Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zelfbouw Beachracer ?

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 15 jan 2019 13:37

Door wilde plannen gedreven , zoek ik een frame wat als basis kan dienen voor een beachracer . Nu kun je natuurlijk ook een Koga of een Wikkit kopen natuurlijk , maar ik heb nog wat onderdelen liggen dus lijkt het me leuk om het eens te proberen om het zelf bij elkaar te zoeken .

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 15 jan 2019 17:09

Leuk,ik heb zaterdag in Egmond weer pareltjes rond zien rijden.
Ik weet niet zo goed wat je met dit topic wilt. Vraag je nu of iemand een frame heeft of kan aanraden? Of is het meer een mededeling en ga je laten zien hoe je die fiets bouwt (nog leuker!)? Wat heb je al liggen?

Zelf rijd ik op een simpel Merida Big Nine frame, met vaste vork, Schwalbe G-One's en een 1x10 aandrijving. Maar daarmee heb ik wel een probleem als het een keer windkracht 7 in de rug wordt. Het voorste blad is dan niet groot genoeg om mee te komen, of ik moet met 130 omw/min gaan rijden :D
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 15 jan 2019 17:15

Ik had graag advies welk frame geschikt zou zijn .Wieltjes , crank ( rotor) enz heb ik liggen ..

Problemen die te verwachten zijn is inderdaad dat de MTB frames vaak maar tot 38 voorblad aankunnen , en dat de gravelbikes maar tot 40-45 mm bandbreedte aankunnen. Ik vraag me trouwens af of er in mijn BMC TE02 ook een 29x2.35 Schwalbe G-one past .

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jan 2019 08:53

Opzich rijd je met 36/11 nog wel een 45km/h met 100 rpm op een mtb, sommige kunnen ook geen 38 kwijt, maar met een extreme wind is dat niet voldoende heb ook wel eens een EPE gereden waar dit niet voldoende was, echter het komt ook niet heel vaak voor

Kryghyzh0
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:04

Kryghyzh0 16 jan 2019 14:48

Je moet inderdaad even gaan rekenen wat voor een verzet je denkt te gaan gebruiken, afhankelijk daarvan kan je een frame zoeken waarbij dat past.

Ik vind een RPM van ~90 bijvoorbeeld het fijnste, zo ben ik op een 44/30 verzet uitgekomen icm met een mtb cassette. Zoals eerder opgemerkt gaat dat denk ik niet passen op nieuwere frames (die meestal ontworpen zijn met 1x in het achterhoofd). Gelukkig past dat op een van mn oudere Stumpjumper HTs wel. Hangt natuurlijk af van 1001 factoren, maar wellicht goed om hier over na te denken.

Los van verzetten, ook goed om de wielen die je al hebt in gedachten te houden ivm QR/steekassen etc. Ook zou ik op het strand liever iets rijden met een threaded BB. Verder kan je remmen nog afwegen (vbrakes/disc)...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 16 jan 2019 15:44


Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 17 jan 2019 07:30

image1.jpeg
Frame van een Sensa sella in combinatie met een vaste voorvork. Standaard verzet voor 44-32-22. Ook een budget project. Nu 35mm banden eronder, maar meer ruimte voor bredere banden.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jan 2019 09:30

Maar daar ga je toch geen echt dikke ballonbanden voor op het strand in krijgen?
Best option met dat frame is dan om 26" wielen te pakken. om zo breed mogelijke slicks erin te zetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

IceMaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019 10:54

IceMaster 17 jan 2019 11:12

Hallo,

Heb van een Specialized Stumpjumper HT 2012 ook een beachracer opgebouwd.

Volgende aangepast:
wielen: Carbon met interne breedte van 31 mm (Thor)
Banden: Schwalbe Big One 2.35 tubeless
Crank: Rotor Rex 1.1 met 42T Rotor CX1 ovaal (past net)
Voorvork: vaste carbon voorvork met steekas (Thor)
Ketting: KMC gold (lekker makkelijk schoon te maken)
Cassette SRAM 10-42T XD
Derailleur: SRAM GX lange kooi
Remmen: Shimano XT hydraulisch (zaten er nog op)
Shifter: SRAM XX1 11 speed

Fiets gebruik ik buiten het strandrace seizoen voor normaal mtb gebruik door de voorvork te vervangen, noppenbanden erop en andere crank.

Voor mij is dit een ideale setup, licht, stijf, stabiel en de wedstrijden worden steeds technischer, met meer klimmen, trappen etc, waardoor een mtb met recht stuur toch wat meer controle geeft. Bovendien geeft het bereik genoeg om hard met wind mee te komen en licht genoeg om de klimmen lekker te pakken. Op de foto nog met een XX1 crank en 40T blad (voor gebruik als normale mtb). Had hiervoor Koga beachracer, ook een hele fijne fiets, maar vrij smalle velgen en aan de zware kant. En de TRP Spyre mechanische schijfremmen vond ik helemaal niks. Bovendien staat de kelder al vol met fietsen :)
IMG_9370.jpg
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 17 jan 2019 12:46

IceMaster schreef: 17 jan 2019 11:12 Hallo,

Heb van een Specialized Stumpjumper HT 2012 ook een beachracer opgebouwd.

