Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SkS Raceblade

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 03 feb 2019 13:45

Hallo,

Ik zit er aan te denken om voor op mij racefiets deze spatborden te kopen.

https://www.mantel.com/sks-raceblade-pr ... Qjc3RhcnQx

Ik ga niet in de regen fietsen maar dit is meer voor als het wegdek nat is dat de kleding en de fiets minder vies word.
Heeft iemand ervaring met deze spatborden en hoe bevallen/ bevielen ze??

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 feb 2019 14:10

Perfect,ook verkrijgbaar bij Decathlon maar alleen in glans Zwart.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 03 feb 2019 14:35

Het kost even om ze goed op je fiets af te stellen, maar dan zitten ze an sich prima en houden ze het meeste water tegen.

Nadelen die ik heb ondervonden is dat er toch nog best wat water van je achterwiel op de staande buis en zo dus ook op je ketting, voorderrie en achterkant van je benen & schoenen terecht komt doordat het achterspatbord niet verder dan de achterrem loopt (maar dat hebben de meeste andere spatbordjes ook). Bij mijn fiets met hele dunne buizen van de staande achtervork blijven ze bovendien een beetje wiebelen, twee bandjes per zijde om ze vast te maken zou beter zijn geweest.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 03 feb 2019 14:40

ja hier veel spatborden mogen proberen, ook deze als eerste.
ze zijn kort, ze kunnen je frame/lak beschadigen als er een beetje speling hebben/krijgen.

als je velgremmen hebt kun je beter de raceblade bluemels olympic pakken. of de bbb slimguard

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 feb 2019 18:16

Water wordt door de spatborden als het ware op je onderste balhoofdlager en op je achterrem gemikt.
En daar wil je dus absoluut geen water.
De bevestiging is ook niet echt vriendelijk voor je lak.

Ze houden wel het meeste water van je lijf.
Het is eigenlijk nog steeds een soort noodoplossing voor op een fiets die niet voor spatborden bedoeld is.

Bluemels zijn volledige spatborden maar je moet dan wel de plaats hebben om ze te monteren.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 03 feb 2019 20:03

ik heb ze twee jaar geleden aangeschaft voor de winterfiets. was het beu dat mn zadeltasje en kledij soms helemaal onder de vuiligheid zaten. ondertussen ook leuk dat de rest relatief proper zou blijven en dat ik minder last zou hebben van het spatwater op mn benen/schoenen enzo.
behalve dat ik het geweldig vind voor het zadeltasje en mn onderrug, vind ik het voor de rest maar relatief... voorste spatbord er deze winter niet meer opgezet omdat het tegen de kabels schuurde onderaan de buis, elke mogelijke positie al geprobeerd. en idd, 't is in het begin wel erg veel proberen en sleutelen om alles op exact de juiste plaats te krijgen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 feb 2019 08:49

Zijn er van dit soort totaalspatborden beschikbaar voor 29" wielen (nuja, dat is natuurlijk 28" met dikke band, in mijn geval voor een schwalbe big apple met ETRTO 50-622)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 08 feb 2019 18:50

Bedankt voor de reacties.
Ik heb ze besteld en zal ze binnen kort eens monteren.

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 08 feb 2019 18:51

Bedankt voor de reacties.
Ik heb ze besteld en zal ze binnen kort eens monteren.

hayes

hayes 09 feb 2019 21:49

Ah, ik ging net zeggen dat SKS komt met de Speedrocker. Speciaal voor fietsen met schijfremmen.
Maar ze zien er ook beter bedacht uit dat de modellen tot nu toe. Wel maar verkrijgbaar vanaf 1 maart, maar ze staan alleszins op mijn verlanglijstje. Wel wat raar dat ze net nà de winter verkrijgbaar zijn.

Afbeelding

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 10 feb 2019 10:43

Ik kan ze nog terug sturen.
Want deze zien er inderdaad beter uit.
Het is zeker vreemd dat ze die na de winter op de markt brengen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 feb 2019 19:28

@Piep: Terug sturen? Dat kan, maar zit je nu zonder. Ter illustratie, zo zitten ze op mijn SuperX.
Afbeelding

Officieel gaan de spatborden niet tot 37 mm (maat huidige banden), maar ze houden voldoende nattigheid tegen.
Nadeel bij deze (maar vermoedelijk ook bij de "Speedrocker" is soms het geklapper bij al te slechte ondergrond (boomwortels tc.), maar niet zodanig dat ik het een reden vind om ze er af te gooien.

@hayes: Ik had die ook al gezien (aankondiging), maar had deze al aangeschaft en ook met schijfremmen geen probleem.

Voor volgende winter maar eens kijken of ik voor de "Speedrocker" ga. Tot die tijd met deze rijden.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie