Pagina 1 van 2

Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 20:08
door Titi
Hallo

Ik kocht 1 maand geleden een lezyne deca drive 1500i. Ik heb de lamp getest op 1000lumen (in boekje staat 2:30u brandtijd) en deze was na 1:30u al leeg. Nu heb ik een nieuwe grekegen en deze doet dit ook.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 20:41
door hayes
Zal met de koude temperaturen te maken hebben. Daar houden batterijen niet van.
Ik heb de 1100Xl. Nog nooit echt getest of de batterijduur klopt eigenlijk.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 21:20
door Titi
Zo koud is het momenteel toch niet? Mijn achterlamp heeft hier namelijk weinig last van!

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 22:26
door Flepper
De meeste accu's worden bij 21c getest.
Als het goed is moet dat ook wel ergens te vinden zijn.
Bij deze temperaturen hebben de meeste accu's maar 50%-60% capaciteit over.

Achterlampen verbruiken veel minder (meeste zijn max. 150lumen en dat is al heel fel), wellicht dat het daardoor lijkt dat dit niet beïnvloed wordt, maar ook daar geldt hetzelfde v.w.b. capaciteit.

Ik zie hetzelfde bij m'n 800XL, gaf bij de lage temperaturen op de terugweg ook al aan dat deze half leeg was, terwijl ik niet eens de felle stand gebruik. Dat is na een goed uur gebruik, maar zou pas na ruim 2,5 uur half leeg moeten zijn.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 22:58
door RVV
Ik heb de 1200 XL ik zet hem om die reden nooit in de felste stand (1e stand). Beter in de 3e stand. Dan heb heb je veel batterij capaciteit over. Alleen als het echt pikkedonker is of slechte weg/fietspad zet ik hem in de 2e stand.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 11 feb 2019 23:21
door patrickvb
Ik heb de 800 XL.
Vanavond toevallig gebruikt. Batterij was bij de start vermoedelijk niet meer 100% want lamp was al tweetal maand ongebruikt en niet meer bijgeladen.
Na kleine 2 uur was de capaciteit bijna opgebruikt. Gelukkig was ik toen net thuis.
Maar inderdaad, bij temperaturen die richting vriespunt gaan is een batterij veel sneller leeg.
Ik zet de lamp ook meestal op de 2de of 3de stand.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 12 feb 2019 10:03
door Flepper
Idem, 2e of 3e stand.
Vanmorgen trouwens na een uur op de 2e stand gaf ‘ie ook weer aan dat ‘ie halverwege was. Temperatuur was 0/+1.

Zet ik hem nu aan, na binnen weer op temperatuur gekomen te zijn, is het lampje weer groen.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 12 feb 2019 18:58
door wasbeer2006
Ik heb het met mijn 800 ook gehad heel na 45 leeg op 900lm. Accu na een half jaar kapot.

Nieuwe accu erin gedaan die kosten 3 euro en nu doet ie het net een uurtje op 900lm.
Lezyne liegt een beetje over de duur. het scheelt echt geen 50% bij deze tempraturen.

Mijn garmin is echt niet ineens na 5 uur leeg nu en ook mijn telefoon niet en ook mijn rc auto is niet heel veel sneller leeg. Scheelt max 20% en dan overdrijf ik er wellicht nog een paar.

Lezyne monteert gewoon zeer goedkope accu,s voor 2 euro meer zou de lamp het minimaal anderhalf keer langer doen. Jammer, want goedkoop zijn ze niet.
Probleem is gewoon dat de accu,s heel slecht een hoge ontlaad stroom aankunnen.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 12 feb 2019 20:14
door sge
wasbeer2006 schreef: 12 feb 2019 18:58 Ik heb het met mijn 800 ook gehad heel na 45 leeg op 900lm. Accu na een half jaar kapot.

Nieuwe accu erin gedaan die kosten 3 euro en nu doet ie het net een uurtje op 900lm.
Lezyne liegt een beetje over de duur. het scheelt echt geen 50% bij deze tempraturen.

Mijn garmin is echt niet ineens na 5 uur leeg nu en ook mijn telefoon niet en ook mijn rc auto is niet heel veel sneller leeg. Scheelt max 20% en dan overdrijf ik er wellicht nog een paar.

Lezyne monteert gewoon zeer goedkope accu,s voor 2 euro meer zou de lamp het minimaal anderhalf keer langer doen. Jammer, want goedkoop zijn ze niet.
Probleem is gewoon dat de accu,s heel slecht een hoge ontlaad stroom aankunnen.
Ah, raar mijn telefoon, garmin en alles wat op een accu draait zij wel veel sneller leeg bij een lagere temp, maar zal een uitzondering zijn net als alle electrische auto rijders die met skipakken aan en samengenkepen billetjes in de auto moeten zitten om 25% van het beloofde raduis te halen bij wat lagere temperaturen.
Overigens zelf al jaren lenzyne lampjes, rode signaal lampje kan je makkelijk 1/2 negeren.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 13 feb 2019 07:44
door Titi
Ja daarom dat ik er ook een opmerking over schrijf. De powerbank van lezyne werkt wel perfect zoals beloofd. De lamp op 1000 lumen zou alleen 2u30 moeten branden en hij doet het niet eens 1u30. Dit vind ik toch wel schandalig voor die prijs

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 13 feb 2019 14:08
door wasbeer2006
Dat komt omdat deze een veel hogere ontlaad spanning aan kan.
Tempratuur scheelt wel iest maar hooguit 10 a 20% en echt niet zoals hier boven staat soms wel 75%

Met een electrsiche auto haal je echt veel meer dan 25% van de normale waarde bij 20 graden. dat zou wat zijn! Echter vergeten we ook weer een hoop, winter is koud en meer file en de verwarming aan, stoelverwarming etc en dat kost wel energie! dus veel minder kilometers op een accu, maar dat heeft maar voor een klein deel met de tempratuur te maken.

Re: Lezyne deca drive 1500i/XL

Geplaatst: 13 feb 2019 14:35
door Flepper
wasbeer2006 schreef: 13 feb 2019 14:08 Dat komt omdat deze een veel hogere ontlaad spanning aan kan.
Tempratuur scheelt wel iest maar hooguit 10 a 20% en echt niet zoals hier boven staat soms wel 75%

Met een electrsiche auto haal je echt veel meer dan 25% van de normale waarde bij 20 graden. dat zou wat zijn! Echter vergeten we ook weer een hoop, winter is koud en meer file en de verwarming aan, stoelverwarming etc en dat kost wel energie! dus veel minder kilometers op een accu, maar dat heeft maar voor een klein deel met de tempratuur te maken.
Toevallig is dit iets wat mij zeer veel interesseert en zodoende heb ik hier veel kennis over. Klinkt nogal arrogant, maar ALLE li-ion packs verliezen bij negatieve temperaturen tot zo’n 50-60% capaciteit en helemaal als de belasting hoog is.

Het scheelt ook nogal of je 20 minuten fietst of een uur (zoals ik) en de lamp ook 0 graden geworden is.

Meet ik de capaciteit van een accu bij 0 graden of 21 graden dan zit daar een heel groot verschil in.

Niet voor niets dat de duurdere moderne elektrische auto’s accu verwarming/koeling hebben.

Lees o.a. de vele tests op batteryuniversity.com.

Excuses, het gaat nogal off-topic. Wilde het bericht al verwijderen, maar datbkan hier niet.