Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welk zadel bij last van zitbotjes

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 14 feb 2019 09:57

Hallo allemaal,

Hier is ongetwijfeld al veel over geschreven, maar ik kom er niet uit. Ik kan natuurlijk een professionele zadel-fitting doen in een goede winkel, maar ik wil graag eerst zelf meer van het onderwerp begrijpen.

Ik heb vorig jaar juli een tweedehands racefiets gekocht. Vanaf de eerste rit heb ik last van zadelpijn. Het waren in de zomer/herfst voornamelijk ritjes van 2 á 2,5 uur, en nu in de winter zit ik 2 á 3x in de week een klein uurtje een interval training te doen op een fietstrainer. Bij de iets langere buitenritten had ik aan het einde behoorlijk last van mijn zitvlak, zo erg dat ik een paar keer ga staan op de pedalen om de druk even te verlichten. Als ik dan dezelfde dag op mijn gewone stadsfiets stapte voelde dat nog onprettig. Bij de intervals van een uurtje is het minder erg, maar ik voel wel dat het tegen het einde weer opkomt.

In het begin dacht ik dat ik gewoon even moest wennen, maar ik heb inmiddels toch aardig wat uurtjes doorgebracht op de fiets.

Nu heb ik me wat ingelezen, en wat zadelkeuze-hulpjes bekeken, maar ik vind het lastig. Overal lees ik dat het belangrijk is dat je zitbotten goed ondersteund worden zodat je geen last krijgt van zachtere delen. Maar wat nu als het juist je zitbotten zijn die pijnlijk zijn? Een te breed of te smal zadel lijkt dan theoretisch niet het probleem te zijn. Is het zadel dan te hard?

Ik heb de afstand tussen mijn zitbotten gemeten volgens de methode op mantel.com, dat is ongeveer 115mm. Verder ben ik redelijk flexibel (ik kom tot voorbij het midden van mijn schenen). Van mijn huidige zadel kan ik de tekst niet meer allemaal lezen, maar ik zie er nog wing flex op staan. Dat lijkt op een zadel van Fizik. De breedte hiervan is ongeveer 128mm.

Kan iemand mij adviseren wat te doen? Moet ik het in een breder of in een zachter zadel zoeken, om de pijn in de zitbotjes af te laten nemen?

Flepper
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 jan 2019 13:18

Flepper 14 feb 2019 15:56

Ik fiets nog niet zo lang (weer) ook een aantal keer in de week en had op het zadel wat al op de fiets zat (2e hands) HEEL veel last.

Daarom ben ik naar een zaak gegaan waar ze een zitmeting doen. Klinkt heel geavnaceerd, maar je gaat gewoon ergens op zitten wat gaatjes in een papiertje drukt om de afstand van je zitbotjes te meten.

Daar kwam uit dat mijn zadel te smal was en heb ik gekozen voor een nadrukkelijke opening door het midden.

Nog steeds heb ik gevoelige zitbotjes, maar wel veel minder.
Er werd mij ook de tip gegeven om bij pijn echt achterop het zadel te gaan zitten. Dat verlicht onmiddelijk en doordat je je bekken dan meer kantelt zit je ook nog wat aerodynamischer op je fiets.

Even ergens testzitten zou ik zeker doen en ergens kopen waar je het zadel kan omruilen, mocht het toch niet prettig zijn.
Geen idee waar je woont, maar “Bikeshop” in Amersfoort doet aan evt. omruilen.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 15 feb 2019 17:23

Dame of heer? Een zadel van 128mm breed is in ieder geval behoorlijk smal.

Het is allemaal nogal persoonlijk en moeilijk te bepalen wat voor iemand goed is. Met zitbotjes meten kun je inderdaad een juiste breedte bepalen. Maar dan nog de vorm van je zadel. Het een en ander is ook nog afhankelijk van de zithouding (diep of rechtop).

Hoe dan ook, vaak lijkt een zachter zadel in eerste instantie comfortabeler, maar werkt dit gewoon averechts.

