Disc Brakes - geluid na remmen
Tsja, de ruimte tussen blokjes en schijf is nu eenmaal maar een paar tienden van een mm. Tel daar bij op dat een klein slagje zo in je schijf zit (als het er al niet vanaf de aanschaf al in zat), en je kunt snappen dat (tijdelijk) aanlopen eerder regel dan uitzondering is.
Maar DAT vertelden ze er niet bij toen de FM stelde dat je anno 2019 echt een fiets met schijven MOEST hebben..
Maar DAT vertelden ze er niet bij toen de FM stelde dat je anno 2019 echt een fiets met schijven MOEST hebben..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik gebruik al bijna 10 jaar eenzelfde mtb die al heel wat heeft meegemaakt en dezelfde remmen en schijven gaan nog steeds perfect (op een beetje speling op de remhendel na).
Een beetje koersfiets schijfremmen moeten daarom echt perfect af te stellen zijn.
Gewoon van de fietswinkel eisen dat ze het probleem oplossen...
Een beetje koersfiets schijfremmen moeten daarom echt perfect af te stellen zijn.
Gewoon van de fietswinkel eisen dat ze het probleem oplossen...
Bij mtb is dat inderdaad NIET, alhoewel Sram remmen op de mtb nooit een toonbeeld van betrouwbaarheid geweest zijn.
Wat betreft schijven op de racefiets, bij al mijn fietsmakkers die op schijven rijden (Red (axs), Ultegra 6800/8000 en DA) is dat fenomeen er wat jij hier beschrijft, net zoals er nog andere fenomenen met schijven zijn.
Ik blijf voorlopig ook nog wel op velgremmen rijden.
Wat betreft schijven op de racefiets, bij al mijn fietsmakkers die op schijven rijden (Red (axs), Ultegra 6800/8000 en DA) is dat fenomeen er wat jij hier beschrijft, net zoals er nog andere fenomenen met schijven zijn.
Ik blijf voorlopig ook nog wel op velgremmen rijden.
Kan ook zijn dat er wat vuil op de pistons zit. Of de pistons niet goed op en neer gaan. Blokken er uit en met een beetje dot olie de pistons goed reinigen. Beetje uit de caliper laten komen en dan schoonmaken. Pistons goed terugduwen, blokken er in en rijden maar.
o'7o
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De absolute remkracht van de velgrem is veel hoger. Het voordeel is de hydraulische bediening, die laat zich beter doseren.MarkVeenstra schreef: ↑17 jun 2019 16:41 Minder hard remmen?
Hét argument voor schijfremmen is die onovertroffen remkracht die ze genereren....
En bij de koersfiets is de beperking in remkracht zowat altijd de band die doorslipt op de ondergrond.HarryuitHilversum schreef: ↑17 jun 2019 20:02Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De absolute remkracht van de velgrem is veel hoger. Het voordeel is de hydraulische bediening, die laat zich beter doseren.MarkVeenstra schreef: ↑17 jun 2019 16:41 Minder hard remmen?
Hét argument voor schijfremmen is die onovertroffen remkracht die ze genereren....
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Mijn gravelbike doet dat ook. Je kunt proberen het te verhelpen (is ff prutsen). Itt tot andere adviezen, zou ik dat vooral zelf doen. Schijfremmen onderhouden, stellen, blokjes vervangen en bleeden is niet zo heel moeilijk. Dus gewoon sleutelen en leren. Op youtube vind je vele goede filmpjes die je daarbij kunnen helpen. Maar ik ben er inmiddels aan gewend. Ik heb niet het idee dat het geluid zorgt voor vertraging, dus ik laat het zo.
Ik snap niet dat er al jaren op MTB s gereden wordt met schijfremmen en je die problemen van aanlopende remmen en rare geluiden zo goed als nooit hoort en dat er met de schijfremmen op een racefiets vanalles van problemen zijn.
Het weerhoud me er zelfs van om de canyon endurace te kopen in dat prachtig blauw.
Het weerhoud me er zelfs van om de canyon endurace te kopen in dat prachtig blauw.
Wat zijn die punten precies? Ik heb net de gravelbike met discs en kan nog wel wat leren...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou dat is maar deels waar.Djemz schreef: ↑17 jun 2019 21:01 Ik snap niet dat er al jaren op MTB s gereden wordt met schijfremmen en je die problemen van aanlopende remmen en rare geluiden zo goed als nooit hoort en dat er met de schijfremmen op een racefiets vanalles van problemen zijn.
Het weerhoud me er zelfs van om de canyon endurace te kopen in dat prachtig blauw.
Racefietsers zijn gewoon enorme zeikerds en autisten over het algemeen en zeker op het forum hier. Nu heb ik dat ook wel een beetje dus stel ik de boel gewoon goed af.
Op de MTB zijn er vroeger ook echt wel problemen geweest echter zijn de huidige systemen veel beter. Ook Sram maakt goede remmen nu sinds een jaar of vier/vijf dat was vroeger wel anders.
Een schijfrem op een auto loopt altijd iets aan, maar dat hoor je niet, dus niemand die erover klaagt. Bij een fiets is het iets anders.
Dat een systeem na heel veel hard remmen afdaling even iets geluid maakt mag wel, maar niet op je plaatselijke polderrondje en het moet na een paar honderd meter weg zijn.
Als je remmen iets sponzig aanvoelen is dat vaal een teken dat er of een zuiger niet goed uitkomt of de caliper scheef staat, meestal het laatste. Uitlijnen gaat 9/10 goed als de de bouten losdraaid de rem hard inknijpt en met de rem ingeknepen de bouten weer vastdraait. Als dat niet goed gaat heb je 1/10, dan komt er vaak 1 zuiger ietsje minder lekker naar buiten.
De metalen veer die tussen de blokken zit geeft ook wel eens problemen, het uiteinde steekt wel eens net iets uit, zeker na het onvoorzichtig wielwisselen. kijk daar naar.
Het zelfstellende van de blokken daar is het hele internet er nog niet over eens er staan verhalen over het terugtrekken van het blokje door de hydrauliek. Maar ook over een "vierkkante" O ring die maar een X afstand meegeeft een weer terugtrekt bv 1mm. Duw je het blok met slijtage verder dan 1mm op de schijf komt hij maar 1mm terug dat is dus zelfstellend. Ik geloof meer in die laatste na het demenoteren van mijn Hope remmen. Tijdje geleden helen discussie over geweest hier.