Transport fiets buitenland
Dat is niet de uitleg van je laatste stelling! Een wiel verwijderen? rijd jij op 3 wielen?
Is lezen zo moeilijk, dat je gelijk moet gaan schelden?
Er zijn verschillende opties
1. Fiets in de auto. Voordeel: veilig, geen extra investeringen, geen extra brandstofverbruik. Nadeel: je vrouw moet minder meenemen.
2. Fiets op het dak met bijvoorbeeld Thule Outride of Upride. Voordeel: meer ruimte in de auto, beide geschikt voor carbon fietsen. Nadeel: je moet investeren in dakdragers én een fietsendrager (tip: Marktplaats), windgeruis, monteren kost even tijd en fors meer brandstofverbruik. Kies je voor de Outride moet het voorwiel los mee (er is ook een losse drager voor trouwens).
3. Achterklepdrager. Voordeel: meer ruimte in de auto, niet veel extra windgeruis, weinig extra brandstofverbruik. Nadeel: je moet 'm officieel zo hangen dat de lampen+kenteken nog zichtbaar zijn en dan hangt ie toch wel een stukje boven de auto. Dus dan ineens wel veel extra brandstofverbruik. Je kunt het er ook op gokken en 'm gewoon netjes achter de auto hangen (risico boete). Past niet op iedere achterklep. Bij ondeugdelijke montage kan lakschade ontstaan.
4. Seasucker. Voordeel: geen dakdragers nodig, en veel sneller te monteren, zonder meer geschikt voor carbon fietsen. Nadeel: voorwiel los vervoeren, duur.
P.S. Wij Nederlanders staan bekend als gierig? Een BMW X1 leasen en dan te gierig zijn voor een paar euro per maand voor een trekhaak (wat toch verreweg de beste oplossing blijft IMHO)...
1. Fiets in de auto. Voordeel: veilig, geen extra investeringen, geen extra brandstofverbruik. Nadeel: je vrouw moet minder meenemen.
2. Fiets op het dak met bijvoorbeeld Thule Outride of Upride. Voordeel: meer ruimte in de auto, beide geschikt voor carbon fietsen. Nadeel: je moet investeren in dakdragers én een fietsendrager (tip: Marktplaats), windgeruis, monteren kost even tijd en fors meer brandstofverbruik. Kies je voor de Outride moet het voorwiel los mee (er is ook een losse drager voor trouwens).
3. Achterklepdrager. Voordeel: meer ruimte in de auto, niet veel extra windgeruis, weinig extra brandstofverbruik. Nadeel: je moet 'm officieel zo hangen dat de lampen+kenteken nog zichtbaar zijn en dan hangt ie toch wel een stukje boven de auto. Dus dan ineens wel veel extra brandstofverbruik. Je kunt het er ook op gokken en 'm gewoon netjes achter de auto hangen (risico boete). Past niet op iedere achterklep. Bij ondeugdelijke montage kan lakschade ontstaan.
4. Seasucker. Voordeel: geen dakdragers nodig, en veel sneller te monteren, zonder meer geschikt voor carbon fietsen. Nadeel: voorwiel los vervoeren, duur.
P.S. Wij Nederlanders staan bekend als gierig? Een BMW X1 leasen en dan te gierig zijn voor een paar euro per maand voor een trekhaak (wat toch verreweg de beste oplossing blijft IMHO)...
Laatst gewijzigd door havana op 17 mei 2019 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies mijn gedachte... Ook ik rijd een bedrijfswagen. En als IT-er is die trekhaak voor mijn werk in ieder geval niet bepaald nodig. Maar ik heb hem wel. Ook achteraf laten monteren heb ik al eens laten doen. Leasemaatschappijen hebben daar 0,0 problemen mee. Kost inderdaad wel een paar euro per maand extra.
Maar er zijn natuurlijk ook bedrijven die niet de vrijheid geven om zelf een wagen te configureren. Dan heb je gewoon pech --> dakdrager.
-> Daar ga je al Havana, geen optie dus
-> Ik heb afgelopen maand voor bij elkaar 75,- originele Citroen dakdragers + een Thule Outride gescoord op MP. Als je maar geduld hebt.havana schreef: ↑17 mei 2019 07:48 2. Fiets op het dak met bijvoorbeeld Thule Outride of Upride. Voordeel: meer ruimte in de auto, beide geschikt voor carbon fietsen. Nadeel: je moet investeren in dakdragers én een fietsendrager (tip: Marktplaats), windgeruis, monteren kost even tijd en fors meer brandstofverbruik. Kies je voor de Outride moet het voorwiel los mee (er is ook een losse drager voor trouwens).
Upride staat echt wel stevig hoor!
Specialized Diverge Axs
Ik heb zelf een Outride voor op m'n aanhanger, maar met de kennis van nu zou ik een Upride kopen.
Toen ik voor de keuze stond, bestond de Upride nog niet. De Outride was toen de beste optie voor een carbon fiets. En het is een blijft een topding; zeer stabiel. Nadeel is echter dat je het voorwiel los moet vervoeren of je moet een losse drager voor aanschaffen. De Upride heeft dat nadeel niet.
Als je met velgremmen rijdt is de Outride trouwens een koopje op MP, aangezien de oudere types nog niet voor steekassen geschikt waren...
Als je met velgremmen rijdt is de Outride trouwens een koopje op MP, aangezien de oudere types nog niet voor steekassen geschikt waren...