Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano GRX

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 07 mei 2019 17:24

Shimano komt vandaag met gravelspecifieke componenten

https://www.fiets.nl/2019/05/07/nieuw-shimano-grx/

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 mei 2019 17:48

Menno Grootjans heeft weer eens z'n dictafoon gebruikt om een lap tekst te maken. Dit had toch prima in een tabel of puntsgewijs gekund? En wat, behoudens de specificaties, is nu precies de nieuwswaarde?

- Shimano maakt ein-de-lijk wat gravelspecifieke producten en wel in een GRX groepenset met drie verschillende prijsniveaus (begrijp ik dat goed?)
- Shimano gaat terug in de tijd als het gaat om het uiterlijk van de STI's en de zichtbare bouten op de crankstellen
- Gelukkig lijkt er vrij veel compatibel met elkaar: Mechanische en elektronische STI's compatibel met alle GRX derries, dus ook huidige shifters met een nieuwe GRX lange kooi derrailleur: Je kan dus je huidige fiets ombouwen om een 11-40 cassette te schakelen door alleen cassette en derrailleur te vervangen (en ketting en ws kabels ;)).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2019 19:29

Ik vind de crankstellen juist de mooiste die er nu te krijgen zijn bij Shimano. Ik heb wel oren naar een 2x10 groepset met ruimte voor brede banden en een super compact.

De Di2 STI's vind ook wel fraai.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 mei 2019 20:15

Bikeradar heeft het wel handiger gedocumenteerd, zelfs met een videootje ;)

https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx/

Prima ontwikkeling natuurlijk, Shimano is net als met de compact crank wel weer lekker laat maar ' het systeem' zal wel redelijk werken. Die Di2 shifters lijken wel wat praktischer te zijn, maar ik vind ze persoonlijk oerlelijk.

En wat moet ik met die 48x31 crank... 46x30 ook voor de 11speed zou toch meer dan voldoende zijn?

Ben wel benieuwd hoe fabrikanten nu hun fietsen gaan speccen. Veel gravelbikes hebben nu nog een traditionele 2x omdat Shimano nu eenmaal lekker goedkoop groepen kan leveren, in tegenstelling tot de Sram 1x groepen. Gaan we dan meer 1x GRX fietsen zien? Of juist meer 2x GRX?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 mei 2019 21:12

Zijn die crankstellen een HollowtechII systeem? Kan ik mijn huidige 105 vervangen voor een GRX waarbij mijn 105 5800 Viiii Precision powermeter op gemonteerd kan worden? Misschien heb ik er over heen gelezen maar zag het zo 1-2-3 niet...

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 mei 2019 21:36

Vast wel. Alle Shimano cranks van de laatste 10 jaar (en daar voorbij!) zijn Hollowtech II. Dat zal hier ook zijn, anders was dat wel groot nieuws geweest.

Dus je zal zeker je linkercrankarm mee kunnen nemen naar een nieuwe crank.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 mei 2019 08:48

https://cyclingtips.com/2019/05/shimano ... o-weights/

"The Hollowtech RX810 crank is available in either a 1x or 2x option."

"The RX600 crank misses out on the hollow tech construction, and instead uses a forging process – gaining approximately 98g in a single-ring variant. "

En onder de foto:
" The new RX810 and RX600 cranks mount to the bike in the exact same way as existing Shimano road cranks – with bearing preload cap and two pinch bolts on the left side."

Dus afhankelijk van de uitvoering is het al dan niet hollowtech, maar in beide gevallen (de RX400 crank staat niet beschreven) is het zelfde soort montage als shimano wegcranks
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mei 2019 08:53

RX400 heeft geen crank, die maakt gebruik van de RX600 crank.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 mei 2019 12:00

Ik vind de DI2-shifters wel leuk. Die hogere bovenkant is echt wel handiger op ruw terrein (ik gebruik op mijn gravelracer nog de originele R785-brifters, ook met een hogere bovenkant)
Wel benieuwd of de extra kopjes (zoals op Ultegra DI2) ook op deze zitten.

Ik heb ook al de RX-derailleur, zeker een meerwaarde op ruw terrein.

In ieder geval een mooie aanvulling op het gamma, al zie ik nog steeds de meerwaarde van 1x niet, ik rij nu ook met 700c-46mm banden (42 aangeduid, in werkelijkheid 46mm) op mijn gravel-racer met een 50-34 vooraan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2019 15:38

Leuke groepen, goede kandidaten voor op mijn nog op te bouwen gravelracer.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 08 mei 2019 15:44

havana schreef: 08 mei 2019 15:38 Leuke groepen, goede kandidaten voor op mijn nog op te bouwen gravelracer.
Helemaal mijn idee..... nu nog een geschikt frame vinden (maatje dranghek ;) )
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 mei 2019 15:46

Die di2 shifters zijn wel zwaar vergeleken met ultegra shifters trouwens.

Plaats reactie