderdaad installeren met carbon montagepasta, dan zou het geen probleem moeten geven.
In deze PDF staan wat plaatjes: https://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/NE ... _pdf_1.pdf
Bladzijde 14 gaat over de zadelpen.
En inderdaad installeren met carbon montagepasta, dan zou het geen probleem moeten geven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heb je de nieuwe of de oude?
Waar je als het huidige model is goed op moet letten is aandraaien een stevig omlaag drukken zodat de klem met aandraaien niet omhoogkomt. Ik heb overigens nooit last van zakken gehad, wel bij 5nm af en toe een tik paar keer per rit.
Je mag hem wel iets harder dan 5 aandraaien. Mijn FM gaf 8 tot 10 aan, dat vind ik dan weer heel veel. Maar bij mij gaat het prima op 6.
Waar je als het huidige model is goed op moet letten is aandraaien een stevig omlaag drukken zodat de klem met aandraaien niet omhoogkomt. Ik heb overigens nooit last van zakken gehad, wel bij 5nm af en toe een tik paar keer per rit.
Je mag hem wel iets harder dan 5 aandraaien. Mijn FM gaf 8 tot 10 aan, dat vind ik dan weer heel veel. Maar bij mij gaat het prima op 6.
Ik heb hem tot 4.8 nM aangedraaid, en geen probleem tot nu toe (maar ik ben ook niet zo zwaar).wasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2019 13:03 Heb je de nieuwe of de oude?
Waar je als het huidige model is goed op moet letten is aandraaien een stevig omlaag drukken zodat de klem met aandraaien niet omhoogkomt. Ik heb overigens nooit last van zakken gehad, wel bij 5nm af en toe een tik paar keer per rit.
Je mag hem wel iets harder dan 5 aandraaien. Mijn FM gaf 8 tot 10 aan, dat vind ik dan weer heel veel. Maar bij mij gaat het prima op 6.
Bij het losmaken van die klem bleef bleef de zadelpen trouwens gewoon vast zitten, zelfs met de hele schroef er uit. Pas na een beetje wrikken schoot de klem pas los en kon ik schuiven. Best een onhandig systeem....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heb ik ook. maar met de vuist een tik op de achterkant en hij is wel los.
Nouja het kan misschien handiger. maar ik ben dit jaar 5000km verder nog geen kraakje gehoord en ook niet gezakt, dus ik vind het prima.
Hoe vaak demonteer je een zadelpen. ik alleen twee keer per jaar voor de grote beurt.
Nouja het kan misschien handiger. maar ik ben dit jaar 5000km verder nog geen kraakje gehoord en ook niet gezakt, dus ik vind het prima.
Hoe vaak demonteer je een zadelpen. ik alleen twee keer per jaar voor de grote beurt.
Goed om te horen dat dat normaal is!wasbeer2006 schreef: ↑25 jun 2019 14:25 Dat heb ik ook. maar met de vuist een tik op de achterkant en hij is wel los.
Nouja het kan misschien handiger. maar ik ben dit jaar 5000km verder nog geen kraakje gehoord en ook niet gezakt, dus ik vind het prima.
Hoe vaak demonteer je een zadelpen. ik alleen twee keer per jaar voor de grote beurt.
Zelf ben ik toch altijd een beetje huiverig als ik tikken moet gaan geven op onderdelen om ze los te krijgen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
hoe nauwkeurig kan je met een momentsleutel iets aandraaien? En hoe betrouwbaar is die nauwkeurigheid? Ik heb wel eens gelezen dat er al verschil zit tussen droge en natte klemming (al dan niet met spul op de bout gesmeerd), voor het aanhaalmoment dat bereikt wordt. Evenals de (on-)nauwkeurigheid van een momentsleutel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De indicator van mijn momentsleutil is best nauwkeurig, maar ik geloof niet dat het daadwerkelijke aanhaalmoment ook zo exact is. Daarom dus meestal iets minder dan het voorgeschreven maximum.MarkVeenstra schreef: ↑25 jun 2019 15:12hoe nauwkeurig kan je met een momentsleutel iets aandraaien? En hoe betrouwbaar is die nauwkeurigheid? Ik heb wel eens gelezen dat er al verschil zit tussen droge en natte klemming (al dan niet met spul op de bout gesmeerd), voor het aanhaalmoment dat bereikt wordt. Evenals de (on-)nauwkeurigheid van een momentsleutel.