nieuwe Sram Force op Cervelo
eerst en vooral, ik heb niet zoveel weet van bottom brackets en trapassen. maar ben van plan om een Force 22 groep op m'n Cervélo R5 VWD van 2012 te laten monteren. maareuh, welke versie moet ik dan kopen rekening houdend met de bottom bracket?
bij Van Eyck is het oftewel deze of de BB30. op mijn Cervélo S3 van hetzelfde jaar zit ook een Force 22 op. ik weet dat het hier om een GXP versie gaat. maar dat gaat dan over de trapas, neem ik aan. bottom bracket bij Cervélo is BBRight?
jullie merken het wrs al, hulp gevraagd.
ook nog dit:
op de S3 heb ik momenteel een 52-36 vooraan en korte kooi achteraan. zou het een mogelijkheid zijn om bij het aanschaffen van de nieuwe groep te kiezen voor 53-39 met lange kooi (WiFLi) en de 53-39 over te zetten naar de S3 en de oude 52-36 over te plaatsen naar de nieuwe groep? het wil juist lukken dat ik op de S3 met die 52-36 zit en daar een 53-39 op wil en een 52-36 op de R5 wil.
thx!
bij Van Eyck is het oftewel deze of de BB30. op mijn Cervélo S3 van hetzelfde jaar zit ook een Force 22 op. ik weet dat het hier om een GXP versie gaat. maar dat gaat dan over de trapas, neem ik aan. bottom bracket bij Cervélo is BBRight?
jullie merken het wrs al, hulp gevraagd.
ook nog dit:
op de S3 heb ik momenteel een 52-36 vooraan en korte kooi achteraan. zou het een mogelijkheid zijn om bij het aanschaffen van de nieuwe groep te kiezen voor 53-39 met lange kooi (WiFLi) en de 53-39 over te zetten naar de S3 en de oude 52-36 over te plaatsen naar de nieuwe groep? het wil juist lukken dat ik op de S3 met die 52-36 zit en daar een 53-39 op wil en een 52-36 op de R5 wil.
thx!
Dit is mijn bijbel als ik iets wil weten ivm bb en cranks: https://www.mantel.com/blog/be/trapasse ... n/#BBRIGHT
En de sram uitleg: https://www.sram.com/sites/default/file ... kets_0.pdf
Gezien bbright 30mm dik is zou een bb30 crank te overwegen zijn. Maar bbright is breder dan een standaard bb30. Volgens de sram documentatie past een bb30 crankset met removable spider (dan worden spacers geleverd opdat die zou passen). Maar of er een force bb30 is met removable spider is dan weer niet duidelijk.
En volgens deze https://www.sram.com/sites/default/file ... onents.pdf denk ik dat het wel lukt pag 42 stelt dat force 2x11 speed zal passen.
Mijn besluit is dat het niet zo duidelijk is; in ieder geval als er bij de bb30 variant spacers geleverd worden zal het werken (ik heb zo eentje met een quarq powermeter en met de spacers past het in alle 30mm trapassen).
Ik zou even bij van eyck langs gaan en de inhoud nakijken.
Walter
En de sram uitleg: https://www.sram.com/sites/default/file ... kets_0.pdf
Gezien bbright 30mm dik is zou een bb30 crank te overwegen zijn. Maar bbright is breder dan een standaard bb30. Volgens de sram documentatie past een bb30 crankset met removable spider (dan worden spacers geleverd opdat die zou passen). Maar of er een force bb30 is met removable spider is dan weer niet duidelijk.
En volgens deze https://www.sram.com/sites/default/file ... onents.pdf denk ik dat het wel lukt pag 42 stelt dat force 2x11 speed zal passen.
Mijn besluit is dat het niet zo duidelijk is; in ieder geval als er bij de bb30 variant spacers geleverd worden zal het werken (ik heb zo eentje met een quarq powermeter en met de spacers past het in alle 30mm trapassen).
Ik zou even bij van eyck langs gaan en de inhoud nakijken.
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1, heb dezelfde vraag.
Wil ook met Force (of Etap) gaan rijden op een S3 met BBRight. De voorkeur gaat uit naar GXP omdat dat ook op mijn andere fietsen zit (uitwisselbaarheid) en altijd probleemloos gewerkt heeft.