Naast kijken naar het zadel, is het ook een kwestie van gewenning/training en een goede fietsbroek.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 feb 2019 17:58

Het zijn de zitbotjes waar je net op moet zitten. (waarom zouden ze zo heten?) Je wil/moet niet zitten op het zachte deel ertussen. Dat doet pijn en dat blijft zo. Hoe oud is die fiets/zadel? Een zadel hoort een vlakke bovenkant te hebben en geen gebogen bovenkant. Bij die laatste oefen je zeer veel druk uit op het zachte weefsel ertussenin. Zo'n zadel is goed voor de prullebak. Zachte zadels leiden tot plooien in je weefsel. Roodheid en afsluiting bloedtoevoer, slapend gevoel enz.
Vooroverbuigen en dan met de vingertoppen tot het midden van je schenen komen, betekent dat je niet flexibel bent, om niet te zeggen stijf. Pas je fiets aan op je lijf, want andersom gaat toch niet.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 feb 2019 18:20

Je bent inderdaad behoorlijk stijf. Een voorover gebogen houding met een diep stuur (grote drop) en een smal langwerpig zadel gaat hem waarschijnlijk niet worden.
Begin eens met een zadelmeting.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 feb 2019 19:07

JuulvH schreef: 14 feb 2019 09:57 Verder ben ik redelijk flexibel (ik kom tot voorbij het midden van mijn schenen).
Flexibel is denk ik een relatief begrip... ik kom bijna bij mijn tenen en zou het woord "redelijk flexibel" nog niet gebruiken... ;)

Maar zoals geschreven, een goede fietsenmaker vraagt niets voor een zadelmeting en heeft testzadels die je gratis kunt gebruiken en omruilen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 feb 2019 20:39

Ik heb een paar jaar geleden op Velofollies een (basic) zadelmeting gehad van SQLab, gratis nog wel.

Wat een verademing was dat zadel (een smal 13cm zadel in mijn geval), na lang sukkelen nu nergens geen last meer van.

Ik ben redelijk flexibel en kan al mijn 10 vingers tegelijk op de grond zetten. Dus ik denk niet dat jij redelijk flexibel bent :D
Afbeelding

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 18 feb 2019 09:21

Bedankt voor alle reacties! Om nog even aan te vullen: Ik ben een man van 27, ±80kg zwaar, en een redelijk stijve hark ipv redelijk flexibel dus... :) Het zadel wat ik nu heb is vrij rond, en ik denk ook minimaal een jaar of 4/5 oud. Ik heb zojuist aan de hand van de mantel zadeltest een bontrager zadel besteld, met in het achterhoofd dat ik deze altijd binnen 30 dagen kan ruilen als het me niet bevalt. Dit zadel is al een stuk breder dan mijn huidige zadel. Morgen is hij binnen, ik ben reuze benieuwd! Mocht ik er hiermee alsnog niet uitkomen, dan zal ik toch een keer een serieuze meting laten doen en me eens goed laten adviseren...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 18 feb 2019 09:32

Als je zadel te smal is of de afstelling niet juist is waardoor je te ver naar voren en daardoor op het smalle gedeelte zit dan kunnen je zitbotjes een beetje te ver over de rand van het zadel zitten. Het zadel zit dan eerder tussen de zitbotjes. Voorbeeld:
sqlab-meting.jpg
Op die manier kun je wel veel last van je zitbotjes krijgen en zelfs slijmbeursontsteking e.d.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 18 feb 2019 10:07

Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een hard en heel plat zadel.

Op 1 fiets heb ik een iets boller zadel, en op mijn 2de fiets juist een iets zachter, maar nog steeds vrij hard, zadel.
Het zachte is vooral dat er iets vulling op de plek van de zitbotten aanwezig is.

Allebei werkt wel voor mij. Bij beide wordt de druk wat meer verdeelt dan bij een plat hard zadel.

Een gat in het midden van het zadel werkte bij mij juist niet, omdat er dan minder oppervlak is om de druk te verdelen.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 20 feb 2019 11:15

Gisteren voor het eerst met mijn nieuwe zadel gefietst, ongeveer 1,5uur op de trainer. Ik ben nog niet overtuigd, maar ik denk dat je sowieso aan elk ander zadel moet wennen. Ondertussen een aantal keer afgestapt om wat instellingen aan te passen, onder andere de punt wat omhoog gezet want ik gleed telkens naar voren. Nu voel ik wel dat het zachte weefsel wat meer de druk opvangt, dus of dit op lange ritten comfortabel gaat zijn betwijfel ik nog...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 20 feb 2019 13:50

Als je een zadeldrukmeting doet dan weet je meteen of het zadel überhaupt bij je past en de afstelling goed is. Je ziet realtime, terwijl je op een indoortrainer fietst, d.m.v. gele/groene/blauwe/rode kleuren waar de drukpunten zitten. Zo kun je in de winkel. in korte tijd, een aantal zadels proberen en een goed passende uitzoeken. Veel gemakkelijker dan zelf blijven experimenteren lijkt mij.

Plaats reactie