Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

nieuwe Sram Force op Cervelo

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 mei 2019 23:59

ypuh schreef: 03 mei 2019 11:00 Mijn ervaringen met GXP zijn dan weer uitstekend, waar BB30 bij verschillende merken toch wel eens tot problemen leidt. Zo'n lager gaat 20dkm+ mee en dan is de meerprijs van een C-Bear te verwaarlozen. Uitwisselbaarheid en het gemak van GXP zijn me ook wel wat waard en spacers/adapters zijn niet aan de orde bij GXP.
Ik heb nog niet gehoord dat een BB30 trapas problemen geeft over een GXP (lijkt me technisch nogal moeilijk). De uitdaging zit eerder in de correcte uitvoering van de bracket. En bij deze cervelo zit je daar vast aan BBright.
Ik heb de indruk dat ze bij de GXP uitvoering de lagers 'buitenboord' zetten. Mij lijkt dat niet de beste optie. Op de cup krijg je dan extra belasting die volgens mij niet nodig is. al moet ik toegeven dat ik niet direct problemen verwacht, maar dat mag ook voor de extra prijs die je betaald. Maar de oplossing met enkel een spacer op de trapas en de cups/lagers specifiek voor de bracket lijkt me normaal superieur aan een 'buitenboord' lager oplossing. Maar ik denk niet dat ik je overtuigd krijg ;-).

Walter

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 mei 2019 13:02

Hoe bedoel je dat een lager 'buitenboord' gaat? Lijkt me dat de inbouwbreedte toch gewoon gelijk is aan het bb van het frame? Misschien mis ik iets hoor, zo erg heb ik mij er ook weer niet in verdiept.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 mei 2019 13:54

Een bb30/bbright bottom bracket is wat smaller dan de gxp as.
2 oplossingen;
1. je zet de bredere crank in de as en zet er spacers op.
2 je zet een bredere cup in de bb en zet lagers aan de buitenkant van de cup. Zo lijkt de oplossing te zijn zoals hierboven beschreven. Dit bedoel ik ik met buitenboord lagers; ze zitten zoals in een BSA langs de buitenkant in de bb (zie foto in bijlage). Bij een BSA schroef je de cups in de as, bij de bbright schuif je die er in. Mij lijkt dat een minder goed ontwerp dan wanneer de lagers helemaal in de bb zitten (bij de BSA kan ik me voorstellen dat de vastgeschroefde cups steviger op hun plaats zitten dan de geperste).

Walter
Bijlagen
Rotor_BBright_4624_Innenlager_Road_BB_auf_24_mm_Stahl_schwarz[640x430].jpg

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 mei 2019 17:25

Van Eyck zei: je moet BB30 hebben want dat is beter.

lokale fietsenmaker zei: je moet GXP hebben want dat is beter, maar het kan allebei. wel opletten dat je goeie afmetingen doorgeeft bij bestelling. (46mm diameter binnen en 79mm breedte)


maar bij bestelling zie ik niet meteen een optie om dat te doen. bij Van Eyck staat er bij de ene groepset gewoon "Crankset BSA 172,5mm" en bij de BB30 groepset "Crankset BSA 172,5mm BB30".
wel bij Bakkertje bv de keuze tussen GXP BSA of GXP PressFit BB86. wat is daar nu weer het verschil in en waar moet ik op letten en de voor- en nadelen? BSA = met een draad om vast in te draaien en PressFit is induwen? jongens nog aan toe... zucht.

Reetse spurters
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2015 16:58

Reetse spurters 04 mei 2019 17:58

Ik heb een s5 met sram red gxp cranck en cbear adaptor bbright naar gxp. Gxp crancks zijn compleet anders dan BB30, de diameter van de cranckas loopt bij een gxp van 24 naar 22(taps) en bij bb30 volledig 30 als diameter. Bij een cervelo frame past het best een rotor crank qua afmetingen, shimano heeft wat meer adapters nodig(gevaar voor kraken), sram kan in gxp of bb386 uitvoering. In bijde gevallen wel een andere adapter gebruiken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 mei 2019 20:11

En terwijl ik hier zeg van een bb30 crank te nemen ben ik nu zelf een bb30 naar gxp adapter gaan halen om een gxp crank in een bb30 frame te stoppen....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 mei 2019 07:21

xml schreef: 04 mei 2019 17:25 lokale fietsenmaker zei: je moet GXP hebben want dat is beter, maar het kan allebei. wel opletten dat je goeie afmetingen doorgeeft bij bestelling. (46mm diameter binnen en 79mm breedte)
Die afmetingen gaan over de lagers, niet om de cranks. Qua cranks zijn er maar twee smaken: BB30 (as van 30 mm) en GXP (taps toelopende as van 22>24 mm).

Bij Van Eyck staat er bij de ene groepset gewoon "Crankset BSA 172,5mm" en bij de BB30 groepset "Crankset BSA 172,5mm BB30".
Dat gaat dus over de crank, en niet over de lagers.

wel bij Bakkertje bv de keuze tussen GXP BSA of GXP PressFit BB86. wat is daar nu weer het verschil in en waar moet ik op letten en de voor- en nadelen?
Dit gaat over de lagers. In beide gevallen wordt de GXP crank geleverd. Bij de eerste met een BSA lager (=schroefdraad) en bij de tweede met een pressfitlager voor frames die een BB86 passing hebben. Merken als BMC, Rose, Canyon en Giant hanteren deze standaard.

Bij een groepset worden niet altijd lagers geleverd, dus je moet even uitzoeken of het erbij zit of niet.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 05 mei 2019 17:59

weeral iets duidelijker, thx havana!

Plaats reactie