Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Look Keo Carbon vervangen

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 28 mei 2019 11:03

De huidige pedalen zijn al weer 11 jaar oud en betreffen Look Keo carbon pedalen. Over de verschillen en voordelen van de verschillende merken is genoeg te vinden maar mijn huidige probleem ben ik niet tegen gekomen.

Mijn schoenen raken met de zool de verhoging op het pedaal (stelschoef). Dit is al zonder belasting. De schoenplaatjes zijn een paar maand geleden vervangen. Toch lijkt het alsof het plaatje in het pedaal vreet. De verhoging met de stelschroef vreet dan weer in de zool van de schoen. Nu heb ik nieuwe schoenen aangeschaft en op de zool zitten al de eerste krassen. Slijtage van de plaatjes is natuurlijk normaal maar het invreten in de zool ook?

Ik beweeg best met mijn voeten en heb dus wel wat float nodig. Ik gebruik de grijze schoenplaatjes. Ik wil niet weer hetzelfde probleem hebben met nieuwe pedalen en hoor graag of jullie dit probleem bekend is bij jullie? En waar ligt het aan?

Ik overweeg over te stappen naar Time of Speedplay aangezien ik niet weet of bij nieuwe Look pedalen dit probleem zich weer voor gaat doen.

Alvast bedankt :like:
Bijlagen
20190528_103715.jpg
IMG-20190525-WA0001.jpeg
IMG-20190525-WA0005.jpeg
IMG-20190525-WA0011.jpeg

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 28 mei 2019 14:01

het lijkt er op dat na deze tijd je pedaal te veel is ingesleten, na 11 jaar ook niet heel gek.
De nieuwe look pedalen hebben rvs insert waardoor dat minder gebeurt met het kunststof. Ik zou gewoon nieuwe looks kopen. m.i. had je met een ander pedaal dezelfde slijtage gehad.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 mei 2019 15:00

Inderdaad. En als je het toch niet vertrouwt, vervangen door Shimano SPD-SL. Werkt volgens hetzelfde systeem (maar niet uitwisselbaar) en heeft dat stelboutje niet aan de bovenkant.

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 28 mei 2019 17:21

Had al wel gedacht dat de pedalen dan ingesleten zouden zijn. Gekke is dat er bijna niets aan te zien is...

Zal dan maar nieuwe bestellen, scheelt dat elk pedaal een verbetering is op het geen wat er nu op zit.

Shimano is geen optie, kan er geen Shimano op zetten aangezien hij is afgemonteerd met Sram. Eigenlijk gelul natuurlijk maar het komt er toch niet op haha.

De nieuwe Look pedalen zullen ongetwijfeld verbeterd zijn en ik vraag me af of de Look Keo 2 Max Carbon de meerprijs van 15 euro tov de normale 2 Max wel waard zijn. Verschil in gewicht is minimaal en kwa veerspanning heb ik hem nu ook niet maximaal staan. Geloof niet dat er een aanzienlijk verschil zit in de stijfheid van deze pedalen. Maar idd wel een stelschoef wat normaliter natuurlijk voor geen problemen mag zorgen.

De 'instap' Blade heeft wel een minder contactoppervlakte (400) tov de 2 Max (500) en de Blade Carbon (700). Kwa prijs doen de Time Xpro 10 en de Look Blade Carbon niet veel voor elkaar onder. Uiteraard zitten er verschillen tussen beide modellen alleen beide hebben ze geen stelschroef. Kwa float zullen ze vergelijkbaar zijn mbv de plaatjes. Het contactoppervlakte is ook vergelijkbaar, 700 vs 725 mm2.

Keuzes....

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 mei 2019 18:54

Bope86 schreef: 28 mei 2019 11:03 De huidige pedalen zijn al weer 11 jaar oud .............
11 Jaar met een paar pedalen.
Dan wordt het hoog tijd voor iets nieuws. ;)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 mei 2019 11:07

Ach.... Er zijn zelfs Kampaknolo-rijders die SPD-SL's monteren, dus waarom zou het dan met SRAM een probleem zijn? :D

Maar, suit yourself.......

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 29 mei 2019 13:43

Werd idd tijd voor wat nieuws, hebben zich wel goed gehouden!

Gaat meer om het idee en slaat natuurlijk nergens op dat er geen Shimano op kan... Heb besloten om voor de Time Xpro 10 te gaan. Zijn kwa prijs vergelijkbaar met de Ultegra pedalen (Xpro 10 €100 Rose en Ultegra €100 Mantel). De Look Blade Carbon heb ik niet voor minder dan 120 kunnen vinden. Doorslag van de Time is de float en de goeie verhalen hierontrent. De slijtage van de schoenplaatjes en de lagering schijnen met de Xpro versie verbeterd te zijn.

Ik ben niet voor de Look Keo 2 Max (Carbon) gegaan omdat ik niet elke keer wanneer ik op de fiets zit er aan wil denken of dat schoefje weer in de zool vreet. Gebeurd natuurlijk niet bij nieuwe padalen anders waren daar zeker meer klachten over te vinden. Maarjah, heb nu eenmaal die ervaring..

Ook niet de keuze gemaakt voor Speedplay omdat de cleats nogal vuil gevoelig schijnen te zijn. Is dan niet echt aan mij besteed 😁

Nogmaals dank voor de reacties 👍

koekkiejakkie
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2011 00:09

koekkiejakkie 02 jun 2019 17:19

Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook northwave schoenen (revolution) die met look plaatjes en pedalen de stelschroef raken...... krijg morgen andere pedalen binnen (Assioma’s maar ook met look systeem). Als dat niet werkt gaan de schoenen terug. Je mag toch hopen dat de fabrikant even test of de schoen met de belangrijkste merken pedalen overweg kan!

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 03 jun 2019 21:04

Dat is op zich wel vreemd... Had het nu met de Bontragers en de Northwave. Daarbij wel de kanttekening dat mijn pedalen wel ingesleten zijn. Vandaag de nieuwe pedalen gemonteerd en voelde gelijk dat het contactoppervlakte ingesleten was.

Op de foto hoort de ruimte onder de inbussleutel niet en betreft zo goed als het hele pedaal.

Overigens vallen mij de Time Xpro 10 pedalen mij niets niet tegen, contactoppervlak is te vervangen. De gesealde lagers zijn niet te vervangen (vervalt garantie) maar daar komt vast wel een how to video van, net als bij de Xpresso pedalen. Al jarenlang Look gehad en met inklikken pedaal beschadigd. Time werkt net ff iets anders omdat het pedaal 'open' blijft staan. Je weet het maar toch... Iets met spiergeheugen :P Uitklikken is hetzelfde, de lichtste weerstand is voor mij nu voldoende. De Look had ik nu tegen 3/4 van de weerstand ingesteld.
20190603_210422.jpg

Plaats reactie