Zat zelf te denken aan een C-Bear GXP lager, een tip uit het Cervelo forum. Die lagers kosten zo'n 100 euro, maar schijnt sowieso wel een degelijke investering te zijn.
Wil ook met Force (of Etap) gaan rijden op een S3 met BBRight. De voorkeur gaat uit naar GXP omdat dat ook op mijn andere fietsen zit (uitwisselbaarheid) en altijd probleemloos gewerkt heeft.
Zat zelf te denken aan een C-Bear GXP lager, een tip uit het Cervelo forum. Die lagers kosten zo'n 100 euro, maar schijnt sowieso wel een degelijke investering te zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Volgens mij zijn beide mogelijk, maar heb je voor de BB30 wel weer een ander lager nodig. Heb me alleen gericht op GXP.
Van Eyck zal het wel weten lijkt me en voor 2-3 tientjes + kosten onderdeel zetten ze het nieuwe lager er zo in gok ik
Je hebt twee opties, een GXP crank met C Bear lagers voor BBright naar GXP.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... o-sram-gxp
Of een BB30 crank met BBright lagers.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 30mm-rotor
Bij BB30 moet je er dan wel zeker van zijn dat de as lang genoeg is, wat bij oudere crankstellen soms niet zo is. Op de site van BBright staan wel serienummers waarmee je dat kan controleren.
Ik zou overigens gaan voor optie 1 omdat zo’n crank toekomstbestendiger is. Past overal in.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... o-sram-gxp
Of een BB30 crank met BBright lagers.
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 30mm-rotor
Bij BB30 moet je er dan wel zeker van zijn dat de as lang genoeg is, wat bij oudere crankstellen soms niet zo is. Op de site van BBright staan wel serienummers waarmee je dat kan controleren.
Ik zou overigens gaan voor optie 1 omdat zo’n crank toekomstbestendiger is. Past overal in.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15821
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zou ik ook doen.
Ik heb indertijd ook kunnen kiezen en ben toen voor een GXP crank gegaan.
Die past inderdaad, eventueel met conversiekit, in alle frames.
En ik heb de lagers van Cemabearing voor BB90 (Trek).
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik zou de bb30 nemen .
Ik geloof dat de 30mm as beter is en dat door gewoon een simpele spacer te plaatsen je geen afbreuk doet aan het design van bbright/bb30.
Ik zou bij de crank blijven die het dichts bij het ontwerp van de bottom bracket past. En door niet speciale oplossingen in de trapas te stoppen zit je ook niet vast aan die dure oplossingen (en soms zie je een goedkope sram red bb30 crank passeren...). De dag dat de normale bbright/bb30 lagers versleten zijn stop je er gewoon terug de goedkope standaard lagers in.
Ik denk dat je meer plezier gaat hebben aan goedkope lagers in de toekomst dan het hergebruik van de crank (die binnen een paar jaar minder waard is dan de dure lager/adapter oplossing).
Walter
Ik geloof dat de 30mm as beter is en dat door gewoon een simpele spacer te plaatsen je geen afbreuk doet aan het design van bbright/bb30.
Ik zou bij de crank blijven die het dichts bij het ontwerp van de bottom bracket past. En door niet speciale oplossingen in de trapas te stoppen zit je ook niet vast aan die dure oplossingen (en soms zie je een goedkope sram red bb30 crank passeren...). De dag dat de normale bbright/bb30 lagers versleten zijn stop je er gewoon terug de goedkope standaard lagers in.
Ik denk dat je meer plezier gaat hebben aan goedkope lagers in de toekomst dan het hergebruik van de crank (die binnen een paar jaar minder waard is dan de dure lager/adapter oplossing).
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Mijn ervaringen met GXP zijn dan weer uitstekend, waar BB30 bij verschillende merken toch wel eens tot problemen leidt. Zo'n lager gaat 20dkm+ mee en dan is de meerprijs van een C-Bear te verwaarlozen. Uitwisselbaarheid en het gemak van GXP zijn me ook wel wat waard en spacers/adapters zijn niet aan de orde bij GXP.
@Havana, thanks voor de uitleg
@Havana, thanks voor de uitleg