Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra Shifter ST-6800 (links) probleem met afschakelen

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 02 mei 2019 10:00

Ik heb gewoon WD40 gebruikt. Het voelt naar mijn idee niet alsof er iets vies is. Eerder alsof er af en toe iets niet inhaakt als je begrijpt wat ik bedoel.
Een tik geven had ik nog nooit gedaan: een paar keer met veel gevoel proberen en dan lukte het wel weer.
Eerlijk gezegd was ik het een beetje vergeten: in de winter gebruik ik mijn binnenblad niet...
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 02 mei 2019 11:21

Ok, effe wat uitleg over het gebruik van WD40 bij sommige "gevallen" ;)

Het zit zo: als je opschakelt dan gaat er binnenin de shifter een klein palletje aangrijpen in een tandje. Dat palletje wordt lichtjes door een zwak veertje naar dat tandje geduwd.
Op dat veertje doen ze in de fabriek een klein beetje vet dat na verloop van tijd door ouderdom en/of weinig bewogen gaat verharden en daardoor beweegt dat palletje niet goed meer.
Je duwt de shifter maar het palletje valt net niet in het tandje en dus beweeg je de hendel maar er grijpt niets aan. Soms als je heeel langzaam beweegt grijpt het palletje wel eens aan maar zeker als je wat sneller beweegt gebeurt er niks.
De oplossing is dan het vet op het veertje oplossen door middel van WD40 of remreiniger.
WD40 is inderdaad niet echt een smeermiddel maar bevat vooral oplosmiddelen (en een beetje olie).
Je spuit overvloedig in de shifter en laat wat inwerken. Probeer te schakelen...
Pakt hij nog niet dan wederom een hoop WD40 erin (het moet er uit lopen dus emmer of pot eronder).
Als hij al af en toe pakt dan ben je vertrokken en ga je verder met inspuiten (en effe laten trekken) en schakelen.
Meestal is het vet dan zo ver opgelost dat de shifter weer normaal werkt en blijft werken.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 02 mei 2019 13:14

Na na het oplossen van de oude meuk met WD40 - wat geen smeermiddel is vanwege een veel te lage viscositeit - natuurlijk wel een echt smeermiddel spaarzaam toevoegen!
Dikke smeerolie en een beetje bijhouden...

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 06 mei 2019 22:50

@Raymond62 mooie uitleg!
Mijn reserve fiets is weer klaar en dan zou ik dus aan de shifter kunnen werken.
Het lijkt er overigens op dat het euvel minder vaak aan het voorkomen is. In de winter gebruik ik veelal mijn reserve fiets en dan lijkt het best wel logisch dat het vet wat harder is geworden.
De wd40 truc laat ik nog even achterwege want als het langzaam aan weer wat warmer wordt gaat het misschien ook vanzelf weer over.
@martinbo Ik neem aan dat jij het over een zeer vieze ketting hebt? Zo'n shifter zit toch echt niet vol met oude meuk want dat is toch best wel goed afgesloten?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 mei 2019 08:38

wowo schreef: 06 mei 2019 22:50 @Raymond62 mooie uitleg!
Mijn reserve fiets is weer klaar en dan zou ik dus aan de shifter kunnen werken.
Het lijkt er overigens op dat het euvel minder vaak aan het voorkomen is. In de winter gebruik ik veelal mijn reserve fiets en dan lijkt het best wel logisch dat het vet wat harder is geworden.
De wd40 truc laat ik nog even achterwege want als het langzaam aan weer wat warmer wordt gaat het misschien ook vanzelf weer over.
@martinbo Ik neem aan dat jij het over een zeer vieze ketting hebt? Zo'n shifter zit toch echt niet vol met oude meuk want dat is toch best wel goed afgesloten?
Shimano stopte in zijn oudere shifters een vrij vaste vetsoort (silicium vet?). Deze verhard met de tijd. En samen met ophopen van de wat stof krijg je een schakelprobleem dat je met de WD40 truk oplost.

Walter

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 07 mei 2019 13:30

Met de zoekterm STI shifter (bedankt chrissiewizzie) kwam ik op de volgende video:
https://youtu.be/yzLxyrVQ_00
Misschien dat ik het toch een keer ga proberen als het weer erger wordt.

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 18 jun 2019 12:07

Soms gaan problemen vanzelf over:
De voor derailleur schakelt weer zoals als het moet. In de bergen natuurlijk flink geschakeld en daardoor is alles weer soepel gaan lopen.
Of was het een combinatie van warmte en frisse berglucht? ;)

Plaats reactie