Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Disc Brakes - geluid na remmen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2019 17:22

Nee-nee zijn advies zou ik ook testen; dus eerder een paar keer serieus gaan remmen...
Ik rijd al bijna 10 jaar met sram remmen en het is me geen gekend probleem...

Walter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jun 2019 18:02

Tsja, de ruimte tussen blokjes en schijf is nu eenmaal maar een paar tienden van een mm. Tel daar bij op dat een klein slagje zo in je schijf zit (als het er al niet vanaf de aanschaf al in zat), en je kunt snappen dat (tijdelijk) aanlopen eerder regel dan uitzondering is.
Maar DAT vertelden ze er niet bij toen de FM stelde dat je anno 2019 echt een fiets met schijven MOEST hebben..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2019 18:28

Ik gebruik al bijna 10 jaar eenzelfde mtb die al heel wat heeft meegemaakt en dezelfde remmen en schijven gaan nog steeds perfect (op een beetje speling op de remhendel na).
Een beetje koersfiets schijfremmen moeten daarom echt perfect af te stellen zijn.
Gewoon van de fietswinkel eisen dat ze het probleem oplossen...

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 17 jun 2019 19:07

Bij mtb is dat inderdaad NIET, alhoewel Sram remmen op de mtb nooit een toonbeeld van betrouwbaarheid geweest zijn.
Wat betreft schijven op de racefiets, bij al mijn fietsmakkers die op schijven rijden (Red (axs), Ultegra 6800/8000 en DA) is dat fenomeen er wat jij hier beschrijft, net zoals er nog andere fenomenen met schijven zijn.
Ik blijf voorlopig ook nog wel op velgremmen rijden.

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 17 jun 2019 19:16

Hier lopen de schijfremmen ook geluidsloos. Met de eerder genoemde punten is dit goed te regelen.

Blokken en schijven goed schoonhouden met remmenreiniger helpt ook tegen ongewenst geluid.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 jun 2019 19:42

Kan ook zijn dat er wat vuil op de pistons zit. Of de pistons niet goed op en neer gaan. Blokken er uit en met een beetje dot olie de pistons goed reinigen. Beetje uit de caliper laten komen en dan schoonmaken. Pistons goed terugduwen, blokken er in en rijden maar.
o'7o

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 17 jun 2019 20:02

MarkVeenstra schreef: 17 jun 2019 16:41 Minder hard remmen?
Hét argument voor schijfremmen is die onovertroffen remkracht die ze genereren.... :?: :roll:
Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De absolute remkracht van de velgrem is veel hoger. Het voordeel is de hydraulische bediening, die laat zich beter doseren.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jun 2019 20:03

HarryuitHilversum schreef: 17 jun 2019 20:02
MarkVeenstra schreef: 17 jun 2019 16:41 Minder hard remmen?
Hét argument voor schijfremmen is die onovertroffen remkracht die ze genereren.... :?: :roll:
Dat denken veel mensen, maar dat klopt niet. De absolute remkracht van de velgrem is veel hoger. Het voordeel is de hydraulische bediening, die laat zich beter doseren.
En bij de koersfiets is de beperking in remkracht zowat altijd de band die doorslipt op de ondergrond.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 17 jun 2019 20:04

cva schreef: 17 jun 2019 11:06 Ik heb sinds kort disc brakes. de wielen lopen mooi zonder enig geluid, enkel als ik (soms) geremd heb dan schuren de discs tegen de remhoeven aan... na enkele meters is dit weer verdwenen en maakt het weer geen geluid.
enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Mijn gravelbike doet dat ook. Je kunt proberen het te verhelpen (is ff prutsen). Itt tot andere adviezen, zou ik dat vooral zelf doen. Schijfremmen onderhouden, stellen, blokjes vervangen en bleeden is niet zo heel moeilijk. Dus gewoon sleutelen en leren. Op youtube vind je vele goede filmpjes die je daarbij kunnen helpen. Maar ik ben er inmiddels aan gewend. Ik heb niet het idee dat het geluid zorgt voor vertraging, dus ik laat het zo.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 jun 2019 21:01

Ik snap niet dat er al jaren op MTB s gereden wordt met schijfremmen en je die problemen van aanlopende remmen en rare geluiden zo goed als nooit hoort en dat er met de schijfremmen op een racefiets vanalles van problemen zijn.

Het weerhoud me er zelfs van om de canyon endurace te kopen in dat prachtig blauw.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2019 21:44

DJDennis schreef: 17 jun 2019 19:16 Hier lopen de schijfremmen ook geluidsloos. Met de eerder genoemde punten is dit goed te regelen.

Blokken en schijven goed schoonhouden met remmenreiniger helpt ook tegen ongewenst geluid.
Wat zijn die punten precies? Ik heb net de gravelbike met discs en kan nog wel wat leren...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jun 2019 14:42

Djemz schreef: 17 jun 2019 21:01 Ik snap niet dat er al jaren op MTB s gereden wordt met schijfremmen en je die problemen van aanlopende remmen en rare geluiden zo goed als nooit hoort en dat er met de schijfremmen op een racefiets vanalles van problemen zijn.

Het weerhoud me er zelfs van om de canyon endurace te kopen in dat prachtig blauw.
Nou dat is maar deels waar.

Racefietsers zijn gewoon enorme zeikerds en autisten over het algemeen en zeker op het forum hier. Nu heb ik dat ook wel een beetje dus stel ik de boel gewoon goed af.

Op de MTB zijn er vroeger ook echt wel problemen geweest echter zijn de huidige systemen veel beter. Ook Sram maakt goede remmen nu sinds een jaar of vier/vijf dat was vroeger wel anders.

Een schijfrem op een auto loopt altijd iets aan, maar dat hoor je niet, dus niemand die erover klaagt. Bij een fiets is het iets anders.

Dat een systeem na heel veel hard remmen afdaling even iets geluid maakt mag wel, maar niet op je plaatselijke polderrondje en het moet na een paar honderd meter weg zijn.

Als je remmen iets sponzig aanvoelen is dat vaal een teken dat er of een zuiger niet goed uitkomt of de caliper scheef staat, meestal het laatste. Uitlijnen gaat 9/10 goed als de de bouten losdraaid de rem hard inknijpt en met de rem ingeknepen de bouten weer vastdraait. Als dat niet goed gaat heb je 1/10, dan komt er vaak 1 zuiger ietsje minder lekker naar buiten.

De metalen veer die tussen de blokken zit geeft ook wel eens problemen, het uiteinde steekt wel eens net iets uit, zeker na het onvoorzichtig wielwisselen. kijk daar naar.

Het zelfstellende van de blokken daar is het hele internet er nog niet over eens er staan verhalen over het terugtrekken van het blokje door de hydrauliek. Maar ook over een "vierkkante" O ring die maar een X afstand meegeeft een weer terugtrekt bv 1mm. Duw je het blok met slijtage verder dan 1mm op de schijf komt hij maar 1mm terug dat is dus zelfstellend. Ik geloof meer in die laatste na het demenoteren van mijn Hope remmen. Tijdje geleden helen discussie over geweest hier.

Plaats reactie