Shimano komt vandaag met gravelspecifieke componenten
https://www.fiets.nl/2019/05/07/nieuw-shimano-grx/
Shimano GRX
Menno Grootjans heeft weer eens z'n dictafoon gebruikt om een lap tekst te maken. Dit had toch prima in een tabel of puntsgewijs gekund? En wat, behoudens de specificaties, is nu precies de nieuwswaarde?
- Shimano maakt ein-de-lijk wat gravelspecifieke producten en wel in een GRX groepenset met drie verschillende prijsniveaus (begrijp ik dat goed?)
- Shimano gaat terug in de tijd als het gaat om het uiterlijk van de STI's en de zichtbare bouten op de crankstellen
- Gelukkig lijkt er vrij veel compatibel met elkaar: Mechanische en elektronische STI's compatibel met alle GRX derries, dus ook huidige shifters met een nieuwe GRX lange kooi derrailleur: Je kan dus je huidige fiets ombouwen om een 11-40 cassette te schakelen door alleen cassette en derrailleur te vervangen (en ketting en ws kabels ).
- Shimano maakt ein-de-lijk wat gravelspecifieke producten en wel in een GRX groepenset met drie verschillende prijsniveaus (begrijp ik dat goed?)
- Shimano gaat terug in de tijd als het gaat om het uiterlijk van de STI's en de zichtbare bouten op de crankstellen
- Gelukkig lijkt er vrij veel compatibel met elkaar: Mechanische en elektronische STI's compatibel met alle GRX derries, dus ook huidige shifters met een nieuwe GRX lange kooi derrailleur: Je kan dus je huidige fiets ombouwen om een 11-40 cassette te schakelen door alleen cassette en derrailleur te vervangen (en ketting en ws kabels ).
Bikeradar heeft het wel handiger gedocumenteerd, zelfs met een videootje
https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx/
Prima ontwikkeling natuurlijk, Shimano is net als met de compact crank wel weer lekker laat maar ' het systeem' zal wel redelijk werken. Die Di2 shifters lijken wel wat praktischer te zijn, maar ik vind ze persoonlijk oerlelijk.
En wat moet ik met die 48x31 crank... 46x30 ook voor de 11speed zou toch meer dan voldoende zijn?
Ben wel benieuwd hoe fabrikanten nu hun fietsen gaan speccen. Veel gravelbikes hebben nu nog een traditionele 2x omdat Shimano nu eenmaal lekker goedkoop groepen kan leveren, in tegenstelling tot de Sram 1x groepen. Gaan we dan meer 1x GRX fietsen zien? Of juist meer 2x GRX?
https://www.bikeradar.com/news/shimano-grx/
Prima ontwikkeling natuurlijk, Shimano is net als met de compact crank wel weer lekker laat maar ' het systeem' zal wel redelijk werken. Die Di2 shifters lijken wel wat praktischer te zijn, maar ik vind ze persoonlijk oerlelijk.
En wat moet ik met die 48x31 crank... 46x30 ook voor de 11speed zou toch meer dan voldoende zijn?
Ben wel benieuwd hoe fabrikanten nu hun fietsen gaan speccen. Veel gravelbikes hebben nu nog een traditionele 2x omdat Shimano nu eenmaal lekker goedkoop groepen kan leveren, in tegenstelling tot de Sram 1x groepen. Gaan we dan meer 1x GRX fietsen zien? Of juist meer 2x GRX?
Zijn die crankstellen een HollowtechII systeem? Kan ik mijn huidige 105 vervangen voor een GRX waarbij mijn 105 5800 Viiii Precision powermeter op gemonteerd kan worden? Misschien heb ik er over heen gelezen maar zag het zo 1-2-3 niet...
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
https://cyclingtips.com/2019/05/shimano ... o-weights/
"The Hollowtech RX810 crank is available in either a 1x or 2x option."
"The RX600 crank misses out on the hollow tech construction, and instead uses a forging process – gaining approximately 98g in a single-ring variant. "
En onder de foto:
" The new RX810 and RX600 cranks mount to the bike in the exact same way as existing Shimano road cranks – with bearing preload cap and two pinch bolts on the left side."
Dus afhankelijk van de uitvoering is het al dan niet hollowtech, maar in beide gevallen (de RX400 crank staat niet beschreven) is het zelfde soort montage als shimano wegcranks
"The Hollowtech RX810 crank is available in either a 1x or 2x option."
"The RX600 crank misses out on the hollow tech construction, and instead uses a forging process – gaining approximately 98g in a single-ring variant. "
En onder de foto:
" The new RX810 and RX600 cranks mount to the bike in the exact same way as existing Shimano road cranks – with bearing preload cap and two pinch bolts on the left side."
Dus afhankelijk van de uitvoering is het al dan niet hollowtech, maar in beide gevallen (de RX400 crank staat niet beschreven) is het zelfde soort montage als shimano wegcranks
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik vind de DI2-shifters wel leuk. Die hogere bovenkant is echt wel handiger op ruw terrein (ik gebruik op mijn gravelracer nog de originele R785-brifters, ook met een hogere bovenkant)
Wel benieuwd of de extra kopjes (zoals op Ultegra DI2) ook op deze zitten.
Ik heb ook al de RX-derailleur, zeker een meerwaarde op ruw terrein.
In ieder geval een mooie aanvulling op het gamma, al zie ik nog steeds de meerwaarde van 1x niet, ik rij nu ook met 700c-46mm banden (42 aangeduid, in werkelijkheid 46mm) op mijn gravel-racer met een 50-34 vooraan.
Wel benieuwd of de extra kopjes (zoals op Ultegra DI2) ook op deze zitten.
Ik heb ook al de RX-derailleur, zeker een meerwaarde op ruw terrein.
In ieder geval een mooie aanvulling op het gamma, al zie ik nog steeds de meerwaarde van 1x niet, ik rij nu ook met 700c-46mm banden (42 aangeduid, in werkelijkheid 46mm) op mijn gravel-racer met een 50-34 vooraan.
Leuke groepen, goede kandidaten voor op mijn nog op te bouwen gravelracer.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27