Volgende aangepast:
wielen: Carbon met interne breedte van 31 mm (Thor)
Banden: Schwalbe Big One 2.35 tubeless
Crank: Rotor Rex 1.1 met 42T Rotor CX1 ovaal (past net)
Voorvork: vaste carbon voorvork met steekas (Thor)
Ketting: KMC gold (lekker makkelijk schoon te maken)
Cassette SRAM 10-42T XD
Derailleur: SRAM GX lange kooi
Remmen: Shimano XT hydraulisch (zaten er nog op)
Shifter: SRAM XX1 11 speed

Fiets gebruik ik buiten het strandrace seizoen voor normaal mtb gebruik door de voorvork te vervangen, noppenbanden erop en andere crank.

Voor mij is dit een ideale setup, licht, stijf, stabiel en de wedstrijden worden steeds technischer, met meer klimmen, trappen etc, waardoor een mtb met recht stuur toch wat meer controle geeft. Bovendien geeft het bereik genoeg om hard met wind mee te komen en licht genoeg om de klimmen lekker te pakken. Op de foto nog met een XX1 crank en 40T blad (voor gebruik als normale mtb). Had hiervoor Koga beachracer, ook een hele fijne fiets, maar vrij smalle velgen en aan de zware kant. En de TRP Spyre mechanische schijfremmen vond ik helemaal niks. Bovendien staat de kelder al vol met fietsen :)

IMG_9370.jpgAfbeelding
Bedankt voor de tips , en dat van die volle kelder herken ik wel , alleen staan bij mij alle fietsen in de woonkamer ..( crosser, mtb, tijdritfiets, wegfiets )

Rickom
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2017 22:41

Rickom 17 jan 2019 23:43

Interessant topic...
Heb zelf ook wel wat vragen met betrekking tot het opbouwen van een strandfiets.
Ik ben van plan dit jaar enkele strandraces te rijden.
Nu ben ik van plan om mijn mountainbike die ik nu alleen gebruik voor het fietsen op de weg om te bouwen tot strandfiets.
Ik twijfel alleen over een aantal zaken bij het ombouwen van de fiets.
De geveerde voorvork gaat vervangen worden door een vaste carbon voorvork.
Ik wil op Schwalbe Big ones gaan rijden, maar vraag me af of mijn velgen hier geschikt voor zijn... Kan ik op lage bandenspanning rijden (het liefste tubeless) met mijn velgen die een binnenbreedte van 23 mm hebben? Of heb ik hiervoor een andere wielset nodig?
Ten tweede twijfel ik erover om de 3x8 speed te veranderen naar een 2x10 of 1x10, wat is aan te raden voor op het strand?
Het stuur ben ik ook nog niet uit, op dit moment zit er een vrij breed plat stuur op de fiets. Op het strand is een diepere zit geen overbodige luxe tegen de wind in, maar ik zou graag de gewone mountainbike shifters behouden, is het mogelijk om de shifters icm een setje race remgrepen op een strandstuur te monteren, of is dit geen optie?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot bovenstaande onderwerpen...
Wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!

IceMaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019 10:54

IceMaster 18 jan 2019 09:27

Hi,

Alles kan, maar zulke brede soepele banden tubeless op smalle velgen is niet ideaal. Met lage bandenspanning gaat de band "zwabberen" en vervormd aardig., wat de stabiliteit niet ten goede komt Met bredere velgen heb je hier geen last van. Zou toch voor minimaal 28 mm gaan intern.
Ik zou gaan voor 1 X 11, in combinatie met 11-36 achter of 11-40 of 11-42. Hoe minder bewegende delen hoe beter. En de 1 X 11 setjes zijn tegenwoordig goed te betalen, ook op MP staat een boel te koop. Zou het mixen van mtb shifters met race remgrepen op een strandstuur niet aanraden. Dat gaat niet prettig schakelen. De race remgrepen hebben al shifters en met bv een ultegra of 105 2X11 remgrepen kan je ook een GX of XT 11 speed derailleur bedienen. Maar dat ligt wel aan wat voor remmen je wilt of al hebt op je huidige mtb (hydraulisch of mechanisch). Ik ben van een strandstuur op de koga beachracer naar een mtb op mijn stumpjumper gegaan en beide hebben ze voor en nadelen. Door mulle stukken ben je met een mtb stuur beter uit, op vlakke rechte stukken tegen de wind zit je met een strandstuur iets prettiger (helemaal als je veel op een racefiets zit). Blijf je bij een mtb stuur, dan is de fiets weer eenvoudig aan te passen voor de ritjes in het bos / modder / bergen etc. Zet je er een strandstuur op inclusief race remgrepen, dan is het een aardige klus om alles weer om te bouwen voor mtb gebruik. Kijk ook eens op Mats'' design bikes op instagram, daar staan pareltjes van beachracers op.

Plaats reactie